شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • دنیای اقتصاد: شرکت ملی نفت ایران مطالعه روی یکی دیگر از میدان‌های نفتی کشور را به روس‌ها سپرد. این تفاهم‌نامه که با شرکت تاتنفت برای مطالعه میدان نفتی دهلران به امضا رسیده است، دومین امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌های روسی محسوب می‌شود. تفاهم‌نامه اول چندی پیش و بر سر مطالعه میدان منصوری و آب تیمور با شرکت روسنفت به امضا رسیده بود. به گزارش «شانا» یادداشت تفاهم همکاری (MOU) میان علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و نیل ماگانف، مدیرعامل شرکت تا‎تنفت روسیه صبح روز گذشته امضا شد که بر این اساس، تا‎تنفت کار مطالعاتی خود را روی میدان نفتی دهلران آغاز می‎کند.

  • دنیای اقتصاد، رفیعه هراتی: بانک جهانی در گزارش جدیدی که در مورد شرایط اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا منتشر کرده است، به بررسی عوامل تاثیرگذار در جذب افراد به گروه‌های تروریستی و گسترش افراط‌‌گرایی خشونت‌بار پرداخته است. در این گزارش آمده است: از سال 2000 تاکنون تعداد حملات تروریستی در سراسر جهان به‌طور چشمگیری افزایش یافته و در سال 2011 به‌شدت جهش کرده است. در سال 2014، 57 درصد از کل حملات تروریستی در 5 کشور عراق، پاکستان، افغانستان، نیجریه و سوریه روی داده است. این حملات نه‌تنها تاثیراتی ویران‌کننده بر زندگی قربانیان و خانواده‌های آنها داشته است، بلکه با کاستن از سرمایه‌گذاری و افت صنعت گردشگری و درنتیجه گرفتار شدن اقتصاد در تله رشد پایین، به کل کشور و منطقه آسیب وارد کرده است.

  • دنیای اقتصاد - قزوین - مهرداد نوری: مدیرعامل شرکت گاز استان قزوین گفت: 13 شهرک صنعتی استان به شبکه سراسری گاز متصل هستند. اسماعیل مفردبوشهری افزود: با توجه به اقدامات صورت گرفته امکان بهره‌مندی از گاز طبیعی برای تمام واحدهای صنعتی عمده و جزء مستقر در 13 شهرک صنعتی استان فراهم است و امید است با توجه به مزیت نسبی گاز طبیعی به‌عنوان سوختی ارزان، پاک و قابل‌دسترس، بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این شهرک‌ها فراهم شود.

    مدیرعامل شرکت گاز قزوین در ادامه با اشاره به اینکه در سال 1395 سه شهرک صنعتی خرمدشت، حکیمیه و آبیک از گاز طبیعی برخوردار شده‌اند، اظهار کرد: از اولویت‌های شرکت گاز استان، گازرسانی به شهرک صنعتی خرمدشت به‌عنوان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی استان بوده است که خوشبختانه این…

  • مت‌ون ایتالی، مدیر ارشد حمایت از مشتریان در یک شرکت نرم‌افزاری در مریلند است که در ماه دسامبر گذشته مسوولیت جدیدی دریافت کرده است. به او یک تیم هفت نفره واگذار شد که پنج نفر از آنها مدیران نسبتا جدیدی بودند. شرکت رشد چشمگیری را در چند وقت اخیر تجربه می‌کرد و به‌همین خاطر مت باید به این مدیران کمک می‌کرد که طبق گفته خودش «تا جایی که می‌توانند و با حداکثر سرعت تاثیرگذار باشند. » او شروع به «ارزیابی نفر به نفر» درباره آنچه هر یک از آنها احتیاج داشتند و آنچه روی آن کار می‌کردند کرد. او با داشتن این اطلاعات برای توسعه هر یک از آنها به‌طور مجزا برنامه‌ریزی کرد که شامل «لیست سفارشی هر فرد» در رابطه با موضوعات مهم مدیریتی مثل ارائه فیدبک و مدیریت زمان بود.

  • در سال‌های اخیر گردشگری به‌عنوان صنعت بدون دود، به منبع درآمد سرشار در تجارت جهانی و عنصر مهمی در بهبود و تنظیم موازنه بازرگانی و تراز پرداخت‌های بسیاری از کشورها تبدیل شده است. این صنعت یک صنعت منحصربه‌فرد اقتصادی تلقی می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. رشد قابل توجه و چشمگیر گردشگری در ۵۰ سال اخیر نشان‌دهنده اهمیت فراوان اقتصادی و اجتماعی این پدیده است. یکی از موارد مهم در گردشگری، توریسم سلامت است که در ایران به دلایل بسیاری رشد یافته است. گردشگری سلامت به‌عنوان خدمتی به نسبت نوظهور، در بازار گردشگری امروزه مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته در این میان کشورهای در حال توسعه به‌دلیل هزینه‌های پایین‌تر نسبت به کشورهای توسعه‌یافته به مقاصد مهمی برای دریافت خدمات پزشکی تبدیل شده‌اند.

  • موریس اله، اقتصاددان فرانسوی در نهم اکتبر سال 2010 چشم بر جهان فروبست. او در سال 1988 به‌خاطر «نقش پیشگام در بازارها و بهره‌برداری موثر از منابع» جایزه نوبل اقصاد را دریافت کرد. او 31 مه سال 1911 در پاریس به دنیا آمده بود و در دانشگاه پلی‌تکنیک پایتخت فرانسه درس خوانده بود. اله در دو کار عمده خود از روش‌های نوین ریاضی در تحلیل ثبات تعادل استفاده کرد؛ یعنی شرایطی که در آن یک اقتصاد بعد از اختلال در شرایط تعادلی خود از طریق‌ سازو‌کار قیمت‌ها دوباره به تعادل بازمی‌گردد. او در مطالعه سال 1948 خود نتایج مهمی را پیش‌بینی کرد که منجر به نظریه مدرن رشد اقتصادی در اواخر دهه 1950 و 1960 شد.

  • موزه عروسک‌های ملل پس از مدت‌ها نداشتن مکان و فضای مناسب بالاخره خانه‌دار شد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با رونمایی از عروسک‌های اهدایی دکتر شمس‌الدین مفیدی و عروسک‌های فرهنگی محبوبه نورصالحی بار دیگر موزه عروسک‌های ملل پس از مدت‌ها نداشتن مکان و فضای مناسب بالاخره خانه‌دار شدند.

    در این باره احمد محیط‌طباطبایی، رئیس شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) با حضور در افتتاح و بازگشایی موزه عروسک‌های ملل عنوان کرد: درصدد هستیم با همکاری شهرداری منطقه 12 و همچنین در محل کنونی (موسسه و خانه دوستان آشنا) به صورت جداگانه دو موزه عروسک‌های ملل داشته باشیم که کارهای راه‌اندازی موزه عروسک‌های ملل در منطقه 12 نیز در حال انجام است.

  • دکتر سعید معیدفر
    مشاور اجتماعی وزیر راه و شهرسازی

    یکی از مشکلاتی که در جریان گسترش کلان‌شهرهای کشور در نتیجه بورس‌بازی زمین و مسکن رخ می‌دهد مهاجرت جمعیت مناطق مرکزی شهر به مناطق پیرامونی و حاشیه‌ای شهرها است. شکل‌گیری موج گسترده‌ای از آپارتمان‌سازی در محدوده منطقه 22 شهر تهران نمونه‌ای از این روند است. در نتیجه گسترش بی‌رویه افقی پایتخت به تدریج حجم زیادی از جمعیت ساکن در مناطق مرکزی شهر به مناطق حاشیه‌ای مهاجرت می‌کنند و به این ترتیب مناطق مرکزی که روزی کانون رفت و آمد و کنش‌های اجتماعی بوده‌اند خالی از جمعیت می‌شوند.

  • ماجرای زشت و ناپسند هتاکی فرد یا عده‌ای ناشناس به سنگ قبر پیشکسوتان فوتبال صدای اهالی این رشته ورزشی را درآورده و آنها خواستار برخورد قاطع مسوولان مربوطه با عاملان این کار شدند. علی پروین پیشکسوت فوتبال در گفت‌وگو با «ایسنا» از طرفداران استقلال و پرسپولیس خواست با همکاری یکدیگر عامل یا عاملان تخریب سنگ قبور پیشکسوتان دو تیم را به دام بیندازند تا به‌صورت جدی با آنها برخورد شود: «فکر می‌کنم استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌ها باید دست به‌دست هم دهند و این افراد بی‌معرفت و از خدا بی خبر را هر چه‌ زودتر‌گیر بیندازند و تحویل قانون دهند تا با آنها به‌صورت جدی برخورد شود و درس عبرتی برای آنها شود.

  • دنیای اقتصاد: محصولات دیجیتال شخصی یا گجت‌ها محبوب‌ترین همراهان این روزهای مردم در سراسر دنیا هستند. بازار متنوع این محصولات در سال‌های اخیر روند رشد را پشت سر گذاشته است. با این حال بازار این محصولات گویا سال 2016 را هم مانند سال قبل با رکود به پایان خواهد رساند. بررسی‌های اخیر موسسه تحقیقاتی گارتنر در این زمینه نشان می‌دهد که بازار محصولات دیجیتال شخصی سال 2016 را با کاهش 3 درصدی در میزان صادرات جهانی‌اش به پایان می‌رساند. به این ترتیب امسال دومین سال متوالی کاهش میزان صادرات جهانی این محصولات خواهد بود.