شماره روزنامه ۶۰۳۹
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • گروه گردشگری؛ امیر شاملویی: گردشگری ساحلی برای کشورهایی که دارای آب‌های آزاد و منابع آبی بزرگ هستند، می‌تواند فرصتی ایجاد کند تا از این طریق به افزایش درآمدزایی ارزی و جذب تعداد زیاد گردشگران به‌خصوص در فصل‌های گرم بپردازند. ایران در سال‌های اخیر، به دنبال تحریم‌هایی که از سوی قدرت‌های جهانی اعمال شده بود، نتوانست در این زمینه چندان کاری انجام دهد و این درحالی است که همسایگان آبی خلیج‌فارس در این مدت با استفاده از فرصت پیش آمده به تقویت گردشگری دریایی خود پرداختند. امروز که ایران در دوران پسابرجام قرار دارد و روند ورود گردشگران به داخل ایران نیز شدت گرفته است، کارشناسان معتقدند باید تدابیری در خصوص رقابت با کشورهایی همچون امارات‌متحده عربی بر سر جذب گردشگران دریایی اندیشیده شود.

  • حسین راهداری

    کثرت در متولیان «تصمیم‌سازی» امری پسندیده و مورد تاکید است از آن جهت که در دنیای پیچیده امروز، حل مسائل و تصمیم‌گیری نیازمند نگاه از زوایای مختلف است. اما کثرت در متولیان «تصمیم‌گیری» موجب اتلاف وقت و منابع و فقدان مسوولیت‌پذیری می‌شود. متاسفانه به نظر می‌رسد که ایران در بسیاری از مسائل خود دچار آفت کثرت در متولیان تصمیم‌گیری است.

    قراردادهای جدید نفتی یکی از نمونه‌های بارز این مشکل و بلاتکلیفی بر سر یک موضوع ملی است.

    از ابتدای شروع مذاکرات پیرامون مساله هسته‌ای، تلاش وزیر محترم نفت جذب سرمایه‌گذاری خارجی بوده است.

  • گروه بازرگانی: آغاز فعالیت دوره هشتم اتاق بازرگانی ایران با لغو تحریم‌ها و اجرای برجام همزمان بود، در نتیجه با توجه به ضرورت ایفای نقش بخش خصوصی در اقتصاد، رویکرد اتاق بازرگانی،‌صنایع، معادن و کشاورزی ایران به‌عنوان نماینده این بخش نیز با سایر دوره ها متفاوت بوده است. عمر ریاست محسن جلال‌پور در این دوره از اتاق کوتاه بود؛ اما یکسری اقدامات راهبردی و ساختاری در طول این 14 ماه ریاست وی صورت‌گرفته است. از این رو برخی از کارشناسان معتقدند تحولات صورت گرفته در این دوره باید همچنان ادامه یابد و کسی که قرار است سکان بخش خصوصی را در دست بگیرد، باید در جهت تقویت بخش خصوصی و این تحولات گام بردارد.

  • محمدحسین بابالو : روز گذشته را باید یکی از ملتهب‌ترین ایام حتی در تاریخ بورس کالای ایران به شمار آورد. رفت و برگشت عرضه ها، حضور جدی خریداران و نیاز به افزایش عرضه PVC، تلاش بورس کالای ایران برای تنظیم بازار با حفظ سقف قیمتی پیشین، وجود تقاضای 10 برابری در برابر عرضه‌های موجود گریدهای S انواع PVC، حضور تقاضای کاذب، ادامه رشد قیمت گریدهای الکلی همچون منواتیلن گلایکول و دی اتیلن گلایکول، انتظار بازار برای اعلام قیمت‌های پایه جدید در هفته پیش رو و نیاز بازار به عرضه‌های جدید و بیشتر را می‌توان واقعیت معاملات محصولات پتروشیمی در روز گذشته دانست.

  • گروه خبر: کمتر از 10 روز از انتشار اولین خبر درباره عبدالرسول دری اصفهانی یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌‌ای، مبنی بر «جاسوس» بودن او می‌گذرد و حالا همین یک خبر، با تبعات و توضیحات متعددی روبه‌رو شده است. در جدیدترین اظهار نظرها درباره این ماجرا، حمید بعیدی‌نژاد رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت که دری اصفهانی، سابقه بیش از دو دهه حضور در دعاوی بین‌المللی را دارد و اصرار بر جاسوس خواندن او توهینی آشکار به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایران است.

    ماجرا چیست؟

    خبری با عنوان «بازداشت عبدالرسول دری اصفهانی، جاسوس نفوذی آمریکا در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران» را اولین بار هفته‌نامه رمز عبور سوم شهریورماه به نقل از جواد کریمی‌قدوسی، نماینده…

  • گروه خودرو: در حالی قیمت خودروهای داخلی بعد از پشت‌سر گذاشتن روزهای پرهیجان خود، در هفته جاری ثبات را تجربه کرد که در تازه‌ترین تغییر و تحولات، بازار خودروهای وارداتی با رشد قیمت مواجه شده است. آنگونه که فعالان بازار می‌گویند، اصلی‌ترین عامل در افزایش قیمت خودروهای وارداتی ابلاغ بخشنامه 4 درصد مالیات علی‌الحساب ازسوی گمرک جمهوری اسلامی ایران بوده است که در حال حاضر با واکنش فعالان اقتصادی مواجه شده است.

    با وجود آنکه فعالان بخش خصوصی کشور بارها هشدار دادند که اجرای این بخشنامه رشد قیمت کالاهای وارداتی را به دنبال دارد اما گمرک جمهوری اسلامی، دستورالعمل مذکور را ابلاغ کرد.

  • گروه بازار پول: روز چهارشنبه، دلار با 4 عامل افزایشی رو‌به‌رو شد؛ ولی باز هم از محدوده 3 هزار و 560 تومان عبور نکرد. در پنجمین روز هفته، دلار با 3 تومان رشد به قیمت 3 هزار و 556 تومان رسید.

    به گفته فعالان، بالا بودن ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان، رشد جزئی نرخ حواله درهم، افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی و پایین آمدن ارزش اونس در ابتدای روز، 4 عاملی بودند که قیمت دلار را تحریک کردند؛ با این حال، این 4 نیرو نتوانستند دامنه نوسانات این ارز را افزایش دهند و دلار همچنان در میانه کانال 3 هزار و 500 تومان باقی ماند.

  • میزان اکتشاف ذخایر جدید نفتی در سال 2015 به کمترین سطح از سال 1947 رسیده و این روند کاهشی در سال جاری میلادی نیز ادامه یافته است. گرچه کاهش اکتشاف می‌تواند نشانی از کمبود عرضه جهانی نفت در سال‌های آتی باشد، اما در سمت تقاضا همه چیز سیر طبیعی خود را طی می‌کند. بنابراین این احتمال وجود دارد برخلاف سال 2014 که مازاد عرضه موجب افت شدید قیمت نفت شد، این‌بار شوک کمبود نفت موجب رشد قیمت‌ها شود.

    گروه نفت و پتروشیمی: موسسه وود مکنزی از کاهش اکتشاف‌های جدید در نفت در سال 2015 به کمترین میزان از سال 1947 خبر داده است، این واقعه به معنای رکود در سمت عرضه بازار نفت تعبیر می‌شود.

  • گروه اقتصاد بین‌الملل: بانک جهانی در گزارشی اعلام کرد،‌ در طول دو دهه آینده، بخش «تشنه کشاورزی و انرژی» با «شهرهای تشنه» به رقابت خواهند پرداخت که این موضوع به تقاضای فزاینده منابع آبی می‌افزاید. بیش از 4 میلیارد از جمعیت کره زمین در حال حاضر در مناطقی زندگی می‌کنند که استفاده از منابع آبی بیش از تجدید دوباره این منابع است و این عدد روز‌به‌روز در حال افزایش است. در همین راستا، جامعه جهانی به مناسب هفته جهانی آب در سال 2016 در استکهلم سوئد گردهم آمده‌اند (28آگوست تا 2 سپتامبر 2016).

  • گروه جهان: ابومحمد العدنانی، سخنگوی داعش و مرد شماره 2 این گروه، در شمال سوریه کشته شد. این خبری است که داعش روز سه‌شنبه اعلام کرد. «پیتر کوک»، سخنگوی پنتاگون، تایید کرد که نیروهای آمریکایی در «حمله‌ای دقیق» که سه‌شنبه شب رخ داد العدنانی را هدف قرار دادند.

    این مقام آمریکایی البته اعلام کرد که نمی‌تواند مرگ او را تایید کند. سخن این مقام آمریکایی یادآور کشته شدن عمر الشیشانی، رهبر چچن‌تبار داعش در سوریه است که بارها مرگ او اعلام شده بود اما در آخر در جولای 2016 مرگ قطعی او اعلام شد.