شماره روزنامه ۶۰۳۸
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • ترجمه: مهدی نیکوئی
    بسیاری از مدیران ارشد همچنان در طراحی یک استراتژی نوآوری موثر برای عصر دیجیتال با مشکل مواجهند. در زیر، کریستف لوچ و استلیوس کاوادیاس روش‌های تدوین و اجرای استراتژی نوآوری موثر را توضیح می‌دهند.
  • مثل قدیمی معروف‌ «اگر چیزی ارزش انجام دارد، ارزش خوب انجام دادن را هم دارد»، مطمئنا در مورد روابط‌عمومی صدق می‌کند. اگر نهایت سعی و تلاش خود را بکنید، اغلب می‌توانید در جاده‌ نتایج خود، ۱۰، ۲۰، یا ۱۰۰ مایل بیشتر پیش بروید.
  • مترجم: سیدحسین علوی‌لنگرودی
    نیاز به بازآفرینی و نوآوری در روزگار امروز بیش از هر زمان دیگری در طول تاریخ احساس می‌شود و بسیاری از مدیران و رهبران کسب‌وکارها در سراسر جهان از نوآوری و ساختارشکنی‌های خلاقانه به عنوان اولویت شماره یک خود و سازمان‌های تحت امرشان نام می‌برند. اقتصاددان مشهور، جوزف شومپیتر در سال 1942 واژه‌ای به‌نام «تخریب خلاق» را ابداع کرد که براساس آن، یک سیستم یا سازمان هم می‌تواند ساختارها را به‌وجود ‌‌آورد و هم آنها را از میان بر‌‌دارد و در این میان، با جایگزین‌کردن ساختارهای قدیمی با ساختارهای جدید و بهتر در راستای بهبود استانداردهای زندگی و رفاه عمومی مردم گام بر‌می‌دارد. در دنیای کسب‌وکار‌ ما از طریق تنوع‌بخشی و گوناگون‌سازی فعالیت‌های خود می‌کوشیم تا به پیشرفت برسیم و در تلاش هستیم تا با شکست دادن و زمین‌زدن رقبا به…
  • پژوهشگران اقتصاد رفتاری همواره سعی می‌کنند از دریچه‌ای متفاوت به مسائل نگاه کنند. به‌نظر آنها نمی‌توان همه رفتار انسان‌ها را با یک لنز دید و برخلاف باور عامه، گاهی رفتاری از آنها سر می‌زند که در تقابل با منافع شخصی و اقتصادی خودشان است. پژوهشگران این حوزه برخی رفتارهای مردم را که بعضا در تضاد با منفعت شخصی‌ آنها قرار دارد، سوگیری‌های شناختی‌ نام‌گذاری کرده‌اند.
  • ایلیار حیدری پژوهشگر پسا دکتری، پژوهشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی
    بحران کووید-19 تاکنون هزینه‌های فراوان اجتماعی و اقتصادی به ملت عزیزمان تحمیل کرده ‌است. با این حال فرصتی استثنایی برای یادگیری و شناخت جنبه‌های گوناگون رفتارها و تصمیمات ما در زمینه سلامت عمومی نیز فراهم آورده است. اکنون که چند صباحی است فرآیند واکسیناسیون مجددا آغاز شده و دولت منتخب نیز بر ادامه و تسریع روند فعلی تاکید دارد، درک چالش‌های این فرآیند می‌تواند مجریان برنامه فراگیر واکسیناسیون ملی را هرچه بهتر در این مسیر یاری کند. بدون شک عملیاتی شدن چنین طرحی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق لجستیک و تخصیص امکانات مناسب است. اما جنبه فردی، وجوه رفتاری و موانع شناختی دریافت واکسن نه‌تنها در کشورمان، بلکه در همه جوامع یکی از چالش‌های اصلی دستیابی به ایمنی جمعی از طریق واکسیناسیون عمومی است.
  • امین کریمی کارشناس اقتصادی
    درحال‌حاضر چند واکسن کووید-19 تولید شده و تعدادی نیز در حال بررسی است. هرچند که برخی تولیدکنندگان واکسن از دولت‌ها درخواست تاییدیه اضطراری را داشتند، اما مطالعات نشان می‌دهد که واکسن‌های موجود به‌طور قابل‌توجهی اثربخش هستند. بااین‌حال، نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که مردم نگران سرعت تولید و تایید واکسن و همچنین عوارض جانبی آن هستند. نگرانی‌هایی از این ‌دست ممکن است افرادی را به تصمیم‌گیری در مورد عدم استفاده از واکسن کووید-19 سوق دهد.
  • ثارا سادات میران پژوهشگر اقتصاد رفتاری
    شیوع بیماری ویروس کرونا در سال 2019 (کووید-19) به یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی و نگرانی بین‌المللی تبدیل شده است. تعداد افراد آلوده به کووید و مرگ‌های ناشی از آن به سرعت در حال افزایش است. تشویق مردم به اتخاذ و حفظ رفتارهای پیشگیرانه کانون اصلی سیاست‌های بهداشت عمومی است که می‌کوشد گسترش و شیوع کووید-19 را کاهش دهد. سیاست بهداشت عمومی برای ترغیب مردم به رعایت رفتارهای پیشگیرانه از کووید-19 به روش‌های بهتری نیاز دارد. در این یادداشت، ما تعدادی از بینش‌های اقتصاد رفتاری را معرفی می‌کنیم که به شما در توضیح اینکه چرا افراد ممکن است طی همه‌گیری کووید-19 رفتار غیر‌منطقی داشته باشند، معرفی می‌کنیم.
  • ارزیابی‌ فعالان بخش‌خصوصی صنعت برق نشان می‌دهد هر هفته ۱۲۵میلیون کیلووات‌ساعت خاموشی رقم می‌خورد و ۲۵۰میلیون دلار خسارت این خاموشی‌ها به اقتصاد کشور است. طبق بررسی‌ها اگر این خاموشی برای دو ماه ادامه یابد، حدود ۲میلیارد دلار زیان اقتصادی به کشور وارد می‌کند. به اعتقاد نیروگاه‌داران بخش خصوصی، در واقع ما هر سال 2میلیارد دلار که معادل ساخت 4000مگاوات نیروگاه به‌اضافه شبکه‌های مورد احتیاج این ظرفیت است یا به‌عبارتی به‌اندازه نیاز سالانه توسعه کل صنعت برق، از بابت خاموشی‌ها زیان اقتصادی می‌بینیم و در کنار آن باید به آسیب‌های اجتماعی و حیثیتی که از آن، کشور لطمه خورده است، نیز توجه کرد؛ چراکه کشوری که صاحب انرژی است، دچار خاموشی شده است.
  • امروزه در میان محققان این اجماع شکل گرفته که اگرچه در تمام دوره ایران معاصر، امید به زندگی و آسایش به واسطه توسعه زیرساخت‌های فیزیکی مرتبط با انرژی، آب، غذا، حمل‌ونقل، سلامت و... افزایش یافته است اما این افزایش با تخریب گسترده منابع طبیعی این سرزمین و برجای گذاردن هزینه‌های گزاف همراه بوده است.
  • با وجود افزایش گرمای هوا و افزایش مصرف برق در آلمان مشابه ایران، صنعت برق این کشور به دلیل اتخاذ سازوکار مناسب تعرفه‌گذاری با مساله قطع برق مواجه نشد. به گزارش خبرگزاری فارس، قطعی برق گسترده در روزهای اخیر زمینه بروز نارضایتی فراوان بین مردم را پدید آورده است. این نارضایتی زمانی تشدید می‌شود که وضعیت کشور با شرایط کشورهای توسعه یافته جهان مقایسه می‌شود. به عبارت دیگر شاید سوال بخشی از مردم این مساله است که چرا قطعی برق متعلق به ایران بوده و بسیاری از کشورهای جهان درگیر مساله قطعی برق نمی‌شوند؟ این سوال زمانی اهمیت پیدا می‌کند که عامل اصلی معرفی شده به عنوان دلیل قطعی برق یعنی مساله گرمای هوا و به دنبال آن افزایش قابل‌توجه مصرف مرتبط با ایران نبوده و دامنه وسیعی از سطح جهان از جمله کشورهای توسعه یافته اروپایی…