شماره روزنامه ۶۰۴۲
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • بازار خودروی جهان تحت تاثیر ضعف در اقتصاد دنیا و برخی عوامل دیگر در وضعیت مناسب قرار ندارد. میزان فروش خودرو سال گذشته کاهش یافت و برخی نهادهای بین‌المللی معتقدند امسال نیز این روند ادامه پیدا کرده است. صندوق بین‌المللی پول در بخشی از گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهان آورده است ضعف در بخش خودروسازی جهان یک عامل مهم افت فعالیت‌های صنعتی در جهان است و اگر کاهش تولید و فروش خودرو ادامه پیدا کند، اقتصاد جهان مستقیما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
  • نسا انوار / سی ان ان
    استفاده از خودروهای برقی در حال افزایش است؛ اما تا فراگیر شدن این نوع خودروها راهی طولانی در پیش است. از بیش از یک میلیارد خودرویی که در جهان در تردد هستند، حدود 2 میلیون خودروی برقی سال گذشته در چین، اروپا و آمریکا به فروش رسیدند. آژانس بین‌المللی انرژی قصد دارد با اتخاذ برخی تدابیر، سهم خودروهای برقی در جهان را تا سال 2030 به 30 درصد برساند. دو خودروساز چینی یعنی بی‌وای‌دی و خودروی برقی پکن، خودروساز آمریکایی تسلا و شرکت خودروسازی نیسان ژاپن بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان خودروی برقی در جهان هستند. سال قبل این شرکت‌ها در مجموع 560 هزار دستگاه از این نوع خودروها تولید کردند که رقمی قابل ملاحظه است؛ با این حال این تعداد کمتر از یک دهم درصد یک میلیارد خودرویی است که در جهان وجود دارد.
  • چارلز رایلی/ سی‌ان‌ان
    دو شرکت بزرگ خودروسازی جهان یعنی فیات کرایسلر و گروه پی‌اس‌ای مالک پژو، شرایط برنامه 48 میلیارد دلاری ادغام را اعلام کرده‌اند و تحقق این برنامه به ایجاد سومین خودروساز بزرگ جهان منجر خواهد شد. همچنین با این ادغام هزینه عظیم تولید خودروهای برقی و خودران کاهش خواهد یافت. دو شرکت در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند سهامداران هر یک از این دو شرکت 50‌درصد مجموع سهام را در تملک خواهند داشت و قرار است توافق نهایی طی چند هفته آینده امضا شود. همچنین طبق قرارداد حاصل شده، سهامداران شرکت فیات کرایسلر، سود نقدی به ارزش 5/ 5 میلیارد یورو معادل 1/ 6 میلیارد دلار تنها برای یک بار دریافت خواهند کرد. دفتر مرکزی خودروسازی جدید در هلند خواهد بود. هلند اکنون محل دفتر مرکزی شرکت فیات کرایسلر است، البته دفتر اصلی برای هماهنگی…
  • بن وینک /بیزنس اینسایدر
    فعالیت‌ها در صنعت خودرو جهان سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت در حال کاهش است و از آنجا که این صنعت با ده‌ها صنعت دیگر در اقتصادهای بزرگ و کوچک در ارتباط است، ضعف آن سبب کاهش نرخ رشد اقتصاد جهان می‌شود. سال گذشته میلادی با آنکه هنوز نشانه‌های ضعف در اقتصاد جهان نمایان نشده بود و تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا شدت پیدا نکرده بود، میزان تولید و فروش خودرو در جهان کاهش قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کرد و نهادهای تحلیلگر به‌ویژه صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده‌اند که این روند کاهش در سال‌جاری میلادی ادامه پیدا کرده است. از دید این صندوق، ضعف در بخش خودروسازی جهان یک عامل مهم افت فعالیت‌های صنعتی در جهان است و اگر کاهش تولید و فروش خودرو ادامه پیدا کند، اقتصاد جهان مستقیما تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت.
  • یان استوارت /ری اکشن
    وضعیت صنعت خودرو با شرایط اقتصاد جهان سازگار است، به این معنا که در دوران رشد اقتصاد و افزایش حجم تجارت جهان، بازار خودرو پررونق است و برعکس هنگامی که اقتصاد جهان با رکود یا ضعف مواجه می‌شود، از فروش خودرو کاسته می‌شود. در حال حاضر میزان تولید و فروش خودرو در اکثر اقتصادهای توسعه یافته، چین و هند رو به کاهش است و شدت ضعف در این صنعت از بحران مالی و رکود اقتصادی سال 2008 بی‌سابقه بوده است. تحولات بزرگ در حوزه فناوری و قوانین زیست محیطی یک جنبه مهم مشکلاتی است که پیش روی صنعت خودروسازی جهان قرار دارد.
  • یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
  • نویسندگان: Scott Anthony, Paul Cobban, Rahul Nair, Natalie Painchaud مترجم: مریم مرادخانی
    شرکت‌ها سالانه مبالغ هنگفتی صرف برنامه‌های نوآوری می‌کنند. با این وجود، طبق نظرسنجی موسسه «مک‌کینزی»، ۹۴ درصد مدیران اجرایی از عملکرد سازمان خود در زمینه نوآوری ناراضی‌اند و هرچقدر هزینه می‌کنند، نتیجه نمی‌گیرند. اما چرا؟ ما معتقدیم که آنها نتوانسته‌اند یک مانع بزرگ را از سر راه بردارند: روتین‌ها و تشریفات روزانه که نمی‌گذارند نوآوری اتفاق بیفتد.
  • نویسنده: Carolyn O’Donnell مترجم: مریم رضایی
    تصور کردن دنیایی که بدون پول یا انرژی فعالیت می‌کند، دشوار است. کاترینا سیریمپا، به عنوان رئیس تامین مالی شرکت چند ملیتی تاسیسات برق و گاز «نشنال گرید» (National Grid) بریتانیا، بر هر دوی اینها اثرگذاری جدی دارد. او که مسوولیت‌های متنوعی از هماهنگ‌سازی قراردادهای مالی برای زیرساخت‌های بین‌المللی پیچیده تا نظارت بر روابط با بانک‌ها، آژانس‌های رتبه‌بندی اعتباری و شرکای سرمایه‌گذاری مشترک دارد، نقش مهمی در روشن نگه داشتن چراغ‌ها و گرم نگه داشتن رادیاتورها در دو طرف اقیانوس اطلس، ایفا می‌کند.
  • در دو دهه گذشته، بسیاری از شرکت‌ها تمرکز و محتوای تلاش‌های برنامه‌ریزی استراتژیک و برنامه‌های بازاریابی خود را تغییر داده‌اند. در میان این تغییرات، دو تغییر برجسته‌اند: (1) تاکید مجدد بر مشتری و (2) پدیدار شدن برنامه‌ریزی استراتژیک متوازن. این تغییرات مستلزم جابه‌جایی تمرکز از محصولات شرکت به الزامات منحصربه‌فرد بخش‌های بازار هدف است. شرکت‌ها همچنین ناگزیر بوده‌اند تا در پیوند دادن فعالیت‌های بازاریابی به دیگر حوزه‌های وظیفه‌ای موشکاف‌تر شوند.
  • در آستانه پایان دومین دهه از قرن بیست و یکم، نشریه معتبر هالیوود ریپورتر فهرستی از 100 اثر سینمایی برتر هالیوود را از نظر 2 هزار نفر از صاحبان اسکار، استودیوهای فیلمسازی و چهره‌های مطرح تلویزیونی منتشر کرده است. به بیان دقیق‌تر صنف سرگرمی‌سازهای آمریکا 100 فیلم برتر تاریخ هالیوود را معرفی کرده‌اند. مراد از «سرگرمی‌سازها» کسانی هستند که به ویژه در دو حوزه سینما و تلویزیون‌ فعالند. سینما و تلویزیون در آمریکا بزرگ‌ترین صنایع سرگرمی‌ساز به شمار می‌آیند. در این نظرسنجی تنها فیلم‌هایی انتخاب شده‌اند که در هالیوود ساخته شده باشند. در واپسین روزهای باقی‌مانده از سال 2019 بسیاری از اصناف سینمایی فهرست‌هایی را به عنوان آثار برتر معرفی کرده‌اند اما این فهرست از یک نظر اهمیت قابل توجهی دارد.