شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • گروه نفت و پتروشیمی، نسیم علایی: ماه آوریل با رشد حدود 20 درصدی قیمت نفت به پایان رسید، رشدی که طی 7 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. رشد‌های اخیر قیمت نفت تنها توانسته اندکی برآورد موسسات و بانک‌های بین‌المللی را تغییر دهد. چراکه این بانک‌ها اعلام می‌کنند رشد قیمت‌ها زود‌هنگام و بیشتر تحت تاثیر سفته‌بازی در بازار نفت بوده است. به گزارش «دنیای اقتصاد» بهای نفت در میانه‌های ژانویه (اولین ماه میلادی مطابق با دی-بهمن شمسی) با رسیدن به قیمت‌های زیر 30 دلار به کف 13 ساله خود رسید، هرچند کارشناسان بر این باورند که افت قیمت نفت تا آن سطح چندان مطابق با واقعیات بازار نبود، اما از آن زمان تاکنون نفت حدود 75 درصد رشد قیمتی را به ثبت رسانده که این میزان رشد نیز در نوع خود نگران‌کننده است و برخی…

  • قالیباف: بورس تهران در دوران‌گذار پسا تحریم است
  • گروه فرهنگ و هنر: انتشار و عرضه چند مجموعه داستان ایران، ‌بازار کتاب کشور را زیر و رو کرد تا یکی یکی رتبه‌های فروش در جدول پرفروش‌ها جابه‌جا شود. این مجموعه داستان‌های ایرانی که عمدتا در یک ماه گذشته چاپ و در بازار عرضه شده است، با استقبال قابل توجه مخاطبان مواجه شده و برخی از آنها از جمله «بنی آدم» نوشته محمود دولت‌آبادی به چاپ سوم هم رسیده است. کتاب «سلول 18» نوشته علی اشرف درویشیان نیز با وجودی که تازه منتشر شده در آستانه چاپ دوم است. اما در کنار کتاب‌های تازه انتشار، فروش برخی کتاب‌ها نیز دوباره رونق گرفت.

  • فریماه فلاحی

    «[در نوع خود] تاریخی است صورت کاغذهای مرحوم حسنعلی خان امیرنظام گروسی که در ماموریت‌های مختلف در سنه 1277. ه به مقامات عالی مملکت نوشته و با خط و املای خود می‌باشد. مربوط به تمام خطه آذربایجان-کردستان و سایر مناطق ایران است. »این نقل قول مصحح و پژوهشگر نکته سنج و دقیق، ایرج افشار است که در مقدمه کتاب «گزارش‌ها و نامه‌های دیوانی و نظامی امیر نظام گروسی» آورده شده است، یادداشتی مجمل، اما مفصل در معنا و عمق. بیان دلایل اهمیت تصحیح و گردآوری مکاتیب و نامه‌های رجل نامداری چون امیر نظام گروسی از زبان پدر کتاب‌شناسی ایران خواندنی و قابل‌توجه است.

  • یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

    بازار سهام

    کمرنگ شدن حرکت دسته‌جمعی بازار

    دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک 10 واحدی (01/ 0 درصدی) برای نهمین روز متوالی در سطح 78 هزار واحدی متوقف شد. به نظر می‌رسد نه تنها لیدرمحوری گروه خودرو کمرنگ شده، بلکه شاهد توقف حرکت دسته جمعی این نمادها هستیم؛ روز گذشته دو نماد پرمعامله «خودرو» و «خساپا» خلاف جهت یکدیگر حرکت کردند؛ تفکیک قائل شدن در این نمادها، امیدواری به پایان حرکت دسته جمعی را ایجاد کرده است.

  • پس‌از مصوبه مورخه 27/ 06/ ‌1390 سازمان حسابرسی کشور مبنی بر استفاده شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس ایران از استانداردهای گزارشگری بین‌المللی(IFRS) و با تصویب در مورخ 21/ 10/ 1392 هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، استفاده از این استانداردها برای گزارشگری و تهیه صورت‌های مالی از ابتدای سال مالی 1395 اجباری است. امروزه شاهد تلاش‌های روزافزون برای هماهنگ‌سازی حسابداری در سطح بین‌المللی هستیم. در دنیای امروز، بین‌المللی شدن بازارهای سرمایه و افزایش روزافزون سرمایه‌گذاری‌های مشترک چندملیتی در کشورهای مختلف، ضرورت مربوط بودن، به موقع بودن و قابل مقایسه بودن اطلاعات و گزارش‌های مالی چند ملیتی را دو چندان کرده است.

  • گروه ورزش: یک بار دیگر در آستانه پایان فصل لیگ برتر باشگاه‌های کشور، درگیری بین فدراسیون فوتبال و سازمان صداوسیما به اوج رسیده است. پیش از این معمولا روال کار بر این اساس بود که مسوولان فدراسیون از مقامات صداوسیما درخواست برگزاری جلسه می‌کردند و بعد از عدم تحقق این تقاضا یا بی‌نتیجه ماندن جلسات مشترک، رو به گله‌گذاری در رسانه‌ها می‌آوردند. بر همین اساس به ندرت پیش می‌آمد که صداوسیما در مقام پاسخگویی بر بیاید و به کنش‌های فدراسیون فوتبال واکنش نشان بدهد.

    این بار اما وضعیت تغییر کرده و طرفین به صرافت صدور بیانیه علیه هم افتاده‌اند.

  • برندهای چینی کمتر شناخته‌شده، توانسته‌اند جایگزین تولیدکنندگان چهارم و پنجم بازار جهانی شوند