شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : پربازدیدهای این شماره

  • دکترپیمان قربانی اخیرا، تعدادی از صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصادی با انقباضی خواندن رویکردهای بانک‌مرکزی در هدایت بازار پول، نسبت به تامین نقدینگی موردنیاز واحدهای تولیدی ابراز نگرانی کرده‌اند. از لابه‌لای برخی از مطالب و اظهارنظرها نیز چنین استنباط می‌شود که تلقی برخی از منتقدین آن است که بانک‌مرکزی صرفا بر هدف کاهش نرخ تورم تمرکز کرده و نسبت به هدف کمک به تولید غفلت کرده است. مهم‌ترین استدلال منتقدین مذکور، روند تراز حقیقی پول (یعنی تغییرات نسبت نقدینگی به شاخص قیمت‌ها) است. در این زمینه توجه به موارد ذیل ضروری است: 1- محاسبات نشان می‌دهد بر اساس شاخص فوق، سیاست‌های پولی و اعتباری بانک‌مرکزی در سال 1392 انقباضی نبوده است.

  • محمدرضا رضوانی صدرالله طیبی حسین حاتمی‌نژاد گردشگری شهری، یکی از عوامل مهم توسعه‌‌ اقتصادی و فرهنگی شهرها محسوب می‌شود. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران‌ به عنوان ‌یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های فرهنگی در تقویم نمایشگاه‌های جهان ثبت شده است، از این رو، شناخت اثرات اقتصادی نمایشگاه بین‎المللی کتاب تهران، ضروری و مهم است. برگزاری این نمایشگاه در شهر تهران، با جذب بیش از پنج میلیون بازدیدکننده می‌تواند فرصت مناسبی باشد تا زیرساخت‌های اقتصادی، توان‎های گردشگری و همچنین محدودیت‌‌ها و امکانات شهر تهران بهتر مطالعه و بررسی شود و از این رهگذر، راهکارها و سیاست‌های مناسب‌تری در زمینه‌ توسعه‌ گردشگری آن مد نظر قرار گیرد.

  • گروه بورس: مجید اسکندری: بورس اوراق بهادار تهران، روز گذشته را با شاخصی منفی به پایان برد؛ اگرچه افت، باوجود کاهش‌های اخیر چندان قابل توجه نبود. بورس اوراق بهادار تهران، دیروز در آغاز کار خود شاهد رونق معاملات و رشد شاخص بود که این رشد تا اواسط زمان معاملات ادامه داشت اما در ادامه روند روبه نزول شاخص آغاز شد و موجب شد معاملات بورس با افت شاخص به پایان برسد. روز گذشته شاخص کل با 5/46 واحد افت به رقم 77717 واحد رسید و بدین ترتیب کاهش 06/0 درصدی را به ثبت رساند که در این میان نمادهای مپنا، فملی و وتجارت، بیشترین تاثیر را در منفی شدن شاخص بر عهده داشتند.