گروه بورس: مجید اسکندری: بورس اوراق بهادار تهران، روز گذشته را با شاخصی منفی به پایان برد؛ اگرچه افت، باوجود کاهش‌های اخیر چندان قابل توجه نبود. بورس اوراق بهادار تهران، دیروز در آغاز کار خود شاهد رونق معاملات و رشد شاخص بود که این رشد تا اواسط زمان معاملات ادامه داشت اما در ادامه روند روبه نزول شاخص آغاز شد و موجب شد معاملات بورس با افت شاخص به پایان برسد. روز گذشته شاخص کل با ۵/۴۶ واحد افت به رقم ۷۷۷۱۷ واحد رسید و بدین ترتیب کاهش ۰۶/۰ درصدی را به ثبت رساند که در این میان نمادهای مپنا، فملی و وتجارت، بیشترین تاثیر را در منفی شدن شاخص بر عهده داشتند. در همین حال معامله‌گران دیروز با تشکیل صفوف خرید برای سهام خودرویی معاملات پرحجمی را در بازار رقم زدند، به گونه‌ای که قبل از آغاز رسمی معاملات «خودرو» با صف خرید ۳۰ میلیونی مواجه شد و نمادهای «خپارس» و «خساپا» نیز در ساعات آغازین معاملات با صفوف خرید ۱۰ میلیونی و ۶۱ میلیونی همراه شدند و در میانه بازار حجم معاملات سایپا به ۷۷ میلیون سهم رسید که در نهایت این سهم با دادوستد ۵/۱۰۲ میلیونی به کار خود پایان داد. براساس اطلاعات منتشرشده روز گذشته بیش از یک میلیارد و ۱۴۳ میلیون اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و ۱۵۵ میلیارد ریال در ۷۷ هزار و ۲۲۹ دفعه معاملاتی در بورس اوراق بهادار تهران دادوستد شد که یک هزار و ۵۸۰ میلیارد ریال از این رقم به معامله بلوکی سهام حفاری شمال تعلق داشت. به این ترتیب دیروز در مقایسه با روز دوشنبه ارزش و حجم معاملات رشد مناسبی را تجربه کردند. روز گذشته نماد‌های رتکو، چفیبر، ختراک، فاذر و فهگمت بیشترین افزایش قیمت را در بازار تجربه کردند. از سوی دیگر بیشترین کاهش نصیب نمادهای شپلی، کهرام، وسدید، دامین و کپشیر شد. همچنین نمادهای دروز، وبیمه، دزهراوی، رتکو و سفار برترین تقاضاهای بازار را به خود اختصاص دادند در حالی که برترین عرضه‌ها در نمادهای غبهنوش، بنیرو، کبافق، شپمچا و چافست شکل گرفت. براساس این گزارش نمادهای خساپا، خودرو، خپارس و وپارسح بیشترین ارزش و حجم معاملات را دارا شدند.

لزوم انتشار آمار رسمی از فعالیت حقیقی‌ها و حقوقی‌ها

بازار روز گذشته باوجود معامله بلوکی حفاری شمال که معادل ۱۶۰ میلیارد تومان بود نتوانست شاهد رشد شاخص باشد. یک کارگزار بورس در این رابطه معتقد است: بازار از شرایط لازم برای رشد باثبات برخوردار نیست و همه چیز براساس گمانه‌زنی‌ پیش می‌رود. یاور وکیلی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: در حال حاضر شایعاتی مبنی بر همکاری نکردن حقوقی‌ها با بازار منتشر شده است در حالی که هیچ آمار مدون و رسمی از میزان مشارکت سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در بازار وجود ندارد. وی افزود: بر این اساس گروهی عنوان می‌کنند که صندوق توسعه بازار برای رشد بازار باید وارد عمل شود در حالی که این صندوق نمی‌تواند جور همه بازار را بکشد. از سوی دیگر عنوان می‌شود ۵۰۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به صندوق توسعه تخصیص داده شده اما این موضوع باید از سوی متولیان امر به دقت توضیح داده شود. این کارشناس بازار خاطرنشان کرد: ابهامات موجود در بازار هنوز برطرف نشده و نبود اعتماد موجب می‌شود تا سرمایه‌گذاران نتوانند به درستی تصمیم بگیرند.

وکیلی تاکید کرد: مقامات اقتصادی و مالی باید با انتشار آمار رسمی و دقیق از فعالیت بازیگران بازار طی ۴۵ روز اخیر مشخص کنند که کم‌کاری در بازار از چه ناحیه‌ای صورت می‌گیرد تا فعالان و سرمایه‌گذاران بتوانند درست تصمیم‌گیری کنند زیرا بدون داشتن اطلاعات مشخص، اظهارنظرها کارشناسی نبوده و تنها گمانه‌زنی است به همین دلیل بازار دو یا سه روز جان می‌گیرد و دوباره با افت مواجه می‌شود.

بازار همچنان بی‌رمق است

بازار همچنان بی‌رمق است