شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

آرشیو اخبار : تاریخ و اقتصاد

  • رمز و راز پیشرفت خیره‌‌کننده ژاپن با وجود فقر منابع زیرزمینی و کثرت بلایای طبیعی همواره پرسش‌برانگیز بوده؛ پرسشی که پاسخ‌‌های بسیار متنوعی به دنبال داشته است. به سخن دیگر، ژاپن چگونه توانست مفاهیم تمدن و توسعه غربی را غربال‌‌گری و عناصر مطلوب آن را اقتباس کند و در تلفیق و انطباق با سنن و فرهنگ خود به‌کار گیرد و به یک قدرت بزرگ اقتصادی در جهان تبدیل شود. این نوشتار در تلاش است تا برای روشن ساختن بخشی از پاسخ به این پرسش، به اختصار به اندیشه‌ها و آرای فوکوتساوا یوکیچی (۱۹۰۱-۱۸۳۵)، متفکر بزرگ اقتصادی و پدر روشنگری در ژاپن بپردازد؛ چرا که اندیشه و آرای فوکوتساوا را می‌‌توان نماد بارز تلاش متفکران ژاپنی برای اقتباس عناصر مطلوب تمدن غربی و انطباق آنها با فرهنگ ژاپن برای گام نهادن در مسیر توسعه اقتصادی به شمار آورد.
  • هیات هفت نفره سفارت ژاپن پس از ورود به بوشهر در 20 مه 1880م به مدت 56روز در این شهر و در ساختمان شرکت بازرگانی هلندی (HOTS and son) اقامت کردند. آنها در مدت اقامت در بوشهر در محل همان ساختمان نمایشگاهی از محصولاتی که به همراه داشتند، ترتیب دادند و برای جلب نظر مساعد مقامات داخلی و خارجی ساکن بوشهر چند میهمانی نیز برگزار کردند که با وجود قول مساعد همکاری دولت انگلستان با بازرگانان ژاپنی از طرف نمایندگان این کشور، در این میهمانی‌ها شرکت نکردند.
  • کالون اقتصاد جدید را پذیرفت (گرچه همیشه آن را تایید نمی‌کرد). او جامعه را دارای نظام اقتصادی سرمایه‌داری فرض ‌کرد و اصول اخلاقی خود را بر پایه آن استوار ساخت. به گفته تانی، کالون ویژگی‌های اصلی تمدن «سوداگرانه» را کاملا پذیرفت و «به سنتی پشت کرد که هر پیشه دارای منافع اقتصادی بیش از حد لازم برای امرار معاش را سزاوار سرزنش می‌دانست، به دلال تهمت انگل بودن و به رباخوار داغ ننگ دزدی می‌زد.»
  • جان توماس والتون کهنه‌سرباز آمریکایی و فرزند سام والتون موسس والمارت بود. او همچنین رئیس «ترو نورث ونچر پارتنرز»، یک شرکت سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز بود. والتون از موسسان صندوق کمک هزینه تحصیلی کودکان هم بود که برای جوانان محروم بورسیه تحصیلی ارائه می‌کرد.
  • آرتور دبلیو پردو، بازرگان آمریکایی و بنیان‌گذار مزارع پردو همراه با همسرش پرل در 1920 بود. آنها این کسب‌وکار را در حیاط‌خلوت خانه خود شروع کردند و در آغاز فقط تخم‌مرغ تولید می‌کردند. اما درنهایت توانستند این تجارت را به کسب‌وکاری 1/ 4میلیارد دلاری توسعه دادند. در دهه 1600میلادی هنری پردو که یک پروتستان فرانسوی بود، کشورش را به مقصد مریلند ترک کرد تا از آزار و اذیت مذهبی در امان بماند.
  • درباره «دموکراسی صاحبان دارایی» چه باید گفت؟ از دیدگاه جان رالز، شرکت‌های در مالکیت کارگران و مالکیت عمومی در دموکراسی صاحبان دارایی نیز ممکن هستند؛ اما برخلاف سوسیالیسم، مالکیت خصوصی وسایل تولید «مجاز است». با وجود این، راولز دموکراسی صاحبان دارایی را بدیلی برای سرمایه‌‌داری می‌‌‌‌داند؛ درحالی‌که سرمایه‌‌داری «مبتنی بر» مالکیت خصوصی است، دموکراسی صاحبان دارایی فقط در صورتی مالکیت خصوصی سرمایه‌های بزرگ را «مجاز می‌‌‌‌شمارد» که بتوان آنها را به‌طور گسترده توزیع کرد.