آرشیو اخبار : تاریخ و اقتصاد
-
جنبشهای طبقه شهری
در مورد نهضت یا جنبش مشروطیت باید گفت که نقطه اوج آن امضاى اولین قانون اساسى در ایران توسط مظفرالدینشاه قاجار (در نهم دی ماه 1285 مطابق با سى ام دسامبر 1906) است. این نهضت حرکتى اجتماعى، مردمى، شهرى و با شرکت طبقات متعدد جامعه بود و در آن عواملى چون تاثیر کم و بیش غرب در گروهها و طبقات، پیچیدگى درونى ساختار اجتماعى و دولت و فشار خارجى از ناحیه دو قدرت روسیه و انگلیس نقش داشتند. -
شرح متفاوت فیرحی در کتاب در آستانه تجدد
کتاب تنبیهالامه مرحوم نائینی، اگر نگوییم بینظیر، دستکم در تاریخ تشیع و در فقه سیاسی شیعه، کمنظیر است. آنچه در این کتاب آمده، فارع از نظام مشروطه سلطنتی است و بیشتر درباره عناصر و مؤلفههای سیاسی اسلام سخن گفته و آن را با قلم فقیهانه تبیین کرده و با مدلهای دیگر نظام سیاسی هم تطبیقپذیر است. به همین دلیل، باید شروح مختلفی بر آن نوشته شود. -
درگذشت دکتر فیرحی؛ اندیشمند تاریخ دین و مشروطهخواهی
دکتر داود فیرحی، مجتهد، محقق و استاد برجسته دانشگاه تهران صبح چهارشنبه ۲۱ آبان ماه جاری در پی ابتلا به کرونا در تهران درگذشت. داود فیرحی علاوه بر تحصیلات حوزوی دارای دکترای تخصصی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود و از این دانشکده در سال ۱۳۷۸ فارغالتحصیل شده بود. -
پروژه فکری فیرحی
اگر بخواهم پاسخ کوتاهی به این سوال [پروژه فکری شما چیست؟] داشته باشم [باید بگویم] که نوشتههای من دو بخش است: یک قسمت آن به فهمیدن دنیای سنت فکری ما در حوزه دین و سیاست برمیگردد، بهعنوان مثال کتابهای «قدرت، دانش و مشروعیت» و «تاریخ تحول دولت در اسلام» و برخی کتابهای دیگر، اینها بیشتر جهت آشنایی خودم با دنیای سنت بود. تصوری که در مطالعاتم به ذهنم آمد و شکل گرفت این دریافت بود که دیدم جهان اسلام در حوزه تفکر سیاسی در فضای سنت بهشدت اقتدارگراست، یعنی سنتهای ما بهشدت اقتدارگراست. سپس این سوال به ذهنم آمد که آیا این اقتدارگرایی از «نصوص دینی» ما برخاسته است؟ یعنی این «متنهای مقدس» ما هستند که در حوزه سیاست، اقتدارگرا هستند؟ یا اینکه نه، این متنهای ما نیست که اقتدارگرا شده است بلکه این «سنت» است که حتی…