شماره روزنامه ۶۰۰۱
|

آرشیو اخبار : تاریخ و اقتصاد

  • در ادامه تحلیل و بررسی تاثیر افکار اقتصادی و اجتماعی متفکران غربی بر ذهنیت رهبران مشروطه «دنیای اقتصاد» با دکتر داوود فیرحی، پژوهشگر علوم سیاسی درباره چگونگی این تاثیرپذیری گفت‌وگو کرده است. به گفته این استاد دانشگاه تهران، متفکران ایرانی در دوره قاجار به تدریج متوجه شدند که باید خودشان را با دنیای مدرن آشنا کنند؛ به این معنا که دنیای جدید تنها دنیای خارجی‌ها نیست، بلکه دنیای بشر جدید است که باید آن را شناخت و به نحوی نسبت آن را با سنت و نیز نظام سیاسی و اقتصادی کشور تبیین کرد.
  • 22 مهر ۱۳۲۸ دکتر مصدق به اتفاق عباس خلیلی مدیر روزنامه اقدام، ابوالحسن عمیدی‌نوری مدیر روزنامه داد، حسین فاطمی مدیر روزنامه باختر امروز، احمد ملکی مدیر روزنامه ستاره، جلالی‌نایینی مدیر روزنامه کشور، حسین مکی، سیدعلی شایگان، کریم سنجابی، آیت‌الله غروی و ارسلان خلعتبری در اعتراض به ابطال آرای تهران در انتخابات مجلس شانزدهم تحصن کردند.
  • 21 مهرماه به‌عنوان روز ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی در ایران نام‌گذاری شده است. به‌نظر می‌رسد این نام‌گذاری هنوز در سطح لفظ باقیمانده و تمهیدات و تشکیلات مواجهه با بلایای طبیعی شکل نگرفته است. سیلاب ویرانگری که در بهار سال‌جاری بیش از 10 استان کشور را فرا گرفت، نشانگر فقدان سازوکار لازم در برابر بلایای طبیعی بود.
  • 21 مهر سال 1299 (13 اکتبر 1920) ژنرال آیرونساید فرمانده تازه نظامیان تحت فرمان دولت انگلستان در ایران وارد تهران شد. با ورود ژنرال آیرونساید به ایران مطالعه برای انجام کودتا و... آغاز شد که 6 ماه بعد از سوی رضاخان فرمانده تیپ قزاق مستقر در قزوین انجام گرفت. طبق سازش‌نامه 1907 سن‌پترزبورگ، انگلستان و روسیه ایران را میان خود تقسیم کرده بودند و به خود حق داده بودند که در منطقه نفود نیروی نظامی داشته باشند. پس از انقلاب بلشویکی روسیه، دولت انقلاب از دعاوی خود درقبال ایران صرف‌نظر کرد؛ اما دولت استعماری انگلستان با دادن رشوه نقدی به وثوق‌الدوله رئیس‌الوزرای وقت و دوتن از وزیرانش امضای قرار دادی را به ایران تحمیل کرد که به قرارداد 9 اوت 1919 معروف است که اگر اجرا می‌شد دولت انگلستان عملا امور مالیه و ارتش ایران را…
  • قانون اصلی‌ترین محل نزاع اندیشمندان ایرانی در باب دنیای متجدد بوده است. این مفهوم از آغازین روز ورود خود به ایران چاره‌ای جز این نداشته است که نسبتش را با شرع بسنجد و مفهوم‌شناسی آن در جهان ایرانی جز از این طریق میسر نبوده و نیست. طرفه آنکه همین ثنویت (قانون-شرع) دست‌کم حاکی از آن است که این دو، دو چیزند و نه یک چیز! اساس مشروطه خواهی به نوعی بر قانون‌خواهی استوار بود، و در نهایت ایران نیز صاحب قانون شد.