آرشیو اخبار : تاریخ و اقتصاد
-
پیوند ناجور
برآمدن و چیرگی شبهمدرنیسم دولتی و نیز غیردولتی در ایران بر دو پایه استوار بود: نخست نفی همه سنتها، نهادها و ارزشهای ایرانی که «عقبمانده» و سرچشمه حقارتهای ملی محسوب میشدند و دوم اشتیاق سطحی و هیجان روحی گروهی کوچک اما رو به گسترش جامعه شهری و اما اینکه خود این شبه اروپاگرایی متکی بود به نهاد کهنسال استبداد ایرانی، بیش از هر چیز برملاکننده محتوای «مدرن و مترقی» شبهمدرنیسم دولتی است. اما توجیهات طرفداران داخلی و خارجی اینگونه نظامها (که عملا معتقدند برای دستیابی به دموکراسی به دیکتاتوری آهنین «نیاز» است.) چندان شناخته شده هست که به بحث بیشتر نیازی ندارد. -
آییننامه باستانی مدیریت
دکتر ایرج جهانگیر سهراب جی تاراپور، محقق هندی بیستم فوریه 1932 در شهر بمبئی «آیین مدیریت و نامهنگاری دولتی ایران» در دوران ساسانیان را از روی یک نسخه اصل بازنویسی و منتشر کرد. این آییننامه اداری در دوران سلطنت انوشیروان ساسانی برای مقامات دولتی ارسال شده و آنها ملزم به رعایت مفادش بودهاند. در این آییننامه کهن، به مقامات دولتی و کارمندان سازمانهای عمومی تاکید شده که در گزارشها و نامههای اداری از تعارفات معمول دست بردارند، ملاحظات را کنار بگذارند، روشن بنویسند، لفاظی نکنند و توجه داشته باشند که اگر گزارش خلاف واقع بدهند به سختی مجازات خواهند شد. -
پایان حکومت عباسی
بیستم فوریه 1258م. هفت روز پس از تصرف بغداد از سوی نیروهای نظامی هلاکوخان، ایلخان مغولی ایران و قتل عام ساکنان آن، معتصم بالله (ابواحمد عبدالله) آخرین خلیفه عباسی کشته شد و خلافت عباسیان برای همیشه پایان یافت. -
شوپنهاور، فیلسوف اراده و تصور
آرتـور شــوپـنـهـاور، فیلسوف بزرگ آلمانی- لهستانی بیستم فوریه 1788 به دنیا آمد. -
مشروطیت و تضاد جریانها
قانوناساسی 1278 به احساس دیرینه بیگانگی ملت از دولت پایان نبخشید، بلکه صرفا تعریف حقوقی و قالب نهادین آبرومندانهای برای آن دست و پا کرد.در اینجا تنها میخواهیم نشان دهیم که ریشههای این مشکل به دورههایی بازمیگردد که هنوز انقلاب[مشروطه] به پیروزی کامل نرسیده بود و اگر جناحهای اصلی انقلاب، شناخت واقعبینانهای از مشروطیت اروپایی داشتند میشد از بروز جنگ داخلی و حتی سقوط محمدعلیشاه جلوگیری کرد.هرچند رهبران جنبش بهندرت متوجه بودند ولی برداشت آنان از حقوق و آزادی، جدای از وجود یک قوه قضائیه مستقل و حکومتی مسوول، متفاوت با مفاهیم حقوق و آزادی در اروپا بود.