شماره روزنامه ۶۰۳۹
|

آرشیو اخبار : جمعه‌نامه

  • مهدی صداقت‌پیام
    علوم‌انسانی دیجیتال یکی از رشته‌های جدید در غرب است و در دوران معاصر که شاهد زوال چشمگیر علوم‌انسانی هستیم روزبه‌روز رواج بیشتری پیدا می‌کند. تعاریف متعددی برای علوم‌انسانی دیجیتال وجود دارند، اما همان‌گونه که از عنوان آن مشخص است، این رشته به‌دنبال استفاده از فناوری و تکنیک‌های رایانش به منظور رسیدن به درکی جامع‌تر از آرشیوهای فرهنگی و اجتماعی متنوع جهان معاصر، به‌کارگیری و طراحی ابزار مخصوص پژوهش‌های علوم‌انسانی و رسیدن به رویکردها و روش‌های جدیدی برای پژوهش‌هایی است که در سطح کلان داده‌ها انجام می‌شود. از این‌رو می‌توان گفت علوم‌انسانی دیجیتال راه‌های سنتی سازماندهی دانش را کنار می‌گذارد و به‌دنبال رسیدن به شکل‌های جدیدی از خلق، نوآوری و انتقاد است که با جوهره دانش جهانشمول تعاملی عصر ما همخوانی بیشتری…
  • سیروان خسروزاده
    جنگ جهانی اول یکی از مهم‌ترین مقاطع تاریخ معاصر ایران است که متاسفانه به‌رغم صد سال از گذشت آن، وقایع و رخدادهای مرتبط با آن هنوز تا حد زیادی ناگفته و نانوشته باقی مانده‌اند. سرگذشت آسوریان ایران و عثمانی در این مقطع یکی از مسائلی است که با وجود اهمیت غیرقابل انکار آن، مغفول واقع شده و بدتر آنکه تحت تاثیر روایت‌های ناقص، تصویر آشفته‌ای از این موضوع در تاریخ معاصر کشورمان نقش بسته است.
  • حسین مکی‌زاده‌تفتی
    تد هیوز(1998-1930) شاعر انگلیسی که در ابتدای عمر هنری‌اش به جریان ادبی «جوانان خشمگین» وابسته بود، مجموعه کلاغ را به سال 1970 منتشر کرد. کلاغ چهارمین اثر شعری او بود. اثری که در ابتدا به تاثیر از نقاشی‌های لئونارد باسکین و برای آنها سروده شد. قرار بود مجموعه داستان‌هایی برای کودکان باشد، اما همچنان که سرایش این اشعار پیش رفت، هیوز خود را در «جریان» ِ حرکتی مشابه سفر قهرمان در داستان‌های فولکلور یافت و در سرایش نهایی به اسطوره پهلو زد. تا آنجا که منتقدان آن را یک نقیضه تمام و کمال بر عهدین (عهد عتیق و عهد جدید) و اسطوره‌های آفرینش یافتند. هیوز پیش از این و از آغاز بلوغ شعری‌اش، علاقه خود را به نیروهای وحشی طبیعت، سفرهای شمنی و حیوانات نشان داده بود. او و همسر شاعرش سیلویا پلاث شیفته آثاری همچون شاخ زرین(فریزر)…
  • رویا حیازی
    آمستردام نوشته نویسنده‌ انگلیسی ایان مک یوون در سال 1998 جایزه بوکر را از آن خود کرد. داستان با جسدسوزی «مالی» آغاز می‌شود. زنی سرزنده، چابک، اغواگر و آزاد. او دچار بیماری می‌شود و با درد، جنون و زوال می‌میرد. «جورج» شوهر «مالی» ناشر غمگین و پولداری است که سر پیری عاشق مالی شده، مالی او را ترک نکرده اما همیشه با او بدرفتاری می‌کند. مرگ «مالی» شوهرش را از سایه تحقیرها و خیانت‌هایش رهانیده بود.
  • تهمینه میلانی کارگردان و نقاش
    از زمانی که به یاد دارم، شنیدن قصه، خواندن کتاب و کشیدن نقاشی حال مرا خوب می‌کرد. وقتی غمگین و دلشکسته بودم، وقتی حوصله آدم‌های اطرافم را نداشتم، حتی وقتی از شوق زندگی لبریز می‌شدم، نقاشی می‌کشیدم. در کنار خرید تمبر و کتاب، خرید وسایل نقاشی بخش عمده پول تو جیبی مرا از آن خود می‌کرد.
  • رضا قنبرزاده فرید کارگردان
    متن این نمایش جذابیت بالایی دارد و چندین سال به دنبال فرصتی برای اجرای آن بودم. علت اصلی جذابیت این نمایشنامه برای من در ابتدا ماهیت قصه و ساختار نمایشنامه است که به‌شدت این نمایشنامه را حتی برای مطالعه جذاب می‌کند و پس از آن می‌توان به ویژگی‌های دیگری از جمله ترجمه روان آقای حسامی، درون مایه نمایشنامه و مفاهیم انسانی همانند عدالت، سوء‌استفاده از ارزش‌ها و حتی هیجانات انسانی که در آن وجود دارد نیز اشاره کرد.
  • حامد محمدی نویسنده و کارگردان سینما
    شرایط سخت و روزگار تلخ قرار است با مردم ایران همیشه همراه باشد و در هر برهه‌ای از تاریخ به بهانه‌ای لحظه‌ای دست از سر مردم برندارد. زمانی با جنگ و عواقبش، زمانی با تحریم و بحران‌هایش، روزگاری با فشارهای اقتصادی و شرایط پیچیده‌اش و در مقاطع زیادی با سوءمدیریت ونتیجه‌های جبران ناپذیرش.
  • علی جعفری کارگردان
    این نمایش روایتی واقعی از زندگی ما است که مخاطب را درگیر کشمکش‌هایی کرده و او را به فکر فرو می‌برد. من البته واژه نمایش را برای این اجرا به کار نمی‌برم چرا که اعتقاد دارم این اثر قسمت یا مدت زمانی از شرایط جامعه را روایت می‌کند که هم‌اکنون ما در آن زندگی می‌کنیم.
  • سید وحید حسینی کارگردان
    ساخت این مستند از ایده تا اجرا حدود یک سال طول کشید. من پیش از اعزام به سربازی به موضوع موسیقی و تاریخ آن به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران جنگ علاقه داشتم.
  • دیدن تکنولوژی‌ خاص هر دوره تاریخی، می‌تواند به ما نگاهی وسیع‌تر نسبت به روند پیشرفت در آن دوره دهد. «آسیاب‌های آبی دزفول» یکی از همین تکنولوژی‌ها است؛ یک سیستم مهم و پیشرفته برای آب‌رسانی که دست کم هزار و 700 سال عمر دارند و از جمله قدیمی‌ترین سازه‌های آبی جهان به شمار می‌روند. این آسیاب‌ها که در بستر رود دز ایجاد شده‌اند، یادگاری از دوره ساسانیان هستند.