شماره روزنامه ۶۰۵۰
|

آرشیو اخبار : صنعت، معدن و بازرگانی

  • استاندار تهران از افتتاح هزار و 113 پروژه در ایام دهه فجر خبر داد که با اعتباری بالغ بر ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری خواهد رسید. او همچنین جزئیاتی از پروژه‌های در دست اجرا را ارائه کرد.
  • روز چهارشنبه مذاکرات تجاری سرنوشت‌ساز آمریکا و چین آغاز شد. در این رابطه قرار است لیو هی، معاون نخست‌وزیر چین، در سفر چند روزه خود به واشنگتن برای حل اختلافات تجاری دو غول اقتصادی دنیا، با مقامات آمریکایی رایزنی داشته باشد. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید در صورتی که طرف چینی امتیازات تجاری کافی به ترامپ ارائه کند، احتمال آن وجود دارد که دولت آمریکا تمام تعرفه‌های وضع‌شده علیه این کشور را ملغی کند.
  • عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف تهران درخصوص وضعیت طرح ساماندهی مشاغل و انتقال اصناف به خارج از پایتخت اظهار کرد: بر اساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها، آن دسته از اصناف و تولیدکنندگانی که فعالیتشان مخل زندگی مردم باشد باید با هماهنگی اتحادیه‌های صنفی به خارج از شهر منتقل شوند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، علی فاضلی افزود: بند 20ماده 55 قانون شهرداری‌ها صراحت دارد که این دسته از واحدها باید به خارج از شهر منتقل شوند و شهرداری‌ها مکلفند تمهیدات و تسهیلات لازم را برای انتقال اینگونه واحدها فراهم کنند. وی با اشاره به اینکه تا کنون، زیرساخت‌های اجرای این طرح فراهم نشده است، افزود: این کار باید انجام شود ولی دولت نیز باید در این زمینه به ما کمک کند. وی درخصوص اولویت خروج اصناف از شهر گفت: تولیدی‌ها در اولویت این طرح…
  • ایران در حالی با کنار زدن ایتالیا، تایوان و اوکراین به دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد جهان در سال 2018 تبدیل شد که به اعتقاد کارشناسان در حال حاضر با چهار چالش اصلی برای توسعه این صنعت استراتژیک روبه‌رو است. «چالش‌های تولید»، «چالش‌های ساختاری»، «چالش بازار» و «چالش صادرات» عمده مشکلات و دست‌اندازهایی هستند که آینده صنعت فولاد ایران را با مخاطراتی مواجه می‌کند. چالش‌های چهارگانه در حالی وضعیت صنعت فولاد ایران و دورنمای آن را نامطلوب و کدر ترسیم می‌کند که برخی تحلیلگران در آسیب‌شناسی‌ها نقاط کور دیگری را در صنعت فولاد شناسایی کرده‌اندو به تصویر کشیده‌اند. در این تصویر خطر زمین‌گیر شدن فولاد در اثر استراتژی و سیاست‌های نامناسب دیده می‌شود.
  • سی‌و‌دومین نشست کمیسیون تسهیل ‌کسب‌وکار اتاق تهران به منظور بررسی وضعیت صندوق‌های بازنشستگی برگزار شد و نمایندگان برخی از صندوق‌های بازنشستگی به تبیین شرایط این صندوق‌ها و عملکرد آنها پرداختند.
  • محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران
    درک و فهم این موضوع خیلی مشکل نیست که بخش خصوصی واقعی کشور در خط مقدم مبارزه با تحریم‌های بی سابقه، با تحمل حداکثر فشارها با چنگ و دندان از حریم تولید و اشتغال کشور حفاظت می‌کند. بازگشت آرامش نسبی در فضای کسب و کار، به رغم تشدید فضاسازی روانی و گسترش پالس‌های منفی، آشکارا نشان می‌دهد که دور زدن تحریم‌ها و عبور از این گردنه سخت، راهبردی ممکن و قابل اجراست.
  • موانع صادراتی فولاد در میزگرد بررسی وضعیت صنعت فولاد کشور با توجه به شرایط اقتصادی سال 97 در نهمین همایش و نمایشگاه‌ چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار محلی برای اظهارنظر فعالان اقتصادی شد. به باور حاضران در این نشست، نا اطمینانی و تغییرات مداوم رویه‌های تجاری و بی‌ثباتی قوانین کشور بیشترین دست‌انداز را در مسیر صادرات فولاد ایجاد کرده است. از سوی دیگر تاثیر تحریم‌ها را نمی‌توان در این باره نادیده گرفت. این عوامل دست به دست یکدیگر داده‌اند تا چشم‌انداز صادرات کشور مبهم باشد.
  • روز دوشنبه چین پروسه قانونی شکایت از آمریکا را در «سازمان تجارت جهانی» آغاز کرد. چینی‌ها از سازمان حل اختلافات تجاری خواسته‌اند حقانیت تعرفه‌هایی را که ترامپ بر 234 میلیارد دلار از واردات این کشور وضع کرده است بررسی کند. در این درخواست، آنها همچنین ناراحتی خود از تلاش آمریکا برای ممانعت از انتصاب قاضی در بدنه استیناف این سازمان را ابراز کردند.
  • رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ترویج عمل به مسوولیت اجتماعی از وظایف نهاد‌های آموزشی و مراجع علمی چون دانشگاه‌ها است. این مراکز همواره با تربیت افراد آگاه به مفهوم مسوولیت اجتماعی و تولید دانش در این زمینه در راستای تحقق ماموریت اصلی خود تلاش می‌کنند تا علم تولید شده در دانشگاه‌ها قدرت حل معضلات و مشکلات اجتماعی را داشته باشد.
  • 500 شرکت برتر سال 97 معرفی شدند. نتایج بیست و یکمین سال رتبه‌بندی شرکت‌های ایرانی نشان می‌دهد که حجم فروش صد شرکت اول امسال براساس اطلاعات مالی سال گذشته، 567 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به کل فروش همین صد شرکت در سال قبل، 24 درصد رشد فروش را نشان می‌دهد. فروش شرکت اول فهرست نسبت به فروش شرکت صدم 8/ 32 برابر بزرگ‌تر است. در مجموع، 13 شرکت بالای فهرست 2/ 50 درصد جمع فروش صد شرکت را شکل می‌دهد که نشان‌دهنده درجه تمرکز در وضعیت شرکت‌های بزرگ ایران است. در رتبه‌بندی شرکت‌ها، علاوه‌بر شاخص «میزان فروش»، 32 شاخص دیگر نیز سنجیده می‌شود. با توجه به عمومیت فهرست شرکت‌های برتر ایران و وجود انواع شرکت‌های تولیدی، خدماتی، بیمه‌ای، سرمایه‌گذاری و بانک‌های شرکت‌کننده در این رتبه‌بندی، برای همگن کردن رقم فروش این…