شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

آرشیو اخبار : باشگاه اقتصاددانان

  • جان هاروی/ فوربس
    درباره علل بروز بحران مالی و رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ دیدگاه‌های مختلفی مطرح شده است: سفته‌بازی‌های حریصانه، عملکرد نادرست بانک‌های بزرگ، مدیران وال‌استریت، رفتار اشتباه سرمایه‌گذاران و ورشکستگی فانی می‌و فردی مک، همگی به نوبت علت آن بحران معرفی شدند. اما یک گروه به اندازه‌ای که باید مورد ملامت قرار نگرفتند و آن گروه اقتصاددان‌ها بود. اقتصاددان‌ها کسانی هستند که طی سه دهه اخیر توجیهات فکری و علمی وضعیت اقتصاد آمریکا و جهان را مطرح کرده‌اند و همین گروه بودند که طی این چند دهه بدون آنکه اقدامی انجام دهند، شاهد انتقال شغل‌ها به خارج، کاهش تقاضا تحت‌تاثیر افزایش نابرابری درآمد و ثروت، نقص در قوانین ضدتراست و کنار گذاشته شدن ابزارهای ایمن‌کننده در بخش‌های مالی بوده‌ و بدتر اینکه خیلی از اقتصاددان‌ها این تحولات را…
  • ایش نلسون /کوارتز
    در چند دهه اخیر علم اقتصاد در مسیری مجزا نسبت به قبل حرکت کرده به این معنا که از ریاضیات در آن بیشتر بهره برده شده، فاصله آن با علوم اجتماعی نظیر روانشناسی بیشتر و با علومی نظیر فیزیک کمتر شده و متخصصان اقتصاد کلان که در پی درک اقتصاد در وسیع‌ترین مفهوم آن هستند، دچار سرخوشی بودند و همواره به خود تبریک می‌گفتند.
  • چهار دهه از انقلاب اسلامی سال 1357 می‌گذرد و اقتصاد ایران به گفته مسوولان و کارشناسان با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند. بسیاری از کارشناسان سیاسی، انقلاب 1357 را ناشی از مطالبات اقتصادی نمی‌دانند و آن را انقلابی فرهنگی و سیاسی معرفی می‌کنند. اما در مقابل بسیاری از اقتصاددانان و مسوولان پیش از انقلاب به ریشه‌های اقتصادی آن اشاره کرده و معتقدند سیاست‌های به شدت انبساطی شاه پس از افزایش چندبرابری درآمدهای نفتی، باعث افزایش بی سابقه توقعات اقتصادی از یکسو و افزایش تورم از سوی دیگر شد که یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد نارضایتی عمومی بود.
  • حمید آذرمند اقتصاددان
    ارزیابی عملکرد اقتصادی چهل سال گذشته نیازمند مطالعه‌ای گسترده و گزارشی مبسوط است و در یک یادداشت کوتاه نمی‌گنجد ولی می‌توان از برخی زوایای خاص نگاهی به عملکرد اقتصادی چهل سال گذشته داشت.
  • یحیی آل اسحاق وزیر اسبق بازرگانی
    عملکرد اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران طی 40 سال گذشته را نمی‌توان موشکافی کرد مگر آنکه میراث باقیمانده از نظام شاهنشاهی را نیز در نظر داشته باشیم. جمهوری اسلامی وضعیتی را تحویل گرفت که در آن، کشور دارای جمعیتی حدودا 35 میلیون نفری بود. از این تعداد، بالغ بر 70‌درصد تحصیل نکرده یا شبه بی سواد بودند؛ در امور زیر‌بنایی به رغم تمام اقداماتی که انجام شده بود، این تکنولوژی‌ها به‌صورت وابسته و مونتاژ تعریف می‌شد؛ از سوی دیگر تورم حاصل از افزایش قیمت نفت در سال‌های منتهی به انقلاب، اختلاف طبقاتی زیاد میان دهک‌های پایین و بالای جامعه و دغدغه‌های جدی مرتبط با حوزه سلامت در کنار بسیاری مشکلات دیگر، نظامی کاملا ناکارآمد، به غایت امنیتی و در عین حال وابسته به غرب را تشکیل داده بود.
  • دکتر علی سعدوندی اقتصاددان
    در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی ضروری است برآوردی واقع بینانه از دستاوردها و نقاط قوت و ضعف در عرصه اقتصاد داشته باشیم؛ باشد که از این پس گذشته را چراغ راه آینده قرار دهیم. به‌راستی نسبت ما با دنیا در این 40 سال چگونه بوده است؟ برای پاسخ به این سوال می‌توان به بررسی تطبیقی دست زد و جایگاه ایران امروز را با ایران 57 مقایسه کرد. برای این مهم شاخص‌هایی را مد نظر قرار می‌دهیم تا تصویر روشن‌تری از آنچه گذشت ارائه کنیم.
  • بر اساس طرح جدید مجلس دولت مکلف است ظرف مدت ۳ سال از لازم‌الاجرا شدن این قانون با اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و اصلاحات بعدی آن و سیاست‌های کلی تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، زمینه رقابت‌پذیری در صنعت خودرو را به نحوی فراهم کند که تصدی‌گری دولت پایان یابد و صرفا اقدامات نظارتی، سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری بر عهده دولت باشد.
  • امیر حسن کاکایی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت
    پنج‌شنبه بعد از مدت‌ها سری به کتابفروشی‌های خیابان انقلاب زدم. کتاب‌های بسیار ارزشمندی یافتم؛ به خصوص در مورد اقتصاد توسعه و سیاست‌گذاری و مدیریت. واقعا هیجان‌انگیز بود. اما با خودم به این موضوع فکر کردم که چرا با این همه دانش مکتوب به روز و این همه دکتر در راس امور، کشور به این صورت می‌چرخد؟ واقعا آیا مسوولان ما که این روزها خدارا شکر عناوین دکتر را با خود یدک می‌کشند، از چنین مطالعاتی استفاده می‌کنند؟ سال‌هاست که ما در کشور به انحای مختلف راهکارهای جهانی را می‌گیریم، از پوسته‌اش استفاده می‌کنیم و آن را از محتوا خالی کرده و به یک معضل تبدیل می‌کنیم. این یک هنر است که این همه روش‌های غلط را بارها تکرار کنیم و بارها خرابی به‌بار بیاوریم و از آن تجربه نگیریم.
  • فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو
    بعد از پیروزی انقلاب، صنایع و شرکت‌های بزرگ کشور به دلیل نگرانی از اجحاف سرمایه‌داران خصوصی در حق مردم، مصادره و به‌صورت ملی و دولتی درآمد. همزمان با این مصادره، تفکر مدیریت دولتی بر پیکره اقتصاد کشور چیره شد و در گذر زمان، تصمیماتی توسط این مدیران اتخاذ شد که شاید کمتر مدیر خصوصی چنان می‌کرد.
  • حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو
    براساس طرح جدید مجلس، دولت مکلف است ظرف مدت ۳ سال از لازم‌الاجرا شدن این قانون با اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و اصلاحات بعدی آن و سیاست‌های کلی تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، زمینه رقابت‌پذیری در صنعت خودرو را به نحوی فراهم کند که تصدی‌گری دولت خاتمه یابد و صرفا اقدامات نظارتی، سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری توسط دولت انجام پذیرد.