شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : دنیا

  • حمایت از فلسطینی‌ها، به موضوعی تعیین‌کننده برای چپ دموکرات تبدیل شده و طیف وسیعی از گروه‌ها را به مهم‌ترین جنبش اعتراضی دوران بایدن تبدیل کرده است. هر روز در نرم‌افزار زوم و کارزارهای میدانی در ایالات موسوم به میدان نبرد، هر روز جلساتی سازمان‌دهی می‌شود و حمایت از جنبش فلسطین یک برنامه هر روزه شده در نزد دموکرات‌ها شده است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز و به گفته مقامات محلی، سازمان‌هایی که معمولا بر مسائل اقلیمی، مسکن یا مهاجرت متمرکز هستند، مرتبا به کارزار نظامی اسرائیل در غزه اعتراض می‌کنند؛ کارزاری که تاکنون موجب جان باختن بیش از 33هزار نفر شده است. فعالان کارگری خواستار آتش‌بس هستند. در این زمینه حتی رهبران روحانی سیاه‌پوست مستقیما به کاخ سفید مراجعه کرده‌اند. جوانان آمریکایی از ابزارهای آنلاین برای…
  • دنیای‌اقتصاد: حزب‌الله اعلام کرد که در پاسخ به حملات ارتش اسرائیل در جنوب لبنان، در یکی از بزرگ‌ترین حملات خود از زمان آغاز جنگ غزه، «ده‌ها موشک» به مواضع توپخانه‌ای اسرائیل شلیک کرده است. الجزیره در گزارش 13 آوریل نوشت، این گروه لبنانی اواخر روز جمعه (24فروردین‌ماه) در بیانیه‌ای تایید کرد که ده‌ها راکت کاتیوشا را به سمت «مواضع توپخانه دشمن» در شمال اسرائیل و بلندی‌های جولان اشغالی شلیک کرده است. راکت‌ها آژیرهایی را در چندین محله در سراسر جلیله علیا در شمال اسرائیل به صدا درآوردند و موشک‌های پدافند هوایی با پرتابه‌های وارده درگیر شدند.
  • تقریبا یک‌میلیون تن از مردانی که در ارتش اوکراین خدمت می‌کنند، خسته شده‌اند. بسیاری از سربازان دو سال است که در حال انجام وظیفه هستند. ارتش اوکراین تاکنون ده‌ها هزار نفر را به‌دلیل مرگ یا جراحات جدی از دست داده است. نیروهای جدید به‌شدت مورد نیاز هستند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اما اوکراین مدت‌هاست با یک محدودیت جمعیتی حیاتی مواجه است: «مردان جوان بسیار کمی دارد.» مردان سالم زیر 30سال - ستون فقرات ارتش هر کشوری- بخشی از کوچک‌ترین نسل در تاریخ مدرن اوکراین هستند.
  • رهبران آمریکا، ژاپن و فیلیپین در اولین نشست مشترک برای گسترش شبکه‏ای از ائتلاف‌های امنیتی و اقتصادی در هند و اقیانوس آرام در واشنگتن دور هم جمع شدند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز این دیدار را یکی از ده‌ها تلاش کشورهای همفکر برای عقب راندن چین توصیف کرد.
  • ارتش اسرائیل روز پنج‌شنبه یک روز پس از حمله به غزه که سه تن از فرزندان یکی از ارشدترین رهبران حماس را ترور کرد، عملیاتی را برای هدف گرفتن اعضای حماس در غزه اعلام کرد. «کاساندرا وینوگراد» در گزارش 11آوریل در نیویورک‌تایمز نوشت، اسماعیل هنیه که شاخه سیاسی حماس را در تبعید رهبری می‌کند، گفت که سه پسرش در حمله هوایی اسرائیل در شمال غزه در روز چهارشنبه جان باخته‌اند. رسانه‌های وابسته به حماس گزارش دادند که سه نوه هنیه نیز در این حمله جان خود را از دست دادند. ارتش رژیم صهیونیستی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نیروهای این رژیم یک «عملیات دقیق و مبتنی بر اطلاعات» را شبانه در مرکز غزه با جت‌های جنگنده و نیروهای زمینی برای «از بین بردن عوامل تروریستی و ضربه زدن به زیرساخت‌های تروریستی» انجام دادند.
  • در اوایل ماه مارس، تصویری واقعی از نارندرا مودی، نخست وزیر هند که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده بود، با سبک «بهیشما پیتاما» از حماسه باستانی هندوی «مهابهاراتا» به‌عنوان یک تبلیغ سیاسی در اینستاگرام مطرح شد. « نیلش کریستوفر» در گزارش 12آوریل در الجزیره نوشت، با موهای بلند و مواج خاکستری، علامتی به شکل خورشید روی پیشانی او و زره پوش، تصویری را به تصویر می‌کشد که طرفداران مودی نقش او را در دنیای امروز می‌دانند: حلول فرمانده عالی بهیشما که علیه تهدیدات خارجی می‌جنگید. این تصویر اینستاگرام که توسط صفحه راست‌گرای «هوکاگه مودی سما» ایجاد شد و اولین‌بار در سال2023 منتشر شد، به مدت دو روز در ماه مارس به‌عنوان یک تبلیغ سیاسی مطرح شد و بیش از 35هزار بازدید را به خود جلب کرد.
  • دیانا گالیوا/محقق کالج سن‌آنتونی، دانشگاه آکسفورد ترجمه: محمدحسین باقی
    کتاب «قطر: رویکردهای یک قدرت عاریه‌ای» به قلم دیانا گالیوا، محقق کالج سنت آنتونی، دانشگاه آکسفورد، در سال2022 به نگارش درآمده و از سوی انتشارات راتلج منتشر شده است. این کتاب پارامترهای رشد سیاسی قطر را با بسط یک نظریه‌ جایگزین قدرت؛ یعنی قدرت «عاریه‌ای» توضیح می‌دهد. نویسنده نشان می‌دهد که چگونه ظهور قطر به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای را می‌توان صرفا با ظرفیت آن به‌عنوان یک کشور «عاریه‌ای»غنی از گاز توضیح داد. با استفاده از قطر به‌عنوان یک مطالعه‌ موردی تجربی از نظریه «قدرت عاریه‌ای»، خوانندگان بینشی درباره تعامل قطر با بازیگران غیردولتی (اسلام سیاسی، قبایل، رسانه‌ها، ورزش و دیگران) برای حفظ قدرتش به‌دست می‌آورند که به قطر اجازه می‌دهند نفوذ کاملا تثبیت‌شده بازیگران غیردولتی را به‌دلیل ماهیت فراملی‌شان «به عاریت…
  • تحلیلگران می‌گویند ایران تحت فشار است تا به ترور یک فرمانده ارشد ایرانی در دمشق توسط اسرائیل پاسخ دهد. الجزیره در گزارشی به حمله اخیر اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و پاسخ‌ احتمالی تهران پرداخت و نوشت: « ایران متعهد شده است که حمله اسرائیل به کنسولگری خود در دمشق را تلافی کند.»به گزارش الجزیره، این حمله بخشی از الگوی تشدید حملات اسرائیل در سوریه از زمان شروع جنگ غزه در اکتبر گذشته بود. این حملات اغلب انبارها، کامیون‌ها و فرودگاه‌ها را هدف قرار داده‌اند و هدف اعلام‌شده اسرائیل از آنها، تخریب شبکه تدارکات فراملی ایران برای گروه لبنانی حزب‌الله است. با این حال، حمله روز دوشنبه متفاوت بود؛ زیرا به یک مرکز دیپلماتیک حمله کرد و رهبران ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار داد. سردار سرتیپ محمدرضا زاهدی،…
  • دنیای‌اقتصاد: ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که یک لشکر از نیروهای زمینی را از جنوب نوار غزه خارج کرده است؛ زیرا میانجی‌های بین‌المللی با امید به آتش‌بس موقت پس از 6ماه جنگ- که طولانی‌ترین جنگ اسرائیل از دهه1980 است- در قاهره حضور پیدا کرده بودند. اسرائیل در چند ماه گذشته تعداد نیروهای خود را در غزه به میزان قابل توجهی کاهش داده است. تنها بخشی از سربازانی که قبلا در جنگ علیه حماس در این منطقه مستقر کرده بودند، باقی مانده‌اند. ارتش اسرائیل اعلام کرد، اکنون آخرین گروه از سربازان اسرائیلی در شهر جنوبی خان یونس غزه را ترک کرده‌اند تا «خود را بازیافته و برای عملیات آینده آماده شوند.» رسانه‌های خبری اسرائیل گزارش دادند که عقب‌نشینی سربازان- اعضای لشکر 98- به این معنی است که هیچ نظامی اسرائیلی به شکل فعال در جنوب…
  • دنیای‌اقتصاد: «دیوان کیفری بین‌المللی» (ICJ) جلسه استماع دو روزه خود را برای بررسی درخواست نیکاراگوئه مبنی بر اینکه باید اقدامات اضطراری علیه آلمان به‌دلیل حمایت این کشور از اسرائیل در جنگ غزه اعمال شود، آغاز کرد. اولین جلسه استماع در لاهه در ساعت 10صبح به وقت محلی شروع شد. استدلال نیکاراگوئه این است که آلمان با فراهم کردن حمایت سیاسی، مالی و نظامی از اسرائیل و با قطع کمک به «آنروا» مرتکب «انجام نسل کشی» شده است. «استفن کیلن» در گزارش 8آوریل در الجزیره که همواره به‌روزرسانی می‌شد نوشت، نیکاراگوئه استدلال می‌کند که آلمان «کنوانسیون نسل‌کشی 1948» و «کنوانسیون 1949 ژنو» را با ارائه کمک نظامی به اسرائیل نقض کرده است.