شماره روزنامه ۶۰۴۲
|

آرشیو اخبار : تحلیل

  • «منطقه و جهان، یک سال پس از ترور شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی» عنوان نشستی است که روز یکشنبه به همت دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی و با همکاری معاونت فرهنگی و دانشجویی واحد علوم و تحقیقات همزمان با اولین سالگرد شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی به‌صورت مجازی برگزار شد. نکته کلیدی که همه سخنرانان نشست به نوعی برآن تاکید کردند این بود که افزایش قدرت ملی ملاک بازدارندگی و دفع تهدیدات امنیت ملی ایران است.سخنرانان این نشست دکتر سیدمحمدکاظم سجادپور، رئیس دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امورخارجه و عضو هیات علمی دانشکده روابط بین‌الملل، دکتر محمد مرندی، دکتر ابراهیم متقی و دکتر ناصر ‌هادیان، همگی از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران بودند. دکتر کیهان برزگر، مدیر گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل واحد علوم و تحقیقات و…
  • مترجم: مریم مرادخانی
    کارمندان آمریکایی هم مزه «دورکاری» را چشیده‌اند و هم برای حفظ این سبک جدید کاری به استقبال از فنون دیجیتالی رفته‌اند. نظرسنجی از 1300 کارمند در شرکت‌های آمریکایی نشان می‌دهد تحت تاثیر «دورکاری»، وقت آزاد افراد -بدون کاهش مدت زمان کار- تا یک ساعت افزایش یافته است. «منشی دیجیتال» و «اتاق مجازی کار» در راه است.
  • به‌رغم آنکه در سال ۲۰۲۰ کرونا اقتصاد جهان را فشرده کرد، برخی شرکت‌‌ها ازجمله غول‌های تکنولوژی با رشدهای خیره‌کننده مواجه شدند و همین، ارزش این شرکت‌ها را به‌طرز باورنکردنی افزایش داد. در سال ۲۰۲۰ بازار تکنولوژی 8 برنده داشت؛ به‌طوری‌که یک تریلیون دلار فقط به ارزش اپل اضافه شد و بزرگ‌ترین برنده پاندمی بود. آمازون دوم شد.
  • مترجم: مریم مرادخانی
    سبک جدید فعالیت برندها در بازار تولید کالای مشابه در جهان، از پایان نگاه منفی به «رقیب» حکایت دارد. شرکت‌ها معمولا در مسیر رقابت سعی می‌کنند به الگوهای «نحوه شکست رقیب» برای سبقت از او فکر کنند؛ اما تجربه‌های موفق از توجه به «نقش دوم رقبا» نشان می‌دهد حداقل در سه حالت، «مشارکت با رقیب» -هم‌رقابتی- بهتر از «رقابت» است.
  • مترجم: مهدی نیکوئی
    استاد مطرح کسب‌وکار در دانشگاه کلمبیا، تعریف جدید از «مزیت رقابتی» ارائه کرد. به دلیل سرعت تحولات در بازارها به‌خصوص در دوره پاندمی، «طول عمر مزیت رقابتی» بسیار کمتر از محاسبات ذهنی مدیران شده است. در عصر جدید، مدل‌های سنتی سرمایه‌گذاری، قدرت نمی‌آورد، بلکه «ایده و نوآوری» به عنوان سرمایه نامرئی، شرکت‌ها را رقابتی می‌کند.
  • نیویورک‌تایمز نوشت: همه دعاوی حقوقی ترامپ شکست خورد؛ اما افسانه تقلب در انتخابات همچنان زنده است. ترامپ و جمهوری‌خواهان می‌کوشند با زیر سوال بردن نظام انتخاباتی در ایالات‌متحده پروژه سیاسی خودشان را که همان محدودسازی رای‌دهی است، پیش ببرند. ترامپ می‌رود؛ اما بذری که او کاشت، شاید در آینده تاثیرات خود را بگذارد.
  • به‌دنبال سخنان وزیر خارجه آلمان مبنی‌بر اینکه توافق برجام کافی نیست و باید با تهران بر سر مسائل دیگری از جمله مساله موشکی و نقش منطقه‌ای ایران به توافق جدیدی دست یافت، وزرای خارجه تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای که پس از نشست مجازی کمیسیون مشترک برجام صادر شد، بر بازگشت تهران و واشنگتن به تعهدات کامل خود ذیل توافق هسته‌ای تاکید کردند؛ موضوعی که به‌زعم عده‌ای عقب‌نشینی از موضع هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان تلقی شد. «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی به بررسی موضع اخیر اروپا درباره برجام پرداخته ‌است.
  • شاخص کل بورس در حالی طی معاملات هفتگی با رشد 4/ 2 درصدی همراه شد که به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بدون پیروی از الگوی خاصی به دادوستد سهام می‌پردازند. به‌عبارتی در شرایطی که تغییر خاصی در عوامل بنیادی رخ نداده، اما شاهد شکل‌گیری و چرخش روندهای مثبت و منفی در روزهای متناوب هستیم. علت این رخداد بررسی شده است.
  • نویسنده: Paul Axtell مترجم: فاطمه تل‌زرد
    مدیران سازمان‌ها برای موفقیت در مدیریت معمولا با مشکل شناسایی گام اول روبه‌رو می‌شوند. «جلسات بدون راز» با کارمندان و سایر نیروهای موثر در مجموعه می‌تواند مسیر صحیح برای شروع اصلاحات یا چاره‌جویی برای حل چالش‌ها باشد. اجازه و امکان مکالمه صریح، صادقانه و بدون ویرایش در جلسات کاری باعث ایفای نقش فعال افراد در سازمان می‌شود.
  • تحریم شرایط سختی را به بنگاه‌های کوچک و متوسط تحمیل کرده است. آن‌طور که مرکز آمار ایران در گزارش تازه خود اعلام کرده است، کارگاه‌های صنعتی با 10 تا 49 نفر کارکن بیشترین آسیب را از تحریم‌ها دیده‌اند. در عین حال این فشار به کاهش هزار و 162 مورد از این واحدهای تولیدی منجر شده است. اما صنایع بزرگ مقاومت بیشتری از خود نشان داده‌اند.