شماره روزنامه ۶۰۴۰
|

آرشیو اخبار : تحلیل

  • راهکارهای فقرزدایی در اقتصاد ایران در یک نشست بررسی شد. در این نشست، با تشریح موانع و چالش‌های فقرزدایی، تلاش‏های صورت‌گرفته در این مسیر به تصویر کشیده شد. کارشناسان 3 گام در مسیر فقرزدایی را مشارکت فقرا در امور اقتصادی- سیاسی، ایجاد فرصت‏های برابر برای گروه‏های درآمدی و برنامه مشخص برای توانمندسازی فقرا معرفی کردند.
  • دکتر علی سرزعیم، در تشریح علل شکست خصوصی‌سازی در ایران گفت: چهار عامل «وجود فضای تورمی»، «بی‌توجهی به آزادسازی»، «تاثیر تحریم‌ها» و «سیاست‌های تنظیمی نامناسب» ریشه‌های ناکامی خصوصی‌سازی در ایران است. به گفته این استاد اقتصاد، هدف اصلی خصوصی‌سازی حل مساله ناکارآیی در بنگاه‌های دولتی است؛ اما این هدف محقق نشده است.
  • هر سال با نزدیکی به روزهای آخر سال همراه با رشد تقاضا، قیمت خودرو در بازار جهشی قابل‌توجه پیدا می‌کند. با این حال بسیاری از فعالان بازار با طرح سناریویی معتقدند که امسال 6 متغیر اثرگذار جهتی عکس به بازار داده است و مسیر نزولی قیمت‌ها که از نیمه پاییز آغاز شد، تا پایان زمستان تداوم خواهد داشت. سناریوی دومی نیز مطرح است.
  • دولت چین چهار سال پیش وعده داده بود که فقر مطلق را در این کشور از بین خواهد برد؛ وعده‌ای که به‌رغم مشکلات بزرگ نظیر پاندمی کرونا و تنش تجاری با آمریکا به تحقق پیوسته است. سیاستمداران چینی با انجام گام‌های تکمیلی نظیر صرفه اقتصادی در تولید، در راستای آزادسازی اقتصادی توانستند فقر مطلق را در این کشور ریشه‌کن کنند.
  • علیرضا توكلی كاشی/ معاون توسعه كانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران
    در بازار سهام ایران اختلاط دو مفهوم «بازارگردانی» و «بازارسازی» سبب شده سهامداران عمده و بازارگردانان تحت فشار قرار ‌گیرند تا با مقررات دستورالعمل بازارگردانی، از قیمت سهم حمایت کرده و عملا «بازارسازی» کنند.
  • مترجم: مهدی نیکوئی
    ستاره‌های مدیریت، از هر حیث نمره قبولی می‌گیرند اما یک «نارسایی» در سبک مدیریتی آنها، کسب‌وکار شرکت را همیشه تهدید می‌کند. مدیران ستاره، فرمان همه امور را دست خود دارند و نبض فعالیت‌های شرکت، وابسته به آنها است. اما یک تجربه می‌گوید اگر مدیر نقش «تدارکاتچی» برای جمع‌آوری ایده‌ها از کارمندان را بازی کند، شرکت توسعه پیدا می‌کند.
  • محمدباقر قالیباف یک‌بار دیگر از لایحه بودجه و همچنین دلار 4200 تومانی انتقاد کرد. او گفت که توزیع میلیاردها دلار ارز ترجیحی نه تنها مانع گران شدن کالاها نشد که مستقیما سفره مردم را هدف گرفت؛ زیرا منابع ارزی که می‌توانست مستقیما به بهبود معیشت مردم و پر شدن سفره آنان کمک کند، رانت‌خوارها را چاق‌تر کرد.
  • در شرایطی که دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای، مسیر نزولی را می‌پیماید، شاهد عرض اندام صنایع و شرکت‌هایی هستیم که به تحولات بنیادی وابستگی کمتری دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از اعمال سیاست‌های خلق‌الساعه دولتی، سرمایه‌ها به سمت نمادهایی متمایل شده که به‌رغم بالا بودن ریسک‌های غیرسیستماتیک، سهم دخالت‌های دولتی در آنها کمتر است.
  • مصرف سرانه بخش خصوصی در دهه 90 به میزان 19 درصد کاهش یافته است. مطابق بررسی‌ها، میزان مصرف سرانه بخش خصوصی در سال 99 به کمترین میزان در 16 سال اخیر رسیده است. کاهش مصرف بخش خصوصی به نوعی نشان‌دهنده افت رفاه خانوار در یک دهه اخیر است. بنابراین سیاست‌گذار باید با یک بسته سیاستی به‌دنبال جبران رفاه خانوار باشد.
  • مترجم: امیرعلی رمدانی
    مهمان ناخوانده جهان 2020، تهدید تازه‌ای را متوجه کسب‌وکارهای 2021 کرده است. «کرونا» سال گذشته رکود اقتصادی فراگیر را رقم زد و اکنون «خستگی همه‌گیر» در شرکت‌ها را موجب شده است. مدیران آیند‌ه‌نگر اما برای ترمیم سلامت روان و روحیه کارمندان می‌توانند با سه روش، کسالت و افسردگی نیروی کار در عصر کرونا را مهار کنند.