شماره روزنامه ۶۰۲۳
|

آرشیو اخبار : تحلیل

  • با جهش شدید قیمت مسکن در تهران (قریب دو تا سه برابر شدن قیمت خرید و فروش و افزایش قابل‌توجه اجاره‌بها نسبت به سال گذشته) مشکلات وخیمی در معیشت اکثریت شهروندان تهرانی ایجاد شده است. وخامت اوضاع برای ۴۲ درصد جمعیت اجاره‌نشین تهرانی بیشتر است و به همین سبب بسیاری از آنها مجبور به ترک محلات قدیمی خود به سمت محلات پایین‌تر یا حاشیه شهر و شهرهای اقماری مجموعه شهری تهران شده‌اند.
  • بررسی گزارش شاخص بهای مصرف‌کننده در سه سکانس نشان می‌دهد در پایان سال جاری نرخ تورم نقطه به نقطه کاهش قابل‌توجهی را ثبت خواهد کرد. این آمارها حاکی از آن است که تورم نقطه به نقطه تا پایان سال جاری در سطح 16 تا 24 درصد قرار خواهد گرفت؛ رقمی که در شهریور ماه سال جاری 35 درصد ثبت شده بود. همچنین با توجه به روند کاهشی نرخ تورم نقطه به نقطه، پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم متوسط یا دوازده ماهه نیز در سطح 32 تا 35 درصد قرار گیرد.
  • «گردشگران آتی» بازار ایرانگردی به همراه «سیاست مناسب» برای پاسخ به سبک جدید گردشگری معرفی شدند. مرکز پژوهش‌ها با بررسی کارنامه دولت در حوزه گردشگری، «نگاه غلط و تقلیل‌گرایانه» به این حوزه را عامل محرومیت از درآمد پایدار بازار توریسم اعلام کرده است. 13 نقطه ضعف و 6 اشکال باعث شده از ظرفیت گردشگری آن‌طور که باید بهره‌برداری نشود. اولویت دست‌چندم «گردشگری داخلی»، مهم‌ترین نارسایی موجود است. شرایط بازار گردشگری ایران باید برای سرویس‌دهی به «توریست‌های خانوادگی» آماده شود.
  • اتحادیه‌اروپا و ژاپن یک توافق زیرساختی امضا کردند تا همکاری و هماهنگی دو طرف برای مقابله با استراتژی «یک‌کمربند- یک جاده» چین را ارتقا دهند. این توافق در واقع بخشی از استراتژی «اتصال به آسیا» است که از سوی اتحادیه اروپا از سال گذشته کلید خورده تا نگرانی‌های بین‌المللی از جاده ابریشم جدید چینی‌ها را خنثی سازد. چین قرار است با پرداخت میلیارد‌ها دلار وام به کشورهای مختلف، هزاران کیلومتر از راه‌های مواصلاتی و ریل قطار را در سراسر جهان ایجاد کند.
  • ارزیابی 5623 فعال اقتصادی از بهبود نسبی امنیت سرمایه‌گذاری در ایران حکایت دارد. شاخص کل امنیت سرمایه‌گذاری در ایران، در زمستان سال گذشته 18/ 6 از 10 (10بدترین حالت) ارزیابی شد. مقدار عددی این شاخص در مطالعه پاییز 97 معادل 43/ 6 محاسبه شده بود که نشان می‌دهد کمیت امنیت سرمایه‌گذاری مناسب‌تر ارزیابی شد. نتایج پایش مرکز پژوهش‌ها حاکی از این است حوزه معدن به جز نفت و گاز کمترین ریسک و حوزه ارتباطات، توزیع (حمل و نقل، انباری، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی) بیشترین ریسک را برای سرمایه‌گذاری دارند.
  • یک هفته پس از حملات پهپادی به تاسیسات آرامکو در بقیق و خریص، رئیس‌جمهوری آمریکا با اعزام محدود نیروی نظامی آمریکا به عربستان موافقت کرده است. از زمان اشغال عراق در 2003 که نظامیان آمریکایی عربستان را ترک کردند مجددا این نیروها به ریاض بازمی‌گردند. نشانه‌های این اقدام را می‌توان در چهار عامل تحلیل کرد: افزایش مخاطرات و تهدیدات برای عربستان، ضعف تسلیحات دفاع موشکی، تحول در استراتژی و تجهیزات رقبا و بی‌میلی ترامپ برای اقدام جدی و عملیاتی به نفع عربستان.
  • شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته افت نزدیک به 2 درصدی را تجربه کرد. با ریزش شدید سهام در معاملات چهارشنبه احتمال اصلاح ادامه‌دار سهام پررنگ شده است. بر این اساس رویه آتی سهام را در دو سناریوی اصلاح ادامه‌دار یا بازگشت دوباره به مسیر صعودی می‌توان مورد بررسی قرار داد. ارزش بالای معاملات سهام عاملی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت و می‌تواند معادلات را تغییر دهد و با دستاویز بهانه‌های موجود مسیر متفاوتی را برای سهام رقم بزند.
  • سپرده‌گذاران در فصل اول سال استراتژی «استقبال محتاط» را در پیش گرفته‌اند؛ از یک طرف حجم سپرده‌گذاری در بانک‌ها افزایش یافته و از سوی دیگر تمایل به سپرده‌های دیداری بوده است. در 12 ماه منتهی به خرداد98 رشد سپرده‌های دیداری 57 درصد اما رشد سپرده‌های مدت‌دار تنها 20 درصد بوده است. این احتمال مطرح است که سپرده‌ها در صورت فرصت سرمایه‌گذاری بهتر، به بازارهای موازی کوچ کنند. علامت دیگر احتیاط در گرایش بانکی سپرده‌ها قابل ردیابی است. رشد سپرده‌ها در بانک‌های دولتی از بانک‌های خصوصی بیشتر بوده است.
  • ریشه عقب‌ماندگی از اهداف تجاری چیست؟ ارزیابی سکاندار تجارت و فعالان صادراتی حاکی از این است که تمام مشکلات ناشی از تحریم‌ها نیست، بلکه گسل‌های غیرتحریمی در مسیر صادرات فعال است. از این منظر، می‌توان چالش‌هایی که تجارت خارجی را تحت تاثیر قرار داده، به دو گروه «آشکار» و «پنهان» تفکیک کرد؛ چالش‌های گروه اول شامل مواردی مانند محدودیت‌های بانکی، پولی، بیمه‌ای و کشتیرانی می‌شود؛ اما چالش‌های گروه دوم به برخی تصمیم‌سازی‌ها و سیاست‌گذاری داخلی برمی‌گردد که مشکلات بیشتری را نسبت به تحریم‌ها به صادرات تحمیل کرده‌ است.
  • سودهای نجومی چند صد درصدی سهام بازار پایه با اعمال قوانین جدید به زیان‌های بعضا سنگینی تبدیل شده است. مساله‌ای که فارغ از ایجاد برخی آشفتگی‌ها ریشه در مسیر خطای سیاست‌گذاری دارد؛ به‌طوری که مقام ناظر به جای پرداختن به اصل صورت مساله و بحث کارشناسی به اعمال قواعد همسو با خواسته ذی‌نفعان معدودی پرداخته است. به این ترتیب، مجموعه اصلاحات در قوانین در دور باطلی گرفتار شده‌اند که نه تنها به نفع فعالان بورسی نیست، بلکه زیان عمومی را برای آینده بازار سرمایه به همراه دارد.