زهرا مسافر: به این صورت شرکت نورد آریان فولاد در سال ۱۳۸۵ با هدف تولید انواع مقاطع فولادی اعم از نبشی، ناودانی، تیرآهن، ریل و میلگرد در شهرستان بوئین زهرا تاسیس شد. هم‌اکنون  این مجموعه به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی تمام خصوصی در کشور و خاورمیانه تبدیل شده است. این کارخانه در زمینی به مساحت ۲۲۰ هزار مترمربع در کیلومتر ۱۵ جاده بوئین‌زهرا - اشتهارد و در منتهی‌الیه جنوب شرقی استان قزوین واقع شده است و بیش از یک هزار نفر نیروی انسانی دارد. این مجموعه به دلیل قرار گرفتن در یکی از مناطق محروم و ایجاد اشتغال برای عده زیادی از ساکنان این منطقه، به یکی از بزرگ‌ترین کارآفرینان منطقه تبدیل شده است و حدود ۸۰ درصد از کارکنان نورد آریان فولاد از منطقه بوئین‌زهرا هستند. پس از احداث کارخانه نورد آریان فولاد با هدف خودکفایی ملی و پس از شروع تولید مقاطع فولادی این مجموعه بلافاصله عرضه محصولات خود را در بورس فلزات تهران آغاز کرد. در حال حاضر این شرکت دو سایت جداگانه با فاصله حدودا یک کیلومتر از یکدیگر دارد.

 بهمن قاسمی، سرمایه‌گذار بزرگ بخش‌خصوصی در صنعت فولاد در خانواده‌ای نه چندان برخوردار متولد شد. پدرش نگهبان کارخانه ماشین‌سازی تبریز بود. آن زمان به پرسنل اجازه می‌دادند در تابستان بچه‌هایشان را هم همراه خود به کارخانه بیاورند و کار کنند. بعد از گرفتن دیپلم در ماشین‌سازی تبریز کار کرد. بعد از انقلاب از طریق بورسیه در همان ماشین‌سازی تبریز به مدت چهار سال درس خواند. زمان جنگ در سال ۶۵ در ماشین‌سازی تبریز خمپاره می‌ساخت. سال ۶۹ به باکو رفت و تا آن زمان با کاسبی آشنا نبود. سال ۷۰ با آهن و صنعت بیشتر آشنا شد آن هم از طریق دوستان جدیدی که در باکو پیدا کرده بود.

همیشه زندگی را تصادفی فرض می‌کند: وقتی با تجار روسی کار می‌کرد به یکی از مهم‌ترین واردکننده‌های فولاد به ایران تبدیل شد. 

قبل از اینکه کارخانه فولاد آریان را احداث کند، یک کارخانه تصفیه روغن و مخازن نفتی راه انداخته بود؛ اما سال ۸۰ شرکت «آریان‌فولاد» را بنیان‌گذاری کرد. آن کارخانه زمینی بایر در کنار جاده بود.

از عمده مزایای این مجموعه می‌توان به فاصله اندک آن از بازار مصرف تهران و شمال کشور اشاره کرد که سبب کاهش میزان حمل و نقل و در نتیجه کاهش آلودگی هوا همراه با صرفه‌جویی در زمان و انرژی می‌شود. همچنین کارخانه نورد آریان فولاد مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات روز دنیا بوده که از سوی کارخانه‌های مانیسمان دماگ آلمان، NNK  ژاپن و دانیلی ایتالیا فراهم شده است. این تجهیزات دارای استانداردهای بی‌همتا در زمینه حفاظت از محیط‌زیست بوده و صرفه اقتصادی بالایی نیز دارند. در صورت توسعه، این مجموعه قصد دارد نیروی انسانی خود را افزایش دهد و سهم زیادی در کارآفرینی و ایجاد اشتغال در استان قزوین داشته باشد.

همان‌طور که می‌دانید تولید در کارخانه‌های نورد به صورت گام به گام صورت می‌گیرد و به همین دلیل این کارخانه در ابتدای شروع فعالیت، به تولید نبشی مشغول بود و محصولات این کارخانه در سایزهای ۱۳۰×۱۳۰ برای اولین بار به بازار داخلی عرضه و پس از آن کشور از واردات این محصول بی‌نیاز شد. پس از آن با تولید مقاطع فولادی جدید شامل انواع تیرآهن، ریل و ناودانی کمک شایانی به طراحی سازه‌های عظیم و خودکفایی ملی و همچنین بهبود کیفیت ساختمان‌ها و مقاوم‌تر شدن آنها کرد.

با توجه به کیفیت بالای محصولات تولیدی و رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی و همچنین کسب اعتماد مشتریان این شرکت توانسته جایگاه بالایی را در میان تولیدکنندگان محصولات فولادی کسب کند. تولید مقاطع فولادی اعم از تیرآهن H، ناودانی، نبشی بال مساوی و بال نامساوی و تولید مقاطع H و ریل برای اولین بار در ایران و خاورمیانه توسط این شرکت صورت گرفت.

قاسمی، مدیرعامل آریان فولاد در این گفت‌وگو تاکید دارد که همچنان در شرایط کنونی رکود و محدودیت‌های بین‌المللی که صنعت فولاد را  هدف گرفته، همچنان طرح‌های توسعه‌ای در برنامه دارد. براین اساس  هم اکنون برنامه تولید یک ذوب 500 هزار تنی در دستورکار قرار دارد که امیدوار است امسال به بهره‌برداری برسد.

به گفته وی، همچنین خط تولید 500 هزار تنی میلگرد نیز  از جمله طرح‌های توسعه‌ای شرکت است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

قاسمی در مورد نبشی مورد نیاز برای ساخت دکل در صنایع برق،‌ نفت و مخابرات که برای اولین بار در خاورمیانه توسط آریان فولاد تولید می‌شود، افزود:  ظرفیت تولید سالانه این نبشی‌ها با سایز 13 تا 20 میلی‌متر معادل 300 هزار تن است که طی سال گذشته توانستیم 20 تا 30 هزار تن تولید کنیم؛ زیرا  میزان مصرف برای این نوع نبشی کم است. با این حال به علت وجود رکود در کشور، باید بر اساس میزان مصرف و تقاضا تولید شود.

مدیرعامل آریان فولاد گفت: همچنین هم‌اکنون ورق‌های کم عرضه (تسمه) با عرض 40 سانتی متر به ظرفیت سالانه 300 هزار تن در سال در دست تولید داریم که از سال گذشته  تولید این محصول آغاز شده؛ به گونه‌ای که در سال 98 حدود 20 هزار تن تولید شد و امسال هدف‌گذاری ما برای تولید یک صد هزار تن از این محصول است.

قاسمی افزود: طی سال گذشته میزان تولید ما در دو شرکت ذوب آهن آریان بوئین زهرا و نورد آریان فولاد 330 هزار تن بود. این درحالی است که ظرفیت سالانه این شرکت‌ها در مجموع 5/ 1 میلیون تن است.

به گفته وی، امسال برنامه تولید حداقل  500  هزار تن محصولات  از اهداف شرکت است و امید است که  در  خط ذوب بتوان به تولید  200 هزار تن شمش  دست یافت.

مدیرعامل آریان فولاد تصریح کرد: خط تولید ذوب ما که سابق بر این فعالیت خود را آغاز کرده بود، هم اکنون به علت صرفه اقتصادی و افزایش تقاضا در بازار مجددا راه‌اندازی شده است.

وی میزان مصرف شمش در شرکت آریان فولاد را سال گذشته 330  هزار تن اعلام کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود به علت افزایش مصرف امسال تولید شمش خط ذوب ما به 500 هزار تن برسد. قاسمی در خاتمه این مصاحبه یک جمله مهم گفت. او که سال‌های طولانی در حال تلاش برای انتقال فناوری  تولید به داخل کشور بوده می‌گوید: پس از 50 سال تجربه آموختم یک کپی کار خوب کمتر از یک اختراع نیست. در حقیقت گاهی توسعه از مسیر همین «کپی کاری‌ها» می‌گذرد.