شماره روزنامه ۶۱۲۲
|

  • آفت غیراقتصادی در بازار گردشگری

    دنیای اقتصاد - صدیقه نژادقربان: اینکه گردشگری در دولت چهاردهم چه جایگاهی به‏‏‌دست خواهد آورد و سیاستگذاران جدید در این حوزه چگونه در جهت بازیابی و بهبود و در نهایت توسعه این صنعتی که در چندسال اخیر با بحران‌های عظیم و رکود بسیاری همراه بوده است، تصمیم‌گیری و تصمیم‏‏‌سازی خواهند کرد، به نگاه متولی جدید به گردشگری باز می‌گردد و صنعت گردشگری فقط در صورتی می‌تواند با تحولی اساسی و تغییراتی جدی و رو به رشد و توسعه همراه شود که دو استراتژی را در پیش بگیرد. نخست باید این صنعت را به سمت علمی شدن و ارتباط با تمامی محافل علمی و پس از آن بخش‏‏‌های خصوصی و گروه‏‏‌های مردم‌نهاد و متخصصان در این حوزه پیش ببرد و به دنبال نقطه اتصال این بخش‏‏‌ها با یکدیگر باشد. دومین استراتژی مهمی که دولت چهاردهم باید برای توسعه گردشگری کشور در پیش بگیرد خارج شدن از نگاه صرف فرهنگی به گردشگری و میراث که این بخش را به صنعتی هزینه‏‏‌زا بدل کرده است و توجه ویژه به اقتصاد گردشگری به‏‏‌عنوان یک صنعت مهم درآمدزا که می‌تواند تاثیر مهم و قابل‌توجهی در تولید ناخالص ملی کشور داشته باشد.
  • پول‏‏‌سازی و حفاظت از حیات‏‏‌وحش

    دنیای اقتصاد -فاطمه باباخانی: مجموعه حفاظتی وپ (WAP ) بین سه کشور «بنین»، ‌‌‌ «بورکینافاسو» و «نیجر» در شمال غربی آفریقا قرار دارد، رودخانه «نیجر» مرز دو کشور بورکینافاسو و بنین است، نیروهای «بوکوحرام» برای شکار از شمال که بورکینافاسو قرار گرفته به این سوی رود می‌‌‌آیند‌‌‌ وارد پارک ملی پنجاری که از معدود مکان‌های امن برای حیات وحش در غرب آفریقاست می‌شوند. یعنی همان‌جا که دولت بنین قصد داشت «گردشگری حیات‌‌‌وحش» را با کمک «افریکن پارک» (African ParksNetwork) گسترش دهد. افریکن پارک که از سال ۲۰۱۷ در حال مدیریت دو پارک ملی در بنین بود، سال ۲۰۱۹ این همکاری را با یک قرارداد سه‌جانبه جدید و اضافه کردن بنیاد ساوانای غرب آفریقا (FSOA) گسترش داد تا به اهداف بزرگ گردشگری حیات وحش نزدیک‌تر شود .
  • جهش ۱۰۰درصدی تعمیر شناورها در ایزوایکو

    دنیای‌اقتصاد: مدیرگروه شناورهای متوسط ایزوایکو گفت: با وجود چالش‌‌‌های ناشی از تحریم‌‌‌ها و تاخیر در تامین مواد اولیه، ما توانستیم در ایزوایکو به صورت کامل اهداف خود را در بخش تولید محقق کنیم.
  • رقابت تنگاتنگ چین و آمریکا

    دنیای اقتصاد - صدیقه نژادقربان: ایالات‌متحده همچنان قدرتمندترین بازار سفر و گردشگری جهان باقی ماند و توانست بیشترین میزان سهم درآمدی از صنعت توریسم را در سال ۲۰۲۴ به خود اختصاص دهد و بار دیگر از رقیب دیرینه خود یعنی چین با سهم دو برابری پیشی بگیرد. شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) در گزارش خود از روند تاثیرات اقتصادی ۲۰۲۴، ایالات‌‌‌ متحده را به عنوان قدرتمندترین بازار سفر و گردشگری در جهان معرفی کرد که در سال گذشته با رکوردشکنی، مبلغ ۲.۳۶ تریلیون دلار را به اقتصاد این کشور تزریق کرد. به‌رغم بازگشت آهسته هزینه‏‏‌های مسافران بین‌المللی، ایالات متحده توانست با تقریبا دو برابر سهم اقتصادی نزدیک‏‏‌ترین رقیب خود، جایگاه قطبی خود را حفظ کند.
  • هسته اصلی مسوولیت‌‌‌های اجتماعی پالایش نفت آفتاب

    دنیای اقتصاد – بندرعباس: مدیرعامل شرکت پالایش نفت آفتاب، در مراسم اهدای لوازم ضروری به نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) هرمزگان، گفت: مجموعه پالایش نفت آفتاب، در سال‌های گذشته همواره سعی کرده است نقش خود را در حوزه مسوولیت‌‌‌های اجتماعی به بهترین نحو ممکن در استان هرمزگان ایفا کند.
  • رشد کشاورزی از محل اعتمادسازی به بخش خصوصی

    دنیای‌اقتصاد-گرگان: رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان در ششمین جلسه کمیسیون کشاورزی این اتاق گفت: سال گذشته گلستان در تولید گندم عملکرد خوبی داشت و نزولات آسمانی و بارش‌ها باعث شد شرایط اقلیمی خوبی برای کشت به وجود آمد.
  • تور پاییزی کویر و دریا

    دنیای اقتصاد: پاییز و به‌ویژه مهر و آبان یکی از بهترین فصل‌‌‌ها برای سفر و طبیعت‌‌‌گردی است. از همین روست که آژانس‌‌‌های گردشگری طیف گسترده‌‌‌ای از تورها را به مقاصد مختلف طبیعی تدارک دیده‌‌‌اند، از جنگل و کوه گرفته تا کویر و دریا! در این گزارش ما سراغ دو مورد آخر یعنی کویر و دریا رفتیم و تورهایی را بررسی کردیم که در محدوده مرکز و جنوب ایران تعریف شده‌‌‌اند. این تورها از حوالی ۵ میلیون تومان برای یک تور دو‌روزه شروع شده و تا بالای ۱۷ میلیون تومان برای تور سه‌روزه به مقاصد جنوب افزایش پیدا کرده‌‌‌اند.
  • معرفی ۱۰۰ سازنده غیرمجاز به دستگاه قضایی در تبریز

    دنیای اقتصاد - تبریز: شهردار تبریز از معرفی ۱۰۰ نفر از سازندگان غیرمجاز حرفه‌‌‌ای به دستگاه قضایی برای پیشگیری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز خبر داد.
  • ۴ موتور پرواز توریسم خاورمیانه

    دنیای اقتصاد -صدیقه نژادقربان: رشد چشمگیر خاورمیانه در آخرین سنجش گردشگری سازمان ملل در ۷ماه نخست سال ۲۰۲۴، بسیاری از تحلیلگران و پایگاه‏‏‌های مختص سفر و گردشگری در جهان را بر آن داشت تا به‏‏‌دنبال چرایی پیشتازی این منطقه در دوران پساکرونا باشند که چگونه منطقه‏‏‌ای که شاید تا یک دهه گذشته، جایگاه چندانی در گردشگری بین‌المللی نداشت، اکنون توانسته است به یکی از مقاصد برتر گردشگری در جهان تبدیل شود و بیشترین میزان بهبودی و رشد در دوران پساکرونا را به خود اختصاص دهد؟ به‏‏‌طور کلی توریسم خاورمیانه بر اساس ۴ موتور محرک «افزایش اتصال هوایی»، «سرمایه‏‏‌گذاری در زیرساخت‏‏‌ها»، «تحول دیجیتال» و «جشنواره‏‏‌های فرهنگی و رویدادهای بین‌المللی» توانست خود را به قطب گردشگری جهان تبدیل کند.
  • رعایت ایمنی در طرح‌‌‌های گازی گیلان

    دنیای اقتصاد- رشت: مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان با تاکید بر اجرای الزامات ایمنی در این سازمان گفت: رعایت الزامات HSE (بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست) در اجرای طرح‌‌‌های شرکت گاز ضروری است.
  • رشد ۳۵درصدی فروش فولاد خراسان

    دنیای‌‌ اقتصاد – مشهد: شرکت «مجتمع فولاد خراسان» در کارنامه نیم‌‌‌‌‌سال نخست خود موفقیت تازه‌‌‌‌‌ای را با رشد ۳۵درصدی فروش ثبت کرد. بر اساس گزارش‌‌‌‌‌های درج شده در سامانه کدال، فولاد خراسان با نماد بورسی «فخاس» در ۶ماه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ توانسته ۴۲۸‌هزار و ۱۹۶ تن محصول را به فروش برساند که این رقم در مقایسه با رقم ۳۱۵‌هزار و ۸۱۴ تنی مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۳۵‌درصد رشد در تُناژ فروش را نشان می‌دهد.
  • جنگ‏‏‌های آبی در راه است

    دنیای اقتصاد: «آب» در سال‌‌‌های اخیر به موضوعی پرمناقشه در سطح ملی و بین‌المللی برای کشورها بدل شده است. در گفته‌های سیاستمداران ایرانی بارها از موضوع دیپلماسی برای حل چالش آب‌‌‌های مرزی صحبت شده و در موضوع مدیریت آب در محدوده مرزهای کشورمان نیز بحث و جدل میان کارشناسان در موضوعاتی مانند سدسازی‌‌‌، انتقال آب بین‌‌‌حوضه‌ای،‌‌‌ انتقال آب از دریا به فلات‌مرکزی و ... در جریان است. این مقوله نه تنها در بحث محیط‌زیست و وزارت نیرو یا کشاورزی مطرح است بلکه صنعت گردشگری‌‌‌ نیز به شدت از آن تاثیر می‌‌‌پذیرد.
  • ماموریت جاده‏‏‌ای معادن یزد

    دنیای اقتصاد -گروه استان‌ها/یزد: بعد از حادثه غم‌انگیز کشته شدن ۱۰ نفر در واژگونی اتوبوس بوشهر به مشهد در حوالی ساغند در محور یزد – طبس، برخی نگاه‌‌‌ها در دولت چهاردهم به سمت این محدوده معطوف شده است.
  • انتخاب پتروشیمی تبریز و موتوژن به عنوان واحدهای صنعتی نمونه

    دنیای اقتصاد- تبریز: در مراسم روز ملی صنعت و معدن، شرکت پتروشیمی تبریز و شرکت موتوژن به عنوان واحد منتخب صنعت استان آذربایجان شرقی انتخاب شدند و مدیران این شرکت‌ها تندیس بلورین واحد نمونه استان را از دست مسوولان کشوری دریافت کردند.
  • قهرمانی فولاد خراسان در ششمین دوره مسابقات شنای کارگران

    دنیای اقتصاد – مشهد: فولاد خراسان با کسب عنوان قهرمانی، بالاتر از تیم‌‌‌های «توسعه نیشکر خوزستان» و «فولاد مبارکه اصفهان» در جایگاه نخست ششمین دوره مسابقات شنای کارگران کشور قرار گرفت.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر