تهاتر نفت با نهاده دامی کلید خورد

رضا مبصری اظهار کرد: صنعت طیور، در شش ماه نخست سال‌جاری درگیر مشکلات متعددی شد که بخش قابل‌توجهی، مربوط به تصمیمات سال گذشته در خصوص واردات نهاده بود. مهم‌ترین مشکل روی کنجاله سویا بود؛ کنجاله سویا به دو طریق تامین می‌شود. نخست از طریق واردات دانه‌‌‌های روغنی که دانه سویا به کارخانه‌های روغن‌کشی فرستاده می‌شود و پس از استخراج روغن، کنجاله باقی‌مانده به مصرف صنعت طیور می‌‌‌رسد. گاهی هم خود کنجاله مستقیم وارد می‌شود که فرآیند روغن‌کشی ندارد و می‌تواند بلافاصله به مراکز مصرف حمل شود. وی در ادامه گفت: در شش ماه اول ما در خصوص کنجاله سویا مشکل داشتیم و واردات به اندازه کافی انجام نشد و مشکلات مختلفی همچون عدم‌تخصیص و تامین ارز برای آن اتفاق افتاد و متاسفانه ثبت‌سفارش کافی صورت نگرفت.

مبصری گفت: همچنین از محل منابعی که اخیرا آزاد شده، ثبت‌سفارش و تخصیص و تامین ارز دو میلیون تن ذرت انجام شده است و حدود ۱.۵ میلیون تن کنجاله سویا ثبت‌سفارش شده که پشتیبانی امور دام در سه ماه آینده به شکل هفتگی، ۱۲۰هزار تن کنجاله سویا عرضه خواهد کرد. وی اضافه کرد: اقدام دیگری که در حوزه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان توسعه انجام شده، تنوع‌بخشی به مبادی تامین کنجاله و دانه سویا به کشور بوده است و در این زمینه اکنون هند و ترکیه هم به جمع صادرکنندگان نهاده به ایران پیوسته‌‌‌اند.

متنوع‌‌‌سازی بازیگران واردات هم در حال شکل‌گیری است و برای زنجیره‌‌‌ها این امکان فراهم شده که خودشان نهاده موردنیازشان را وارد و توزیع کنند. مبصری گفت: مجموعه این اقدامات نوید‌بخش این است که در آینده به اندازه کافی نهاده در اختیار خواهیم داشت و در شش ماه دوم امسال وضعیت بهتری در این خصوص داریم. وی در ادامه اظهار کرد‌: سامانه بازارگاه باید ظرفیت نرم‌‌‌افزاری و سخت‌افزاری خود را بهبود بخشد که تعداد بیشتری از متقاضیان بتوانند همزمان نسبت به خرید نهاده بر روی این سامانه اقدام کنند. پیشنهاد می‌شود که سامانه از انحصار یک بانک خارج شود و بانک‌های بیشتری بتوانند این وظیفه را ایفا کنند.