تورهای «حراجی سفر» از بهمن ماه

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی با اشاره به اینکه گردشگری داخلی در ایران به پایین‌‌ترین حد ممکن رسیده است به «دنیای اقتصاد» گفت: میزان سفرهای داخلی در ایران در حال حاضر با دوره اوج کرونا قابل مقایسه است و دلایل مختلفی چنین وضعیتی را رقم زده‌‌اند. او افزود: تا پیش‌از مهر ماه‌‌، تعطیلات تابستانی را داشتیم که امکان سفر را برای خانواده‌ها فراهم می‌کرد و همین امر سبب شد بالاترین سطح جابه‌جایی را هم در استان‌ها شاهد باشیم اما به یکباره با وضعیتی مواجه شدیم که از اوج سفر به پایین‌‌ترین سطح در سفرهای داخلی رسیدیم. البته در چند روز اخیر برخی تورها برگزار شده اما به حد ایده‌‌آل قبل همچنان نرسیده است.

پایین‌‌ترین آمار گردشگری در استان‌های مرزی

زمانی که از پایین‌‌‌‌ترین سطح صحبت می‌کنیم منظور چه عدد و رقمی است؟ به گفته فاطمی برخی استان‌ها تنها ۱۰ درصد سابق گردشگر داشتند، علاوه بر آن در برخی استان‌ها که ناآرامی‌‌ها بیشتر بود به تبع آن سفر و گردشگری نیز به‌شدت کاهش داشت. البته در برخی استان‌ها مانند تهران تاثیر ناآرامی‌‌ها روی توریسم داخلی کمتر بود اما در سایر استان‌ها و به ویژه استان‌های مرزی گردشگری به‌شدت کاهش یافته است. او تورم و عوامل اقتصادی را از دیگر چالش‌‌‌‌های پیش روی توریسم داخلی دانست و اضافه کرد: در پاییز ما تعطیلات مناسبتی را تنها در مهر داشتیم و آبان و آذر بدون یک روز تعطیلی فارغ از جمعه‌ها بود. علاوه بر آن قطعی اینترنت را شاهد بودیم که همگی باعث شد آمار پاییز روند کاهشی داشته باشد.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی درباره راهکارهایی که متولی گردشگری برای حل این چالش اندیشیده است به طرح «حراجی سفر» اشاره کرد. او گفت: این طرح با مشارکت دفاتر مسافرتی‌‌ و هتل‌‌ها در بهمن ماه انجام می‌شود و شاهد تخفیف‌‌های ویژه در این دوره برای کسانی خواهیم بود که قصد سفر با تورهای گردشگری را دارند. او در این باره توضیح داد: این طرح در قالب تورهای کوتاه‌مدت‌‌، تلاش کرده است سفر با گزینه‌های قیمتی متفاوت را در نظر بگیرد و برای اجرای آن هتل‌‌ها و مراکز اقامتی تخفیف‌‌های قابل توجهی را در نظر گرفته‌‌اند‌‌، همین امر سبب شده که آژانس‌‌ها نیز تورهای خود را با مبلغ پایین‌‌تری برای علاقه‌‌مندان سفر عرضه ‌‌کنند.

استان‌های مقصد حراجی سفر

فاطمی در این باره که در طرح «حراجی سفر» کدام استان‌ها مورد توجه بیشتر قرار گرفته‌‌اند بیان کرد: استان‌های جنوبی مانند بوشهر، هرمزگان، فارس‌‌، کرمان در کنار آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و... در این طرح قرار دارند. او افزود: البته این طرح تنها شامل استان‌های جنوبی و شمال غرب کشور نمی‌شود بلکه در مرکز، استان‌های یزد و اصفهان هم در طرح حراجی قرار می‌گیرند و در کنار آن استان‌های شمالی نیز درگیر خواهند شد. در جزایر جنوبی نیز آژانس‌‌هایی که تورهای کیش را برگزار می‌کنند از این طرح استقبال خوبی کرده‌‌اند. او در پاسخ به این پرسش که چرا بهمن ماه برای این طرح انتخاب شده و دی‌‌ ماه شاهد اجرای آن نیستیم، بیان کرد: در دی ماه امتحانات دانش‌‌آموزان و دانشجویان را داریم که فرصت کمتری برای خانواده‌ها جهت سفر فراهم می‌کند، این بازه زمانی آنها ترجیح می‌دهند در خانه باشند و زمان بیشتری برای مطالعه فرزندان‌‌شان ایجاد کنند.

فاطمی گفت: از نیمه دی ماه عرضه تورها در قالب این طرح شروع می‌شود و تا پایان بهمن ماه در آژانس‌‌هایی که برای این موضوع انتخاب شده‌‌اند اجرا می‌شود، ما امیدواریم با این طرح شاهد رونق دوباره سفر در کشورمان باشیم. او در این باره که چه میزان تخفیف برای این سفرها لحاظ شده است بیان کرد: با توجه به مقصد سفر تخفیف‌‌هایی را در نظر گرفته‌‌ایم. طبیعی است شهرهایی که در پیک گردشگری و سفر هستند تورها تخفیف کمتری داشته باشند و در مقابل در مقاصد دیگر شاهد تخفیف‌‌های بیشتر باشیم که در مواردی به ۶۰ درصد هم می‌‌‌‌رسد و هزینه سفر  با تور به آنها کاهش قابل توجهی را تجربه می‌کند.

سفر ارزان با حراجی سفر

تبلیغات تورهای حراجی سفر به گفته این مسوول گردشگری داخلی، از نیمه دی ماه آغاز شده و از ابتدای بهمن شاهد اجرای تورهایی خواهیم بود که بتواند شعار متولی گردشگری که همان «سفر ارزان» است را لااقل در یک بازه زمانی محدود یک‌ماهه محقق کند. با این حال تجربه‌های سابق از طرح‌های دولتی نشان می‌دهد، موثر بودن آن برای رونق دوباره سفر داخلی را باید در اسفند ماه و با پایان این طرح و آمارهای منتشر شده از سفر در این بازه زمانی سنجید. اینکه آیا آژانس‌‌های گردشگری در این طرح نهایت همکاری را خواهند داشت؟ خدماتی که توریست‌‌ها با تخفیف دریافت می‌کنند مشابه همان خدماتی است که بدون تخفیف از آن بهره برده‌‌اند یا نه؟ و آیا زمانی که قیمت تنها عنصر در کاهش علاقه ایرانی‌‌ها به سفر نیست، کاهش هزینه‌های سفر و تخفیف‌‌ها می‌تواند اشتیاقی در آنها برای خروج از خانه و سفر کردن ایجاد کند یا خیر.