شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۲ دنیای اقتصاد

اخبار کشاورزی - روزنامه شماره ۶۰۷۲

  • آخرین وضعیت سلامت محصولات کشاورزی

    شهلا روشنی: به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی سلامت محصول از چند لحاظ از جمله باقی‌مانده سموم، باقی‌مانده کودها و نیترات، عناصر سنگینی که می‌تواند از آب و خاک نشات بگیرد، توکسین‌‌‌های ناشی از عوامل قارچی مانند آفلاتوکسین و مایکوتوکسین‌‌‌ها و عوامل دیگری چون آلودگی‌‌‌های هوایی و جوی مدنظر قرار می‌گیرد. به اعتقاد این عده پنج عامل ذکرشده می‌تواند سلامت محصولات را تحت‌تاثیر قرار دهد، اما به طور کلی از مباحث یاد‌شده تنها بحث باقی‌‌‌مانده سموم در حوزه کاری سازمان حفظ نباتات کشور قرار دارد.
  • فرصت ۱۴۰ سال سابقه دوستی در اختیار دولت چهاردهم

    رامین امینی‌زارع/کارشناس صنعت کشاورزی
    بی‌‌‌شک دانستن مهارت ارتباط هوشمندانه و بابرنامه، معجزه سده حاضر است. در جغرافیای گیتی، ایران کشوری مهم و موثر در سپهر اقتصادی جهان است که در موقعیت منحصر‌‌‌به‌فرد و پل ارتباطی تاریخی بین سه قاره در غرب آسیا واقع شده و نزدیک تمدن میان‌رودان و پیونددهنده تمدن‌‌‌های اثرگذار و نقطه تلاقی آنهاست، با پهنه‌ای وسیع و مزایای نسبی اقتصادی از جمله رتبه چهارم منابع انرژی نفت خام و رتبه دوم جهانی منابع طبیعی گاز، ظرفیت چهار فصل اقلیمی ‌‌‌با تولید بیش از ۱۳۵ میلیون تن محصولات کشاورزی و از سوی دیگر کشور آلمان با تولید ناخالص داخلی ۴.۴۵۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ که به عنوان قدرت اول اقتصادی اتحادیه اروپا (دارنده بالاترین تولید ناخالص داخلی یا GDP در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا) دارای ظرفیت‌‌‌های اقتصادی، کشاورزی، تجاری و تکنولوژیکی چشمگیری است.
  • اخذ عوارض از سفره‌‌‌های مردم

    مهدی نهاوندی/عضو هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‏‏‌های دام و طیور
    همان‌گونه که می‌‌‌دانیم فرآورده‌‌‌های دام و طیور، بازیگر اصلی تامین سبد پروتئینی خانوار هستند و همواره رشد و اعتلای سلامت غذایی جامعه با عرضه کیفی و ارزان این محصولات رابطه مستقیم دارد. از دیگر سو زنجیره تولید این فرآورده‌‌‌ها تا سفره خانوار، فرآیندی وقفه‌ناپذیر و بعضا فراسیاسی است که کلیه فعالان این عرصه از تامین‌‌‌کننده نهاده و تولیدکننده تا دولت و مجلس را ملزم می‌کند تا این محصول استراتژیک با کمترین ریسک و افتی در کیفیت به سفره مردم برسد.
  • راهکاری برای نجات درختان و محیط‌زیست

    برای تولید هر تن کاغذ باید میانگین بین ۱۷ تا ۲۴ درخت تنومند قطع شود. در یک سال بیش از ۱۵ میلیون درخت برای این میزان مصرف باید قطع ‌‌‌شود و برای همین مقدار تولید، ۱۴۰۰ کیلووات ساعت برق و همچنین برای تولید تنها یک کاغذ۴ A مقدار زیادی آب مصرف می‌شود و مدت‌‌‌زمان چرخه بازگشت درخت قطع‌‌‌شده به طبیعت در کشورهای پیشرفته صنعتی ۶ تا ۸سال و در کشور ما دو برابر این مدت‌‌‌ است؛ بنابراین آسیبی که محیط‌‌‌زیست از مجموع این اتفاقات می‌‌‌بیند، بسیار هولناک‌‌‌تر از چیزی است که مردم تصور می‌کنند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر