افشای اطلاعات چه ضوابطی دارد؟

روز گذشته در اطلاعیه‌ای شرکت بیمه ملت با نماد ملت به استناد ماده ۱۶ مکرر /  ۱۲ مکرر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات بورس اوراق بهادار تهران حداکثر به مدت دو روز کاری متوقف شد. این شرکت ابتدا در ساعت ۸ روز گذشته به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب به مدت ۶۰ دقیقه متوقف شده بود و در اطلاعیه‌ای که مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران در ساعت ۹ و نیم صبح در کدال منتشر کرد، گفته شد «نماد معاملاتی شرکت بیمه ملت (ملت۱) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب، متوقف و نماد مذکور ۶۰ دقیقه دیگر با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.» بعد از این اتفاق در ساعت ۱۰ صبح اعلام شد نماد یادشده به دلیل عدم رعایت ضوابط در افشای اطلاعات به مدت حداکثر دو روز متوقف خواهد ماند. رویدادی که باعث توقف شد مربوط به بازسازی ساختمان مرکزی شرکت بود. «با عنایت به هزینه‌های روزافزون اداری و تشکیلاتی در نگهداری از ساختمان‌های فرسوده و قدیمی شرکت و نیز الزام به مولدسازی دارایی‌های راکد، این شرکت اقدام به ابتیاع ساختمان مرکزی با مشخصات ذیل جهت تجمیع ساختمان‌های ستادی واقع در سطح شهر تهران کرده تا ضمن پیشگیری از اتلاف وقت کارکنان بابت هماهنگی برگزاری جلسات، نسبت به آزادسازی املاک مازاد و استفاده بهینه از آنان نیز اقدام شود.»    

مقررات مربوط به توقف و تعلیق نمادها در اصلاحیه دستورالعمل اجرایی نحوه معاملات بورس تدوین و اجرایی شد. طبق ماده ۱۶ مکرر این آیین‌نامه، نماد معاملاتی به‌صورت خودکار بلافاصله پس از ارسال اطلاعات با اهمیت موضوع ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، به‌صورت زیر متوقف و بازگشایی می‌شود:

الف) اگر اطلاعات با اهمیت در «گروه الف» موضوع ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان قرار داشته باشد:

در صورت افشای اطلاعات بااهمیت، نماد معاملاتی به‌طور خودکار متوقف شده و در اولین جلسه معاملاتی بعد بازگشایی خواهد شد؛

ب) اگر اطلاعات با اهمیت در «گروه ب» موضوع ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان قرار داشته باشد:

در تبصره یک این ماده آمده است: در صورت عدم رعایت ضوابط افشای اطلاعات با اهمیت یا وجود هرگونه ابهام در انتشار اطلاعات با اهمیت، سازمان می‌تواند راسا یا به پیشنهاد بورس، ضمن انتشار پیام شفاف‌سازی درخصوص دلایل توقف، نماد ناشر را جهت رفع ابهام یا اصلاح اطلاعات منتشر شده حداکثر برای دو روز کاری متوقف نگه ‌دارد. در صورت عدم رفع ابهام یا عدم اصلاح اطلاعات از سوی ناشر پس از مدت تعیین شده، سازمان ضمن افشا به عموم درخصوص عدم همکاری ناشر، بازگشایی نماد را به بورس اعلام می کند.

بر اساس این مقررات نمادهای معاملاتی پس از افشای اطلاعات با اهمیت نیز متوقف می‌شود. سپس با توجه به اینکه افشای اطلاعات با اهمیت در گروه «الف» یا گروه «ب» قرار داشته باشد بدون محدودیت دامنه نوسان (دامنه باز) یا با محدودیت دامنه نوسان (دامنه نوسان بسته) مورد بازگشایی قرار می‌گیرند.

شرکت‌هایی که به علت ابهام در شفافیت اطلاعاتی آنها متوقف باقی می‌مانند و پس از رفع ابهام بازگشایی می‌شوند. به عبارت دیگر درخصوص این گروه نمادها سازمان مطابق «ماده ۱۹ مکرر با آنها برخورد می‌کند. نمادهایی که اطلاعات آنها در کدال منتشر می‌شود اگر در کنار آنها عدد یک قرار داشته باشد، به این معنی است که توسط بورس تهران افشا شده است. اطلاعیه‌هایی که توسط ناشران افشا می‌شود با کد «ن» مشخص شده‌اند. مانند اطلاعات و صورت‌های مالی که با کد «ن- ۱۰» تعریف شده است. اطلاعیه‌هایی هم که توسط شرکت فرابورس افشا می‌شود با کد «ف ب» مشخص شده‌اند. مانند اطلاعیه تعلیق ورقه بهادار ناشر به علت عدم رعایت الزامات دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار که با کد «ف ب- ۲» تعریف شده است.

دلایل توقف چفیبر و ولیز

روز گذشته شرکت تولید فیبر ایران نیز که با «چفیبر ۱» علامت‌گذاری شده بود، بر اساس همین ماده ۱۶ مکرر /  ۱۲ مکرر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات متوقف شد. «به استناد ماده ۱۶ مکرر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران به اطلاع می‌رساند با توجه به ابهامات موجود در اطلاعات با اهمیت منتشر شده توسط ناشر، نماد معاملاتی (چفیبر۱) حداکثر به مدت ۲ روز کاری متوقف می‌شود.»

این نماد معاملاتی روز دوشنبه با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، متوقف شد و قرار بود روز معاملاتی بعد به‌صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی شود، اما دیروز دو اطلاعیه درباره شرکت منتشر شد که اولی از توقف حداکثر دو روزه به دلیل عدم رعایت ضوابط افشای اطلاعات با اهمیت خبر می‌داد. در این اطلاعیه ذکر نشده که اطلاعات با اهمیت مربوط به گروه الف بوده یا ب چون در اطلاعیه دوم در ساعت ۱۱ ذکر شده است، نماد معاملاتی شرکت فیبر ایران‌ (چفیبر۱) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب، متوقف شده و حداکثر تا ساعت ۱۰ روز معاملاتی بعد با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی خواهد شد.

اطلاعات با اهمیت گروه الف این نماد که روز دوشنبه منتشر و موجب توقف یک روزه نماد شد، مربوط به « طرح زراعت جنگل در استان گیلان- طرح نرگستان به مساحت تقریبی ۱۵۲ هکتار» می‌شد که به موجب آن خبر برنده شدن شرکت تولید فیبر ایران در مزایده زراعت چوب در یک قطعه ۱۵۲ هکتاری در استان گیلان اطلاع داده شد. مدت این اجاره ۱۰سال عنوان شده و مطابق قرارداد مبلغ سالانه اجاره به ازای هر هکتار ۵/ ۶ میلیون تومان سالانه خواهد بود که هر سال نیز بر اساس نرخ تورم تعدیل خواهد شد. ۷۵میلیون تومان ضمانت‌نامه بابت شرکت در مزایده ارائه شده است و همچنین از بابت تضمین حسن انجام کار در زمان عقد قرارداد نیز مبلغ ۶ میلیارد تومان به‌عنوان ضمانت‌نامه پرداخت خواهد شد.

روز گذشته ابتدا اطلاعیه‌ای در کدال منتشر شد و در آن به استناد ماده ۱۶ مکرر دستورالعمل اجرایی معاملات نماد چفیبر به مدت حداکثر دو روز متوقف شد که احتمالا این حکم به همان موضوع طرح نرگستان ارجاع دارد. احتمالا در پاسخ به این حکم، در ساعت ۱۱ اطلاعیه‌ای با موضوع افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب منتشر شد که مضمون آن هم به همین طرح نرگستان ارتباط داشت. در پیوست این اطلاعیه نامه جهاد کشاورزی ضمیمه شده که در آن از برنده شدن شرکت مذکور خبر داده شده است. احتمالا به دلیل اینکه موضوع این اطلاعیه برای دومین بار فاش می‌شد، ‌این‌بار در گروه ب طبقه‌بندی شده است.

در میان شرکت‌هایی که نام آنها در میان نمادهای متوقف دیده می‌شد، شرکت لیزینگ ایران «ولیز» بود که باز استناد ماده ۱۶ مکرر را حمل می‌کرد. نماد این شرکت نیز روز دوشنبه از سوی مدیریت عملیات بازار شرکت بورس به علت افشای اطلاعات با اهمیت گروه تا حداکثر ساعت ۱۰ روز معاملاتی بعد (سه‌شنبه) متوقف شد، اما ابتدای ساعات معاملاتی روز گذشته در کدال اعلام شد که توقف نماد (ولیزا۱) با توجه به عدم رعایت ضوابط افشای اطلاعات با اهمیت حداکثر برای دو روز کاری ادامه می‌یابد. ارجاع این اطلاعیه به برگزاری مزایده فروش ۹ دستگاه خودروی سواری ولوو بوده که روز دوشنبه از سوی این ناشر در کدال منتشر شده بود. تاریخ برگزاری این مزایده پنجم مهر عنوان و برآورد شده بود که دوازدهم همین ماه نتایج آن مشخص شود. با این وجود تا دیروز ساعت ۱۶ هیچ خبری از سرانجام این مزایده منتشر نشد، تا اینکه دیروز عصر شرح رویداد و آثار مالی و نقدینگی مربوط به مزایده و فروش نه دستگاه خودرو سواری ولوو اعلام شد. طبق این اطلاعیه برنده این مزایده شرکت واسپاری توسعه امید کارن و رقم مورد توافق ۱/ ۱۳ میلیارد تومان و به‌صورت نقدی بوده است. ارزش دفتری این دارایی ۴/ ۳ میلیارد تومان عنوان شده است.