فولاد خراسان در راستای سیاست‌‌‌‌های اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر خودکفایی صنعتی و رفع وابستگی به محصولات استراتژیک ایجاد شده است. این شرکت در زمینی به مساحت ۱۴۰۰هکتار (۱۴ کیلومتر مربع) استقرار یافته و حدود ۷۰ هزارتن انواع ماشین آلات و تجهیزات را در خود جای داده است.

در این مجتمع بزرگ، هم اکنون کارخانه گندله‌‌‌‌سازی با ظرفیت سالانه ۲.۵ میلیون تن، دو واحد احیای مستقیم هر یک با ظرفیت ۸۰۰ هزارتن، دو واحد فولادسازی با ظرفیت های ۷۱۰ و ۷۲۰ هزارتن و نیز واحد نورد با ظرفیت تولید سالانه ۶۳۰ هزارتن مقاطع سبک ساختمانی، در حال بهره‌‌‌‌برداری می باشد.

ضمن این که شرکت، ساخت یک کارخانه تولید کنسانتره را با ظرفیت ۲.۵ میلیون تن در سال در محل معادن سنگ آهن «سنگان» شهرستان خواف در دست اجرا دارد.

مجتمع فولاد خراسان از ۱۸ واحد مختلف تشکیل شده که پنج واحد گندله‌‌‌‌سازی، احیا مستقیم، ذوب، ریخته‌گری و نورد واحدهای اصلی تولیدی و بقیه، واحدهای جانبی و پشتیبانی محسوب می گردند.

فولاد خراسان هم راستا با اهداف طرح جامع فولاد کشور(دستیابی به تولید ۵۵ میلیون تن در افق ۱۴۰۴) دستیابی به ظرفیت ۳.۴ میلیون تن تولید فولاد را هدف‌گذاری نموده است.

«کلان پروژه‌‌‌‌ها»  و «طرح ها تکمیلی» فولاد خراسان

طرح‌‌‌‌های توسعه ای شرکت به دو دسته «کلان پروژه‌‌‌‌ها»  و «طرح‌‌‌‌ها تکمیلی» تقسیم می شود؛

• کلان پروژه‌های شرکت در حال حاضر عبارتند از:

- پروژه «احداث تصفیه خانه مدرن و تصفیه پساب شهری نیشابور» به عنوان بزرگترین پروژه عام‌‌‌‌المنفعه شهری، با ارزش بیش از ۱،۲۰۰ میلیارد تومان که اشتغال صدها نفر کارگر و نیروی متخصص را در پی دارد. این پروژه عظیم مشتمل بر چندین فاز و هر فاز شامل سه قطعه است که عملیات اجرایی فاز اول آن پس از برگزاری مناقصه عمومی و انتخاب شرکت‌‌‌‌های پیمانکار بدون وقفه آغاز شده است. حفظ محیط زیست، کاهش برداشت آب از ذخایر طبیعی دشت نیشابور و صیانت از سرمایه‌‌‌‌ی گران‌‌‌‌بهای آب، ارتقای دسترسی شهروندان به تاسیسات بهداشتی و... با تصفیه و بازچرخانی روزانه ۴۰هزار متر مکعب پساب شهری را می‌‌‌‌توان از پیامدهای ارزشمند این پروژه برشمرد.

- مشارکت ۱۰ درصدی شرکت مجتمع فولاد خراسان در پروژه انتقال آب دریای عمان به شرق کشور با هدف تامین آب کارخانه‌‌‌‌های تولیدی منطقه سنگان و کمک به تامین پایدار آب شهرهای استان خراسان بزرگ، یکی دیگر از سرمایه‌‌‌‌گذاری‌‌‌‌های عظیم شرکت در زمینه مسئولیت اجتماعی است.

- با اجرای طرح احداث کارخانه «تولید کنسانتره سنگ آهن به ظرفیت ۲.۵ میلیون تن» در معادن سنگان خواف، خراسان رضوی را نخستین استان کشور خواهد بود که همه حلقه‌‌‌‌های زنجیره ارزش را در زمینه تولید فولاد در محدوده جغرافیایی خود ایجاد می کند.

• طرح‌های توسعه‌ای  تکمیلی شرکت دربردارنده این موارد است: افزایش ظرفیت ۹۰۰هزار تنی در واحد گندله‌سازی، تولید ورق نورد گرم با ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰هزار تن، توسعه فولادسازی، احداث واحد فولادسازی و ریخته‌گری اسلب به ظرفیت یک میلیون و ۳۲۰هزار تن از جمله اهداف توسعه‌‌‌‌ای زنجیره محصول فولاد خراسان است.

تحول در اجرای پروژه تولید کنسانتره سنگان با ظرفیت دو میلیون و ۵۰۰هزار تن، برنامه ریزی ایجاد مگامدول واحد احیای اسفنجی از ۱.۴ میلیون تن به ۳.۱ میلیون تن، توسعه زیرسقف واحد گندله‌سازی از ۲.۵ به۳.۴ میلیون تن از دیگر برنامه‌‌‌‌های توسعه شرکت است.

برخورداری از زنجیره کامل ارزش در فخاس

فولاد خراسان به لحاظ اثر‌‌‌‌گذاری بر اقتصاد ملی و محلی جزو «یکصد شرکت برتر ایران» در سال‌‌‌‌های اخیر و نیز یکی از شرکت‌‌‌‌های سرآمد کشور است. این شرکت با ایجاد قریب به ۵۰۰۰ شغل مستقیم، تکمیل زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی ذخایر معدنی، تولید یکی از باکیفیت ترین محصولات فولادی کشور و افزایش درآمد ارزی از طریق صادرات فولاد و کسب رکوردهای فروش داخلی یکی از مجموعه‌‌‌‌های موفق و از دستاوردهای قابل توجه اقتصادی کشور است.