آینده محتوم کسب وکارها

بر اساس گزارش موسسه اوبرلو، امسال تعداد خریداران از فروشگاه‌های آنلاین در سراسر دنیا به رقم خیره‌کننده ۲۰۱۴ میلیارد نفر خواهد رسید. این امر یعنی فروشگاه‌های آنلاین به‌خوبی در میان مردم جای خود را بازکرده‌اند.

یکی از مهم‌ترین سوالات برای هر صاحب فروشگاه‌های بزرگ آنلاین مربوط به نحوه حفظ مشتریان است. امروزه رقبای بسیار زیادی در این حوزه برای کسب‌وکارها وجود دارد. با این حساب برند شما با مشکلات بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف روبه‌رو خواهد شد. اگر شما به نکات ضروری در راستای حفظ مشتریان توجه نکنید، شاید خیلی زود تاثیرگذاری تان بر روی مشتریان کاهش پیدا کند.

مهم‌ترین نکته در راستای حفظ مشتریان در صنعت فروشگاه‌های آنلاین توجه به کیفیت پلتفرم اصلی فروشگاه است. امروزه هر سایت و فروشگاه آنلاینی بر روی یک پلتفرم مشخص بارگذاری می‌شود. اگر شما به‌طور مداوم پلتفرمتان را به‌روزرسانی یا تغییر ندهید، به‌تدریج سایتتان برای مخاطب هدف ماهیت بسیار تکراری پیدا خواهد کرد. این امر یعنی توانایی فروش شما به‌طور فراوانی کاهش پیدا می‌کند.

هدف اصلی در این مقاله بررسی اهمیت به‌روزرسانی پلتفرم در فروشگاه‌های بزرگ و خرده‌فروشی‌های آنلاین است. پس اگر شما هم در این زمینه سوالات زیادی دارید، با ما همراه شوید.

به‌روزرسانی پلتفرم در فروشگاه‌های بزرگ خرده‌فروشی‌های آنلاین به چه معناست؟

خودروهایی که ۱۰ سال پیش‌تولید شد ظاهری و همچنین امکاناتی که دارند به‌هیچ‌وجه با نمونه‌های به‌روز قابل‌مقایسه نیستند. درست به همین خاطر اغلب برندهای بزرگ در صنعت خودروسازی به‌طور مداوم محصولاتشان را به‌روزرسانی می‌کنند. اگر این امر در بازار خودرو مدنظر قرار نگرفته بود، شاید هنوز هم بسیاری از امکانات به‌روز بر روی خودروها وجود نداشت.

سایت‌های فروشگاه‌های بزرگ و خرده‌فروشی نیز مثل خودروها باید به‌طور مداوم به‌روزرسانی شوند، در غیر این صورت جذابیتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهند داشت. این امر امکان رقابت خرده‌فروشی‌های کوچک با غول‌های بزرگی مثل آمازون را هم به‌طور کامل از بین می‌برد. بنابراین شما باید انگیزه بالایی برای به‌روزرسانی پلتفرمتان داشته باشید.

اگر شما مایل به آپدیت پلتفرم فروشگاه‌های بزرگ و  خرده‌فروشی‌تان هستید، باید اول‌ازهمه معنای آن را بدانید. اینکه شما قصد به‌روزرسانی بخشی از کسب‌وکارتان را دارید، باید بااطلاع دقیق از چیستی‌اش صورت گیرد، در غیر این صورت شاید شما فقط هزینه بیشتری برای کسب‌وکارتان صورت داده باشید.

به‌روزرسانی پلتفرم فروشگاه‌های بزرگ و خرده‌فروشی آنلاین به معنای تغییر فروشگاهتان از یک ساختار و پلتفرم طراحی و بهینه‌سازی سایت به نمونه‌ای جدیدتر باهدف افزایش کیفیت تجربه کاربری مشتریان است. این امر به امنیت سایت و همچنین عدم بروز خطاهای گاه و بی گاه در فروشگاهتان نیز کمک خواهد کرد. با این حساب شما هیچ مشکلی ازنقطه‌نظر تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدفتان نخواهید داشت.

چرا به‌روزرسانی پلتفرم فروشگاه‌های بزرگ و  خرده‌فروشی‌های آنلاین مهم است؟

صحبت کردن درباره ایجاد تغییر در پلتفرم یک فروشگاه آنلاین بسیار ساده‌تر از اجرای آن است. امروزه بسیاری از افراد در زمینه به‌روزرسانی پلتفرم سایتشان با تردیدهای زیادی روبه‌رو هستند. نخستین مساله در این میان عادت کارآفرینان به سایت قبلی‌شان است. اگر شما با ساختارها و چارچوب سایتتان آشنایی کاملی داشته باشید، ایجاد تغییر در آن سخت و دشوار خواهد بود. درست به همین خاطر بسیاری از سایت‌ها در طول دهه‌های اخیر کمترین آپدیتی را هم تجربه نکرده‌اند.

نکته مهم در این میان توجه به مزایای به‌روزرسانی ساختار سایت برند است. این امر به شما فرصت عالی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان می‌دهد. همچنین باید توجه داشته باشید که امروز در بازار فقط برندهای کار درست مدنظر مشتریان قرار می‌گیرد. یکی از معیارهای اصلی برای ارزیابی برندها به‌عنوان فروشگاه کار درست نیز همین به‌روزرسانی مداوم پلتفرمشان است، در غیر این صورت شما به‌زودی بدل به یک برند کلیشه‌ای برای مشتریان خواهید شد.

بدون تردید ترک پلتفرم محبوب شما در زمینه مدیریت سایت فروشگاه‌های بزرگ و  خرده‌فروشی کار ساده‌ای نیست. بنابراین ما در این بخش برخی از مهم‌ترین مزایای این کار را موردبررسی قرار داده‌ایم. این امر موجب افزایش انگیزه شما برای اعمال تغییر در سایتتان خواهد شد.

ثباتِ سایت فروشگاه‌های بزرگ و  خرده‌فروشی‌ها

هیچ برندی دوست ندارد همیشه در یک جایگاه مشخص باقی بماند. اینکه شما همیشه گزینه دوم مشتریان در یک بازار باشید، برای هر کارآفرینی سخت و غیرقابل‌تحمل است. در بازاری که همه برندها در حال رشد و توسعه هستند، اگر فروشگاهِ شما و خرده‌فروشی شما با موج برندهای دیگر همراهی نکند، خیلی زود از یاد و خاطره مشتریان پاک می‌شود. این امر مشکلات بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان به همراه خواهد داشت. با این حساب شما همیشه باید نسبت به تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان توجه نشان دهید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدفتان نخواهد داشت.

شاید برخی از مدیران سایت‌ها نسبت به استفاده از پلتفرم‌های ساده و کاربردی تمایل نشان دهند. این امر هرگز نیاز شما برای به‌روزرسانی آن را رفع نخواهد کرد. هر پلتفرمی بر اساس یک سری از کدهای برنامه‌نویسی طراحی‌شده است. وقتی فناوری تازه‌ای برای طراحی کدها با میزان خطای کمتر وارد بازار می‌شود، شما باید نسبت به استفاده از آن واکنش نشان دهید، در غیر این صورت به‌سادگی هرچه‌تمام‌تر مشتریانتان را از دست خواهید داد.  امروزه گوگل و دیگر موتورهای جست‌وجو برای رتبه‌بندی سایت‌ها به میزان به‌روز بودن پلتفرم آن‌ها توجه می‌کنند. با این حساب تغییر پلتفرم سایت برای شما یک اقدام در راستای سئوی بهتر نیز محسوب می‌شود. بسیاری از برندها در این راستا با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو هستند. بنابراین اگر شما در زمینه تغییر به‌موقع پلتفرم فروشگاه و خرده‌فروشی‌تان عملکرد خوبی داشته باشید، خیلی زود در گوگل رتبه عالی کسب خواهید کرد.  وقتی شما سایت فروشگاه و خرده‌فروشی‌تان را به‌روز می‌کنید، تجربه منحصربه‌فردی را در اختیار کاربران قرار می‌دهید. بدون تردید اغلب مشتریان خرید بی‌دردسر از شمارا به‌مواجهه با سایت‌های قدیمی و دارای مشکلات بزرگ و کوچک ترجیح می‌دهند. بنابراین شما باید به این نکته توجه لازم را نشان دهید، در غیر این صورت هیچ شانسی در بازار نخواهید داشت.

کارکرد بهتر سایت

کسب‌وکارها همیشه نگران وضعیت سایت رسمی‌شان هستند. بر اساس گزارش موسسه اسلاید شیر، ۷۴ درصد از برندها به‌طور مداوم نگران وضعیت سایتشان هستند. یکی از دلایل اصلی این امر رقابت فشرده در بازار و ضرورت به‌روز بودن به‌طور مداوم است. اگر شما حتی یک اشتباه کوچک نیز در چنین بازار رقابتی داشته باشید، مشتریان به‌طور گسترده‌ای از شما ناامید خواهند شد. بنابراین تلاش اصلی شما باید فعالیت بی‌عیب و نقص در بازار باشد. بدون تردید شما فقط با چنین الگویی امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدفتان را خواهید داشت.

امروزه هر سایتی که کارکرد بهتری داشته باشد، ترافیک بالاتری را به خودش جلب خواهد کرد. یکی از نمونه‌های واضح در این میان وضعیت گوگل در مقایسه با دیگر رقبایش است. گوگل زمانی کارش را شروع کرد که یاهو سلطه بی‌چون و چرایی بر عرصه موتورهای جست‌وجو داشت. بااین‌حال کارکردهای بهتر گوگل در مدت‌زمانی کوتاه موجب برتری فراوان ای بر یاهو و دیگر موتورهای جست‌وجو شد.

امروزه کمتر کسی دیگر سراغی از رقبای گوگل می‌گیرد. این امر به‌خوبی برتری گوگل بر رقبای خود را نشان می‌دهد. اگر شما هم در زمینه توجه به کارکردهای سایتتان مثل گوگل عمل کنید، به‌سرعت امکان جلب نظر کاربران را خواهید داشت.  یکی از دلایل اصلی برتری آمازون بر دیگر فروشگاه‌های آنلاین مربوط به همین نکته است. اگر شما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدفتان هستید، باید به‌طور فراوان ای نسبت به کارکردهای اصلی سایتتان توجه نشان دهید. بهبود کارکردهای سایت مثل سرعت بارگذاری صفحات فقط در صورت به‌روزرسانی پلتفرمتان محقق می‌شود. بنابراین شما باید به این حوزه به‌مثابه یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیتتان در بازار خرده‌فروشی آنلاین نگاه کنید.

تجربه مشتریان

تجربه مشتریان از یک برند برای همیشه در ذهنشان باقی می‌ماند. اگر شما فقط یک‌بار خدمات نامناسبی به مشتریان ارائه دهید، آن‌ها برای همیشه از شما به‌عنوان یک برند ضعیف یاد خواهند کرد. درست به همین خاطر برخورد نخست میان برندها و مشتریان ارزش بسیار زیادی دارد. اگر شما در این راستا عملکرد خوبی از خودتان نشان ندهید، هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدفتان نخواهید داشت.  امروزه برخی از برندها برای ارائه بهترین خدمات ممکن به مشتریانشان به دنبال شخصی‌سازی سایتشان هستند. این امر ایده بسیار خوبی محسوب می‌شود، اما اگر پلتفرم سایت شما امکانات شخصی‌سازی زیادی را ارائه ندهد، کارتان به‌سرعت گیر خواهد کرد. این امر مشکل بسیار زیادی برای کسب‌وکارها محسوب می‌شود. با این حساب شما باید همیشه به دنبال فراهم‌سازی امکانات لازم برای به‌روزرسانی پلتفرم سایتتان باشید. فقط در این صورت شانس کافی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطبتان را خواهید داشت.  نظرخواهی از مشتریان یکی از بهترین راهکارها برای تعیین وضعیت سایت فروشگاه‌های بزرگ و خرده‌فروشی و شناسایی زمان مناسب برای به‌روزرسانی‌اش است. اگر شما در این راستا عملکرد خوبی از خودتان نشان دهید، به‌سادگی هرچه‌تمام‌تر فرصت شناسایی زمان دقیق برای به‌روزرسانی پلتفرمتان را خواهید داشت.

تجربه مشتریان از سایت یکی از مهم‌ترین نکات برای اعمال تغییر در سایت است. مشتریان می‌توانند به بهترین شکل ممکن سایت شمارا به‌سوی موفقیت سوق دهند. بنابراین شما باید همیشه به اظهارنظرها و ایده‌های آن‌ها توجه نشان دهید، در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی آن‌ها نخواهید داشت.

نکات اساسی در به‌روزرسانی پلتفرم فروشگاه‌های بزرگ و خرده‌فروشی آنلاین ؛

تاثیر کوتاه و بلندمدت بر روی کسب‌وکار

ازآنجایی‌که سایت شما در فرآیند به‌روزرسانی پلتفرم به‌طور کامل تغییر کرده و با سیستم تازه‌ای در دسترس قرار می‌گیرد، شما باید آمادگی لازم برای مشاهده تغییرات کوتاه و بلندمدت را داشته باشید. وقتی شما سایتتان را به‌روز می‌کنید، دیگر نباید مثل گذشته با آن کارکنید. بسیاری از برندها در چنین زمانی استراتژی‌های بازاریابی‌شان را هم‌تغییر می‌دهند.

یکی از تاثیرات کوتاه‌مدت پلتفرم تازه در سایت شما فعال‌سازی امکان استفاده از قالب‌های جدید است. این امر برای برندها اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر شما قالب سایتتان را در زمان‌های مختلف تغییر ندهید، مشتریان به‌تدریج از سایتتان دلسرد می‌شوند. این امر تاثیر منفی شدیدی بر روی تجربه مشتریان از برندتان خواهند داشت.

نکته مهم ازنظر تاثیر طولانی‌مدت پلتفرم تازه مربوط به امکان استفاده از استراتژی‌های بازاریابی تازه است. شما با پلتفرم تازه برای فروشگاه‌های بزرگ و  خرده‌فروشی‌تان به ساده‌ترین شکل ممکن امکان استفاده از استراتژی‌های جدید و همچنین شخصی‌سازی صفحات مختلف برای کاربران را خواهید داشت. این امر مزیت مهمی در بازار رقابتی کنونی محسوب می‌شود.

توجه به توانایی تیم برند برای پذیرش تغییرات

وقتی از تغییرات صحبت می‌کنیم، باید به توانایی هر تیم برای پذیرش آن نیز توجه داشته باشیم. بسیاری از برندها در یک‌چشم به هم زدن پلتفرم فروشگاه‌های بزرگ و  خرده‌فروشی‌شان را تغییر می‌دهند. این امر اگر با آموزش و اطلاع‌رسانی درست به اعضای برند صورت نگیرد، مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت. یکی از واضح‌ترین مشکلات در این میان بروز مشکلاتی در بارگذاری محصولات تازه است. توصیه ما در این بخش برگزاری دست‌کم یک جلسه برای تبیین تغییرات پلتفرم جدید سایت خرده‌فروشی به کارمندان است. این امر امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به بهترین شکل ممکن فراهم خواهد کرد.

توانایی هر تیم برای انطباق با شرایط جدید فروشگاه‌های بزرگ و  خرده‌فروشی آنلاین متفاوت است. نکته مهم در این میان حضور شما در کنار کارمندان برای رسیدگی به سوالات و ایراداتشان است. اگر شما در زمینه به‌روزرسانی فروشگاه‌های بزرگ و خرده‌فروشی‌تان با یک موسسه حرفه‌ای همکاری دارید، باید از آن در راستای خدمات پس از فروش نیز کمک بگیرید. این امر شامل پاسخگویی موسسه موردنظر به تمام سوالات و ایرادات کارمندان برند شما خواهد بود، در غیر این صورت شاید فرآیند موردنظر برای شما بیش‌ازاندازه سخت و دردسرساز شود.

هزینه‌های به‌روزرسانی پلتفرم

بدون تردید یک راهکار برای تمام برندها مناسب نیست. درست به همین خاطر هیچ فرمول جادویی برای موفقیت کسب‌وکارها در بازار وجود ندارد. شما به‌عنوان صاحب یک فروشگاه بزرگ و خرده‌فروشی آنلاین باید خودتان نسبت به شناسایی فرصت‌های مناسب برای بهبود وضعیت برندتان اقدام نمایید، در غیر این صورت هیچ‌کس کمکی به کسب‌وکار شما نخواهد کرد.

اگر شما فقط به این خاطر که دیگر برندها مشغول به‌روزرسانی پلتفرمشان هستند، وارد این فضا شده‎اید، احتمالا نتیجه خوبی در انتظارتان نخواهد بود. هر تغییری دربرند شما باید بر اساس نیاز مستقیم خودتان شکل گیرد، در غیر این صورت شما امکان استفاده از آن به بهترین شکل ممکن را نخواهید داشت.

توصیه نگارنده در این بخش برای شما مطالعه‌ای دقیق درباره نیاز برندتان به پلتفرمی تازه است. اگر این مطالعه به‌خوبی صورت گیرد، شما امکان انتخابی هوشمندانه را خواهید داشت، در غیر این صورت نتیجه فعالیت برندتان تا حدود زیادی ماهیت شانسی به خودش خواهد گرفت.  اگر برند شما دسترسی مناسبی به داده‌های دقیق درباره نظر مشتریان نسبت به کیفیت پلتفرم کنونی سایتتان دارد، باید آن را معیار اصلی برای تصمیم‌گیری قرار دهید. این امر نظر مشتریان درباره سایت شمارا بدون هیچ تعارفی بیان می‌کند. پس همیشه تصمیم‌گیری‌های مهم برندتان را بر اساس نظر مشتریان صورت دهید، در غیر این صورت شاید از نتیجه نهایی کار چندان رضایت نداشته باشید.  امروزه به‌روزرسانی پلتفرم فروشگاه‌های بزرگ و خرده‌فروشی‌های آنلاین بدل به یک‌ترند جهانی شده است. بسیاری از سایت‌های بزرگ و کوچک در حال جهت‌گیری به این‌سو هستند. اگر شما هم به دنبال فعالیت در این حوزه هستید، باید بیش از هر نکته دیگری به برخی از توصیه‌های حرفه‌ای توجه نمایید. پس اگر قصد به‌روزرسانی پلتفرم برندتان را داشتید، حتما نکات موردبحث در این مقاله را مدنظر قرار دهید.

وحید ریحانی