شماره روزنامه ۶۰۲۵
|

  • «دمت گرم» به برزیلی چه می‌شود؟

    دنیای اقتصاد: قابل توصیف نیست خشم و عصبانیتی که بعد از اعلام خبر سرمربیگری اوسمار ویرا، اردوی هواداران پرسپولیس را در بر گرفت. در شرایطی که همه چشم به اخبار دوخته بودند تا هر لحظه خبر معرفی برانکو ایوانکوویچ به عنوان سرمربی جدید قرمزها اعلام شود، ناگهان مدیران باشگاه اعلام کردند دستیار یحیی گل‌‌‌محمدی جای او را گرفته و در نیم‌‌‌فصل دوم سرخ‌‌‌پوشان را هدایت خواهد کرد. گروهی تا ساعت‌‌‌ها خبر را باور نداشتند و فکر می‌‌‌کردند با آنها شوخی شده، اما گروهی دیگر شاکی از این انتخاب، می‌‌‌پرسیدند اگر اوسمار چیزی بلد بود، چرا به یحیی یاد نداد؟
  • خداداد در مخمصه

    دنیای اقتصاد: طی دو، سه هفته گذشته اخبار پرونده فساد در فوتبال به دلایلی، از جمله برگزاری مسابقات پایانی لیگ برتر کمرنگ شده بود و رسانه‌ها به ندرت به آن می‌پرداختند. در روزهای پایانی هفته اما یک بار دیگر موج بزرگی از اخبار و شایعات مربوط به این پرونده ایجاد شد و بسیاری از مخاطبان را غافلگیر کرد. سرعت انتشار اخبار طوری است که احتمالا ما از شما جا خواهیم ماند، اما به هر حال تا عصر دیروز چند خبر مهم منتشر شد؛ اینکه خداداد افشاریان بازداشت و روانه زندان شده است، یک سرمربی لیگ برتری هم احتمالا بازداشت شده و برای یک فعال رسانه‌ای نیز قرار وثیقه صادر شده است. به موازات همین فضا، شایعات جدی در مورد احتمال سقوط مس رفسنجان به دسته پایین‌تر مطرح شده که اگر در نهایت چنین اتفاقی رخ بدهد، یک تیم دیگر باید به لیگ برتر اضافه شود؛ یا پیکان، یا تیم سوم دسته یک.
  • پرسپولیس کجا جام گرفت؟

    دنیای اقتصاد: پرسپولیس برای دومین فصل پیاپی در حالی صاحب جام قهرمانی لیگ برتر شد که تیمی دیگر نیم‌فصل اول را در صدر جدول به پایان برده بود. پارسال سپاهان و امسال استقلال قهرمان نیم‌فصل شدند، اما در هر دو فصل سرخ‌پوشان ضمن جبران عقب‌افتادگی خود کاپ قهرمانی را به ویترین افتخارات باشگاه ضمیمه کردند. مشخصا اگر قرار باشد در مورد این فصل حرف بزنیم، باید سراغ نقاط عطفی برویم که سرخ‌پوشان در آن زمان توانستند سرنوشت خودشان و مسابقات را عوض کنند.
  • استقلال کجا جام داد؟

    دنیای اقتصاد: پرداختن به مشکلات بی‌شمار استقلال در طول فصل که بخشی از آن خودساخته و بعضی دیگر بر اثر بروز حواشی بیرونی باشگاه به وجود آمده، دیگر برای هواداران این تیم هم لوث شده است. اما می‌شود آن بزنگاه‌هایی را که جام از دست آبی‌ها سر خورد، فهرست کرد. بزرگ‌ترین دشمن استقلال در این فصل، اختلاف بزرگ میان مدیرعامل و سرمربی بود. این مشکل هم از لحاظ روحی و روانی روی بازیکنان و فضای هواداری تاثیر گذاشت و هم سبب شد تا استقلال در تقویت تیم هم ناکام بماند. اگر در همان یک مورد خرید اوستون اورونوف، جواد نکونام با علی خطیر لج نمی‌کرد، علاوه بر اینکه استقلال یک بازیکن بزرگ به ترکیب اضافه کرده بود این‌گونه هم باعث تقویت رقیب مستقیمش نمی‌شد تا آنها قهرمانی را با گل‌های حساس ستاره ازبک به دست بیاورند.
  • نوبت به جوان‌ها می‌رسد؟

    دنیای اقتصاد: چند روز پس از پایان رقابت‌های باشگاهی، فیفادی تنور رقابت را داغ نگه خواهد داشت. تیم ملی ایران از ساعت ۱۵:۳۰ امروز درحالی باید به مصاف هنگ‌کنگ برود که صعودش از دور نخست مقدماتی جام جهانی به مرحله بعد قطعی شده، اما این دیدار حکم رونمایی از جوانانی را دارد که امیر قلعه‌نویی وعده بازی دادن به آنها را داده بود. تیم ملی ۵ روز پس از این مسابقه باید به مصاف ازبکستان برود و قطعا جدال با هنگ‌کنگ حتی در خانه حریف هم از بازی بعدی آسان‌تر است. به همین دلیل انتظار می‌رود ایران امروز از جوانانی رونمایی کند که مدت‌هاست یا به اردو دعوت نمی‌شوند یا اینکه می‌آیند و فرصت بازی پیدا نمی‌کنند.
  • ۵۰ میلیون؟ ۷.۵ میلیارد بود!

    دنیای اقتصاد: علیرضا خانی، عضو پیشین هیات‌مدیره استقلال در گفت‌وگو با تسنیم درباره اتفاقات زیادی در این باشگاه از جمله مبلغ واقعی قرارداد برخی از نفرات پرده برداشت. خانی در بخشی از مصاحبه گفته: «قرارداد با فروشگاه موبایل را ببینید، در قرارداد صحبت از ۷۰ میلیارد بود، ولی ۴۰ میلیارد ثبت کردند و ۳۰ میلیارد را به سعید مهری و‌... دادند. ما گفتیم که شما با مهدی هاشمی‌نسب قرارداد ۵۰ میلیونی بستید، اما یک فقره پرداختی ۱۰ درصدی به او مبلغ ۷۵۰ میلیون تومان شده است، این نشان می‌دهد که قرارداد هاشمی‌نسب ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است. بعد از آن گفتند که ما قانون و سقف را رعایت کردیم. قرارداد خالدآبادی هم ایراد داشت. ما به باشگاه هوادار ۹ میلیارد تومان و ۶ میلیارد تومان هم به خودش دادیم، اما قرارداد او ۴ میلیارد ثبت شد. آیا دستمزد سعید مهری ۱۶۰ میلیون بود؟ قرارداد مهری ۱۵ میلیارد بود. این مشکلاتی بود که در باشگاه استقلال وجود داشت که نگذاشت تیم قهرمان شود.»
  • سقف جدید بودجه اعلام شد

    دنیای اقتصاد: فدراسیون فوتبال با انتشار دو نامه مصوبه سیزدهم خرداد، از افزایش سقف بودجه نسبت به فصل گذشته خبر داد که همچنان محدودیتی جدی را برای هزینه‌‌کرد ۱۶ باشگاه لیگ برتری مقابل آنها می‌گذارد. نکته این است که بسیاری تصور می‌کردند این فصل رقم سقف بودجه باتوجه به افزایش نرخ دلار و همچنین تورم، رشد بیشتری خواهد داشت، اما فدراسیون فوتبال در نهایت اعداد و ارقام را به مرز ۴۲۵ میلیارد تومان رسانده و هزینه بیش از آن تنها در صورتی انجام خواهد شد که پاداش آسیایی یا درآمد حاصل از فروش بازیکن و مربی‌ اضافه شود. همچنین برخلاف ادعای منصور قنبرزاده مبنی بر تخصیص رقمی برای تیم قهرمان، تنها برای تیم‌های حاضر در لیگ نخبگان، لیگ قهرمانان و دارای مجوز حرفه‌ای و ملی، عدد بیشتری در نظر گرفته شده که با محاسبه نرخ ارز کمتر از هشت میلیون دلار خواهد بود.
  • سرمربی جدید ناپولی

    دنیای اقتصاد: آنتونیو کونته پس از سپری کردن دورانی موفق روی نیمکت یوونتوس و اینتر در سری A، با ناپولی برای فتح دوباره اسکودتو تلاش خواهد کرد. او از روز گذشته رسما سرمربی ناپلی‌ها محسوب می‌شود و با تایید رئیس باشگاه ناپولی؛ قرارداد ۳ ساله خود با این باشگاه را امضا کرده است. این سرمربی ۵۴ ساله اهل لچه پیش از ناپولی طی ۱۶ ماه هدایت تاتنهام را برعهده داشت. او در سری A با هدایت یوونتوس و اینتر موفق به کسب اسکودتو شده است. کونته برای انتقال به ناپل، تضمین حفظ ستاره‌های این تیم و همچنین تقویت ترکیب اصلی را دریافت کرده است. ناپولی با قرار گرفتن در رتبه دهم سری A، فصل آینده در هیچ کدام از رقابت‌های اروپایی حاضر نخواهد بود.
  • وضعیت وخیم یک پیشکسوت

    دنیای اقتصاد: علی‌ چینی، بازیکن و مربی پیشین تیم فوتبال استقلال که از مشکل کلیوی رنج می‌برد بار دیگر در بیمارستان بستری شد. چینی که این‌بار به گفته پزشکان وضعیت حادی دارد، در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است. آتیلا حجازی سرپرست تیم فوتبال استقلال که برای عیادت از هم‌بازی خود به بیمارستان رفته بود به خبرگزاری تسنیم گفت: «متاسفانه علی چینی شرایط خوبی ندارد و هموگلوبین او به سه رسیده است و طبق گفته پزشکان اصلا وضعیت خوبی ندارد. روی صحبتم با پیشکسوتان و هم‌بازی‌های سابق چینی است که او را فراموش کرده‌اند. چینی بازیکن استقلال بوده و برای این تیم زحمت کشیده است، چرا کسی حال او را نمی‌پرسد؟»
  • اسکناس‌های آبی و اناری

    دنیای اقتصاد: حتی در بدترین روزهای اقتصادی و با وجود کسب نتایج ضعیف در زمین فوتبال، بارسلونا یک برند بزرگ محسوب می‌شود که می‌تواند قراردادهای کلان مالی امضا کند. توافق اخیر آنها با نایکی، اوج قدرت برندینگ بارسا را نشان می‌دهد که چگونه می‌توان یک قرارداد نزدیک به فسخ را به توافقی پرسود تبدیل کرد. پیشنهاد وسوسه‌کننده پوما برای اسپانسری پیراهن بارسلونا، مدیران باشگاه را تحریک کرد تا پس از نزدیک به ۳۰ سال، تولید پوشاک‌شان را به کمپانی به غیر از نایکی واگذار کنند. آفر شرکت آلمانی به قدری خوب بود که خوان لاپورتا قصد داشت تا حتی مبلغی به عنوان فسخ به برند آمریکایی بپردازد، اما ورود به موقع مدیران نایکی سبب شد تا هم آنها یکی از مهم‌ترین تیم‌های فوتبالی زیرنظرشان را از دست ندهند و هم آبی و اناری‌ها یک سود هنگفت ببرند.
  • بهار بیداری

    قطار لیگ بیست‌وسوم فوتبال ایران سرانجام با پشت سر گذاشتن مسیری بسیار پرپیچ و خم به ایستگاه پایانی رسید و مسافری که جام به دست از آن پیاده شد، امید عالیشاه کاپیتان پرسپولیس بود. سرخ‌پوشان با برتری یک‌بر‌صفر برابر مس رفسنجان در هفته سی‌ام ۶۸ امتیازی شدند و ضمن برابری با امتیازات استقلال فرهاد مجیدی در لیگ بیست‌ویکم، عنوان قهرمانی را به دست آوردند. به این ترتیب برتری ۲برصفر استقلال برابر پیکان هم بی‌اثر ماند و تنها جمع امتیازات تیم جواد نکونام را به عدد ۶۷ رساند. به بهانه پایان فصل، بد نیست عملکرد سرخابی‌ها را در یک نگاه مرور کنیم.
  • بالاخره انجام شد!

    دنياي اقتصاد: درحالی که رئالی‌ها سرمست از پانزدهمین قهرمانی اروپایی خود درحال مرور فصل فوق‌العاده‌‌شان بودند، یک دلیل دیگر هم برای خوشحالی اضافه شد. پس از چندین سال نزدیک و دور شدن، بالاخره کیلیان امباپه عضوی از رئال مادرید لقب گرفت تا از حالا این سوال به وجود بیاید که آیا کسی توانایی رقابت با کهکشانی‌ها را دارد؟
  • فهرست تیم ملی با دو نکته عجیب

    دنياي اقتصاد: امیر قلعه‌نویی در راه مقدماتی جام‌جهانی و دو دیدار با هنگ‌کنگ و ازبکستان، ۲۶ بازیکن را به اردوی تیم ملی دعوت کرد که این فهرست دو غایب بزرگ داشت؛ رامین رضاییان و حسین حسینی. دو بازیکنی که یکی قطعا بهترین فولبک لیگ است و دیگری بهترین سنگربان فصل. قلعه‌نویی درخصوص عدم دعوت این دو بازیکن گفت: «حسینی مشکل آنچنانی ندارد و می‌توانست در این اردو باشد، اما یکسری مسائل جزئی بود که حل می‌شود و شاید بازی با ازبکستان دعوت کنیم تا بیاید و بازی کند. رامین رضاییان هم جزو آن دست بازیکنانی است که می‌توانست در این اردو باشد و احتمالا برای اردوی بعد خواهد بود.» بازیکنان دعوت شده را نفرات زیر تشکیل می‌دهند: علیرضا بیرانوند، پیام نیازمند، حسین پورحمیدی، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، عارف غلامی، امین حزباوی، صالح حردانی، آریا یوسفی، ابوالفضل جلالی، میلاد محمدی، محمد قربانی، سامان قدوس، امید نورافکن، سعید مهری، علیرضا جهانبخش، مهدی قائدی، مهدی ترابی، مهدی لیموچی، اللهیار صیادمنش، مهدی طارمی، جواد آقایی‌پور، جواد حسین‌نژاد، سردار آزمون، شهریار مغانلو و محمدرضا آزادی.
  • والیبال و بازهم شکست

    دنياي اقتصاد: تیم ملی والیبال ایران در آغاز هفته دوم لیگ ملت‌ها روز گذشته به مصاف ژاپن، میزبان هفته دوم رفت و با حساب ۳برصفر و با نتایج ۲۵بر۲۳، ۲۵بر۲۲ و ۲۵بر۱۷ شکست خورد. بررسی آماری این دیدار نشان می‌دهد که ایران تنها در دو آیتم با ژاپن تفاوت دارد که آن هم حمله و اشتباهات فردی است. در بخش حمله ژاپن ۵۰ امتیاز کسب کرد، در حالی که سهم ایران در این بخش ۴۲ امتیاز بود. مورد دیگری که باعث شکست ایران مقابل ژاپن شد، اشتباهات بازیکنان ایران بود. به گونه‌ای که ژاپن ۱۹ امتیاز از این طریق کسب کرد اما ایران تنها ۱۱ امتیاز از طریق اشتباهات بازیکنان ژاپن به دست آورد. با این شکست ۲.۹۹ امتیاز از تیم ملی در رنکینگ جهانی کم شد تا راهیابی شاگردان پائز برزیلی به المپیک تا حد زیادی غیرممکن شود.
  • احضار مدیران سرخابی

    دنیای اقتصاد: کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اعلام کرد فرشید سمیعی، سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال و رضا درویش، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس به دلیل نقض ماده ۷۱ مقررات انضباطی به این کمیته فراخوانده شدند. این دو نفر دوشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی با الفاظی ناشایست یکدیگر و تیم‌هایشان را خطاب کردند و مورد تهمت سود بردن از اشتباهات داوری قرار دادند. اوج ماجرا هم جایی بود که درویش، لهجه سمیعی را مورد تمسخر گرفت و این موضوع باعث اعتراض شدید استقلالی‌ها و بالا گرفتن برخی اعتراضات قومی شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر