صمد مرفاوی: بگذارید بگویند استقلال خوش‌شانس است

گروه ورزش- اصلا نگران نیست. می‌گوید ترسی از قرعه‌ای که برای استقلال افتاده ندارند. آنقدر هم خوشبین است که از همین حالا تیمش را در مرحله یک‌چهارم نهایی می‌بیند.

«استقلال همیشه در مسابقات آسیایی نتایج خوبی گرفته. اصلا ما چرا همیشه باید یک‌طرفه به قرعه‌کشی‌ها نگاه کنیم. به نظر شما الهلالی‌ها از اینکه با استقلال هم‌گروه شده‌اند، خوشحالند؟ مطمئنم آنها بیشتر از ما به مشکل برمی‌خورند. به نظر من استقلال همانقدر شانس صعود دارد که الهلال، پاختاکور و الکویت دارند. من تضمین نمی‌کنم اما پیش‌بینی می‌کنم که استقلال یکی از تیم‌های مرحله یک‌چهارم نهایی است»

صمد مرفاوی پا را فراتر از خوشبینی گذاشته است. رسیدن استقلال به مرحله یک‌چهارم نهایی بعید نیست اما همیشه پیش‌بینی‌ها درست از آب درنمی‌آید. به خصوص اینکه استقلال در این چند هفته اخیر با اما و اگر نتیجه گرفته است. باید دید خوشبینی‌های صمد مرفاوی می‌تواند آنها را از گروهشان بالا ببرد یا اینکه.......

استقلال به قرعه بدی خورده، این طور نیست؟

اولا باید ببینیم منظور از قرعه‌ بد چه چیزی است. اگر، هم‌گروهی با الهلال و پاختاکور و الکویت است که باید بگویم آنها به قرعه بدی خورده‌اند نه استقلال!

ما چرا همیشه شرایط را برای خودمان سخت می‌کنیم. فقط کافی است تا با شرایط کنار بیاییم و از فشار جام حذفی خارج شویم.

آن وقت با فکری باز می‌توانیم نتایج قابل قبولی بگیریم و از گروهمان صعود کنیم.

اما خیلی‌ها می‌گویند که هم‌گروه شدن با الهلال و پاختاکور بهانه احتمالی برای حذف شدن از لیگ قهرمانان، را فراهم کرده است؟

کدام بهانه. همان خیلی‌ها که می‌گویید مگر خیاط هستند که خودشان می‌برند و می‌دوزند. ما هنوز وارد مسابقات نشدیم از لیگ قهرمانان حذف شدیم؟!

واقعا جالب است. چرا همان خیلی‌ها نمی‌آیند به استقلال کمک کنند تا حداقل تیمی از ایران در آسیا بدرخشد. متاسفانه این عادت خیلی از ما آدم‌ها است که چشم دیدن موفقیت بقیه را نداریم.

بعضی‌ها فقط چوب لای چرخ دیگران می‌گذارند.

مساله این نیست. به عقیده بسیاری از کارشناسان که بازی‌های استقلال را دنبال می‌کنند، تیم شما امسال ثبات همیشگی را ندارند.

ما فقط کمی ناهماهنگ هستیم. ما فصل گذشته در هفته‌های پایانی هم مطمئن نبودیم که قهرمان می‌شویم. ما امسال دنباله‌رو همان برنامه‌ای هستیم که سه سال پیش آن را طراحی و تنظیم کردیم.

گوش ما دیگر از این حرف‌ها پر است. هیچ‌کدام از هواداران ما از اینکه استقلال در رده دوم جدول رده‌بندی قرار دارد ناراحت نیستند. برای استقلال مهم پیروزی و نتیجه گرفتن است که این کار به نحو احسن انجام می‌شود.

شاید به همین دلیل است که هنوز هم خیلی‌ها واژه شانس را به استقلال نسبت می‌دهند؟

ببینید. بازی فوتبال یعنی شانس. البته ترکیبی از شانس و استفاده از موقعیت. این گناه من است که بازیکنان حریف چارچوب‌شناس نیستند و نمی‌توانند از موقعیت‌هایشان خوب استفاده کنند؟! آن وقت می‌گویند فلان تیم استقلال را کرده بود توی قوطی و چند تا گل نزد! حالا بروند و بگویند استقلال شانس آورد.

به نظر می‌رسد قرعه سپاهان سخت‌تر از قرعه استقلال باشد؟

ما امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که همه‌چیز پیشرفت کرده. حتی ورزش و فوتبال. تیم‌های هم‌گروه سپاهان از قهرمانان دوره‌های گذشته و از بهترین‌ تیم‌های عربی هستند. اما این دلیل نمی‌شود که از حالا بگوییم سپاهان صعود نمی‌کند. همین العین سال گذشته در تهران همه چیزش را از دست داده بود ولی متاسفانه چند اشتباه فردی باعث شد تا پاس نتواند فینالیست شود. فکر می‌کنم حالا همه قرعه‌ها سخت است و تیم ضعیفی وجود ندارد.

به نظرتان با این شرایط استقلال به مرحله بعد صعود می‌کند؟

تضمین نمی‌کنم. اما با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ام انشاءا… استقلال یکی از تیم‌های مرحله یک‌چهارم نهایی است اما باز هم می‌گویم هیچ تضمینی وجود ندارد.

امروز در شیراز باید به مصاف مقاومت بسیج این شهر بروید. بازی را چه‌طور می‌بینید؟

باز هم می‌گویم دیگر تیم ضعیفی وجود ندارد و سبک بازی‌ها کاملا به هم نزدیک شده است.

ما حالا باید در سه جبهه بجنگیم. به همه بازیکنان گفتم به هیچ وجه نباید آنها را دست کم بگیرند.

کمی سهل‌انگاری ممکن است حوادث و خاطرات تلخی را برای استقلال رقم بزند.