جریان مچ‌بندهای سبز چه بود؟

سایت گل- منصور پورحیدری سرپرست تیم ملی، یکی از آنهایی است که درباره مچ‌بندهای سبزی که به دست بازیکنان تیم ملی بسته شده بود، توضیحات مبهمی ارایه می‌کند. او می‌گوید: «بازیکنان تیم ملی برای رسیدن به پیروزی برابر کره جنوبی و صعود به جام جهانی مچ‌بندهای سبزی را با نیت نذر حضرت ابوالفضل(ع) بسته بودند. بنده خودم ۲۰ سال است سبز نذری حضرت ابوالفضل (ع) را چه در دورانی که فوتبال بازی می‌کردم و چه در دوران مربیگری بر دست می‌بندم.» علاوه بر او مهدی تاج هم این دستبندها را نشانه نذر بازیکنان دانسته است، اما آن طور که از سئول خبر می‌رسید، داستان چیز دیگری بود.

تصمیم شخصی

واقعیت راباید از زبان خبرنگارانی شنید که در جریان تصمیم ملی‌پوشان فوتبال ایران بودند. یکی از آنها می‌گوید: «شب قبل چند نفر از بازیکنان مشهور تیم ملی مثل علی کریمی تصمیم گرفتند در حمایت از میر حسین موسوی با مچ‌بند سبز وارد زمین بشوند. این یک تصمیم شخصی بود که همانطور که دیدید، با دخالت نایب رییس فدراسیون فوتبال شکل دیگری به خود گرفت.» پورحیدری در این باره گفته: «در بین دو نیمه با این تشخیص که ممکن است این مچ‌بند‌ها مورد سوء استفاده سیاسی عده ای قرار گیرد، آنها را باز کردند.»

اما واقعیت این بوده که مهدی تاج نایب رییس فدراسیون در بین دونیمه و با اطلاع از جوی که بلافاصله در شبکه‌های خبری مردمی مثل فیس بوک راه افتاد، از بازیکنان درخواست می‌کند این دست‌بند‌ها را باز کنند که البته علی کریمی و جوادنکونام و مهدی مهدوی کیا به جای اجابت این درخواست با باندی سفید روی مچ‌بند سبز را پوشاندند.

این حرکت در تهران و در راهپیمایی طرفداران موسوی نیز مورد استقبال شدید قرار گرفت و ساعتی بعد از شروع بازی عکس‌های بزرگ ابتدای مسابقه در این راهپیمایی مشاهده شد. جالب اینکه مسعود شجاعی مهاجم ایران در این بازی یک زیرپیراهنی سبز نیز به تن کرده بود که او هم بین دو نیمه آن را از تن کند تا شادی گل احتمالی‌اش سیاسی نشود.

زیدانیسم در تیم ملی

حرکت بازیکنان ایران _ صرفنظر از گرایشی که دارند - را می‌شود با کار زین‌الدین زیدان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۲ در فرانسه مقایسه کرد که این بازیکن با حضور در جمع مردم از آنها خواست به جریان ژان ماری لوپن رای ندهند. در واقع این که ملی‌پوشان ایران در مقابل اتفاقات این روزها بی تفاوت نیستند، خوشحال‌کننده و امیدبخش است و می‌تواند نشان دهنده چهره‌ای تازه از آنان باشد، آنانی که معمولا به صفت‌های بدی مثل پول دوستی و... مشهورند. امیدواریم این اظهار عقیده آزادانه با واکنشی مواجه نشود.