رویای بیهوده!

لمن در این باره گفت: «همان کاری که بقیه انجام می‌دهند، من هم انجام می‌دهم. هر دو در یک تیم، با همان لباس‌ها و در همان شهر به میدان می‌رویم، اما دستمزد او ۱۰۰ برابر من است. یا بهتر است بگویم که من تنها یک‌صدم داگلاس دستمزد می‌گیرم. این عادلانه نیست و به عنوان یک زن، چنین تفاوتی تاثیر منفی روی من دارد.» این تازه دغدغه یکی از مشهورترین فوتبالیست‌های بانوی دنیاست که در سوشال مدیا هم حضوری فعال دارد و قطعا اوضاع او از خیلی از هم‌صنفی‌هایش بهتر است. پس بررسی کنیم ببینیم حق با لمن است یا خیر. اخیرا سوپر لیگ و چمپیونشیپ زنان انگلیس، بزرگ‌ترین قرارداد اسپانسرینگ تاریخ خود را با بانک بارکلیز امضا کردند.

این قرارداد سه ساله، عنوان اسپانسر اصلی لیگ‌‌ها را به بارکلیز می‌دهد و ارزش آن بیش از ۳۰ میلیون پوند تخمین زده می‌شود. اگرچه مبلغ دقیق قرارداد فاش نشده است، اما بارکلیز تایید کرد سرمایه‌گذاری خود را دو برابر کرده است. طبق گزارش‌های متعدد، این قرارداد جدید سالانه حداقل ۹ تا ۱۰ میلیون پوند به دو لیگ زنان تزریق خواهد کرد و ارزش کل این همکاری به حدود ۴۵ میلیون پوند می‌رسد.  حال یک مثال ساده در حوزه آقایان؛ سال گذشته منچستریونایتد یک قرارداد همکاری ۱۰ ساله با آدیداس به امضا رساند که ارزش آن ۹۰۰ میلیون پوند برآورد می‌شود! بر اساس این قرارداد، شیاطین سرخ سالانه ۹۰ میلیون پوند از این کمپانی سرشناس آلمانی پول می‌گیرند و مورد مزبور تنها یک قلم از چند اسپانسر اصلی باشگاه است.

 تازه این مثال مربوط به مجموعه‌ای است که از آخرین قهرمانی آن در لیگ برتر بیش از یک دهه گذشته. در این شرایط باید گفت شاید دغدغه لمن قابل بحث باشد، اما موضوع اینجاست که فوتبال تبدیل به یک تجارت شده و پول در آن حرف اول را می‌زند. وقتی حامیان مالی برای یک تیم فوتبال ۹ برابر دو لیگ اصلی هزینه می‌کنند، یعنی توجهات به حوزه مردان بیشتر است و آن زمینه برای اسپانسرها پول‌سازتر به شمار می‌آید.