شب حبس نفس

بر پرسپولیس چه گذشت؟

از ابتدا هم مشخص بود سرخ‌پوشان در قزوین کار بسیار سختی دارند. شمس‌آذر از قابل احترام‌ترین تیم‌های فصل جاری بود. آنها در خانه خودشان سپاهان را بردند، از استقلال مساوی گرفتند و در تبریز هم تراکتور را شکست دادند، بنابراین سرشار از انرژی و روحیه بودند که بتوانند همین بلا را سر پرسپولیس بیاورند و با تاثیر گذاشتن روی معادلات قهرمانی، نخستین فصل حضورشان در لیگ برتر را جاودانه کنند. از قضا قبل از بازی بنری هم در رختکن شمس‌آذر نصب شده بود که همین پیام را پیش چشم بازیکنان قرار می‌داد. بنابراین جای تعجب نداشت که شمس‌آذر بازی را جسورانه شروع کرد و روی دروازه پرسپولیس فشار آورد.

به جرات می‌توان گفت ۵۰ دقیقه ابتدایی این بازی، یکی از ناامیدکننده‌ترین نمایش‌هایی بود که امسال از تیم اوسمار ویرا دیدیم. حتی به گل رسیدن پرسپولیس در این بازه زمانی هم بیشتر به خاطر اشتباه فردی مدافعان حریف بود. سرخ‌پوشان نیمه اول را با یک گل برتری به رختکن رفتند، اما در نخستین دقایق نیمه دوم گل مساوی را خوردند. این گل بسان یک سیلی آبدار، سرخ‌ها را از خواب پراند و آنها لااقل برای دقایقی فوتبال بهتری بازی کردند. در نتیجه گل‌های دوم و سوم از راه رسید و صدرنشینی قرمزها را تداوم بخشید. پرسپولیس به معنای واقعی کلمه از جهنم گریخت، اما باید یادش باشد تکرار چنین نمایش سردرگمی در بازی آخر، می‌تواند همه رشته‌های تیم را پنبه کند و رویای قهرمانی را از بین ببرد.

بر استقلال چه گذشت؟

دنیای اقتصاد: آبی‌ها هنوز ناامید نیستند و در صورت پیروزی در بازی آخر و از دست دادن امتیاز توسط پرسپولیس، می‌توانند رقم زننده یکی از دراماتیک‌ترین قهرمانی‌های تاریخ لیگ برتر باشند. اما مساله اصلی اینجاست که جدا از بالای سر بردن جام یا نایب قهرمانی، قشر زیادی از هواداران استقلال از جواد نکونام عبور کردند. کاپیتان سابق تیم ملی که ابتدای فصل هدایت یکی از کم ستاره‌ترین تیم‌های چند سال اخیر آبی‌ها را با کلی مشکلات مالی پذیرفت، توانست تا آخرین روز لیگ آنها را مدعی نگه دارد اما حالا به نقطه‌ای رسیده که دیگر هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند. زیر سوال بردن کیفیت بازیکنان، حملات سنگین به مدیریت باشگاه، رد کردن بازیکن با کیفیتی مثل اوستون اورونوف که منتج به حضور وی در تیم رقیب شد، نمایش تدافعی و نه چندان زیبای تیم، حواشی رسانه‌ای و انتقادات بی‌دلیل نسبت به پرسپولیس که از عدم تمرکز روی تیم خودی تأسی می‌گرفت، همگی پس از تساوی برابر نساجی خودش را نشان داد تا بخش زیادی از هواداران استقلال در فضای مجازی این رویکرد را اتخاذ کنند که حتی با وجود قهرمانی هم دیگر میلی به ادامه کار با نکونام ندارند.

اینکه قهرمانی در چنگ آبی‌ها بود و با احتیاط بیش از حد سرمربی باعث شد تا ابتکار عمل به دست پرسپولیس بیفتد، یک بحث بود و واکنش نکو به این اتفاق و عدم پذیرش اشتباهاتش یک مقوله دیگر. استقلال حتی در شبی که تمام ورزشگاه به رنگ آبی درآمده بود و آخرین بازی خانگی تیم هم محسوب می‌شد، ۴۵ دقیقه کاملا منفعلانه را برابر گل‌گهر نه چندان پرزور سپری کرد تا حتی با وجود برتری یک گله، صدای اعتراض برخی تماشاچی‌ها هم در پایان بازی بلند شود. جالب اینجاست که پس از مسابقه بازهم نکونام از سطح پایین تیمش نسبت به سایر رقبا سخن گفت و استقلالی بودنش را به رخ کشید. به نظر شما هواداران تیمی که دو قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد، می‌توانند یک فصل دیگر هم این شرایط دشوار و حرف‌های عجیب را تحمل کنند فقط برای اینکه در کورس قهرمانی قرار بگیرند؟

بر دیگران چه گذشت؟

سپاهانی که تصور می‌شد با ترکیب کهکشانی‌اش چند هفته زودتر قهرمانی‌ را قطعی کند، تازه در فاصله یک هفته مانده به پایان لیگ با برتری یک‌بر‌صفر مقابل آلومینیوم، عنوان سومی‌اش را تقریبا مسجل کرد! اکنون نتایج جام حذفی بسیار تاثیرگذار است که در صورت بروز ناکامی دوباره، احتمالا ژوزه مورایس باید با اصفهان و خاطراتش وداع کند. اگر از میانه جدول و بازی‌هایش عبور کنیم، می‌رسیم به اتفاقات هیجان‌انگیز انتهای آن و رقابتی که بسیار نزدیک و حساس شده است. تکلیف نخستین تیم سقوط کرده روز سه‌شنبه مشخص شد؛ جایی که صنعت نفت با شکست ۲بریک برابر ذوب‌آهن دوران افتضاحش را تکمیل کرد و متاسفانه فصل آینده لیگ برتر از آبادان و تماشاگران پرشورش بی‌بهره خواهد ماند.

ناکامی برزیل ایران، بار دیگر استراتژی غلط شرکت نفت برای تیمداری را نشان داد و با وضعیت فعلی بعید به نظر می‌رسد آنها بتوانند به همین زودی به سطح نخست بازگردند. اما جایزه گریز از مرگ را هم باید به نساجی داد که تا چند هفته قبل قعرنشین بود اما به شکل خارق‌العاده‌ای خودش را بالا کشید و پس از اینکه با ۵ گل هوادار را له کرد، حالا حتی بالاتر از این تیم در رده یازدهم ایستاده است! به این ترتیب در هفته آخر جنگ نیفتادن میان سه تیم استقلال خوزستان، فولاد و همچنین پیکان خواهد بود. اولی که با برتری ارزشمند در رفسنجان برابر مس توانست امیدهایش را حفظ کند و دو تیم دیگر هم سه‌شنبه در یک جدال جذاب با تساوی ۲-۲ کارشان را به پایان بردند.

با قاعده فعلی جدول، استقلال خوزستان دومین تیم سقوط‌کننده لیگ بیست و سوم خواهد بود، اما آنها از فولاد یک امتیاز و از پیکان دو امتیاز کمتر دارند و هنوز امیدهایشان برای بقا حفظ شده است. نکته عجیب، خطر سقوط پیکان است که تا چند هفته قبل اصلا دغدغه‌ای برای این موضوع نداشت ولی حالا با توجه به نبرد هفته آخر برابر استقلال که در تعیین قهرمان لیگ تاثیرگذار است، شاید بتوان گفت ناقوس مرگ برای تیم رضا عنایتی در آستانه به صدا درآمدن است!