هزینه گواهینامه رانندگی به تازگی چقدر شده است ؟

رپرتاژ آگهی: هزینه گواهینامه رانندگی چقدر شده است ؟ در این مقاله می خواهیم به بررسی هزینه گرفتن گواهینامه رانندگی و همینطور تاثیر نمونه سوالات آیین نامه رانندگی برای پایه های ۳ ( سواری ) و موتور سیکلت و همینطور پایه ۲ بپردازیم پس در صورتی که از شرایط ثبت نام در آموزشگاه رانندگی و همینطور هزینه های گرفتن گواهینامه رانندگی اطلاعی ندارید و می خواهید به زودی در آموزشگاه رانندگی جهت گرفتن گواهینامه رانندگی ثبت نام کنید این مقاله برای شما نوشته شده است پس تا انتها با ما همراه باشید. 

در ادامه در مورد قوانین رانندگی در ایران بررسی ها و مقایسه هایی را انجام خواهیم داد.

هزینه گواهینامه رانندگی چقدر شده است؟ 

در این بخش می خواهیم به بررسی هزینه گواهینامه رانندگی بپردازیم اما قبل از آن شما باید بدانید شرایط ورود به آموزشگاه رانندگی دقیقا چیست و اینکه آیا شرایط زیر را دارید و یا خیر پس بیایید تا نگاهی به شرایط اولیه حضور در آموزشگاه رانندگی بی اندازیم: 

1 _ سن 18 به بالا (درست در اولین روز از 18 سالگیتان می توانید برای ثبت نام در آموزشگاه رانندگی حاضر شوید)

2 _ دارای قد بالاتر از 140 (این مورد باید به تایید پزشک معتمد آموزشگاه رانندگی برسد)

3 _ تاییدیه چشم پزشک ( در این حالت شما از طریق آدرسی که آموزشگاه رانندگیتان به شما می دهد می توانید به پزشک مراجعه کنید. در این حالت تاییده چشم پزشک برای آموزشگاه رانندگی به صورت دیجیتال ارسال می شود)

4 _ تاییدیه گروه خونی و سلامت بدنی (در این حالت شما باید به آزمایشگاه خون مراجعه کنید و گروه خونی خود را دریافت کرده و جواب آزمایشگاه را به آموزشگاه رانندگی ارائه دهید در این حالت گروه خونی شما در کارت گواهینامه رانندگی شما درج شده و در صورتی که در تصادفات رانندگی نیاز به خون داشتید امدادگران می توانند گروه خونی شما را از کارت شما تشخیص داده و فورا برای امداد رسانی اقدم کنند)

5 _ پرداخت هزینه آموزشگاهی (در ادامه به بررسی آن می پردازیم)

6 _ قبولی در امتحان آیین نامه رانندگی (در ادامه به بررسی آن می پردازیم)

7 _ قبولی در امتحان شهری (در ادامه به بررسی آن می پردازیم)

8 _ تا 8 قطعه عکس (جهت تکمیل پرونده)

9 _ آدرس دقیق محل سکونت + کد پستی (این مورد بسیار مهم است و در صورتی که شما آدرس محل سکونتتان را به درستی وارد نکنید کارت گواهینامه برای شما صادر نخواهد شد پس در این مورد بسیار دقت کنید)

هزینه گواهینامه رانندگی برای پایه سوم در مهر ماه 1402 چیزی در حدود 4 میلیون و 400 هزار تومان شده است و برای پایه 2 مبلغی در حدود 6 میلیون و 500 هزار تومان و همینطور برای موتور سیکلت مبلغی در حدود 1 میلیون و 600 هزار تومان شده است. توجه داشته باشید برای اینکه بخواهید در پایه 2 شرکت کنید باید 2 سال از زمان گرفتن گواهینامه رانندگی پایه 3 شما گذشته باشد در غیر این صورت نمی توانید فعلا برای گرفتن گواهینامه رانندگی پایه 2 درخواست دهید. 

اما در حدود 10 سال قبل یعنی درست در سال 1392 شما برای گرفتن گواهینامه رانندگی باید هزینه ای در حدود 400 هزار تومان پرداخت می کردید اما این رشد 10 برابری برای چیست ؟ این رشد 10 برابری در 10 سال بسیار عادلانست زیرا در این 10 سال موارد بسیار زیادی تغییرات نرخ داشته اند مانند موارد زیر: 

1 - هزینه بنزین (سوخت ماشین ها تمرین آموزشگاهی)

2 - هزینه تعمیر و نگهداری 

3 - هزینه بیمه

4 - هزینه مالیات

5 - هزینه های انرژی

6 - هزینه های حقوق کارمندان

7 - هزینه اجاره

8 - هزینه های جزیی متعدد ...

پس نتیجه می گیریم این افزایش در هزینه گواهینامه رانندگی در گرو بسیاری از موارد می باشد . بسیار خب بیایید با به بررسی آزمون آیین نامه رانندگی و همینطور آزمون عملی بپردازیم. 

آزمون آیین نامه رانندگی چیست؟ 

آزمون آیین نامه رانندگی در سال های گذشته تغییرات بسیار زیادی داشته است برای مثال شما باید در سال های گذشته ۲ بار آزمون می دادید اما الان در این چند سال (از سال ۱۳۹۸ تا امروز) شما دیگر نیازی به دو آزمون ندارید و تنها یک آزمون می تواند تعیین کننده باشد. آزمون های قدیم به دو صورت (مقدماتی و اصلی) بود اما امروزه تنها یک آزمون اصلی گرفته می شود.

این آزمون شامل ۳۰ سوال تستی بوده که به شما ۲۰ دقیقه برای پاسخدهی زمان داده می شود. قابل توجه شما (سوالات شما با نفرات کناری و جلویی و پشت سری) کاملا متفاوت است و شما باید بر علم و اطلاعات رانندگی خودتان تکیه کنید (در این حالت شما باید کتاب آیین نامه رانندگی را به خوبی بخوانید) و همینطور در صورتی که در این آزمون قبول شوید به مرحله بعد می روید ( تمرین رانندگی) و در غیر این صورت شما باید هفته ها برای آزمون آیین نامه رانندگی در آموزشگاه رانندگی حضور داشته باشید. 

اما کتاب آیین نامه رانندگی بیش از ۲۰۰ صفحه دارد و شما باید تمامی قوانین رانندگی را به خوبی مطالعه کنید اما آیا باز در این شرایط می توانید در آزمون آیین نامه رانندگی قبول شوید؟ بله اما بسیار سخت . بهترین پیشنهاد به شما این است که بعد از خواندن کتاب آیین نامه رانندگی آزمون آیین نامه را تمرین کنید . این آزمون ها و نمونه سوالات آیین نامه را می توانید از دکه های روزنامه فروشی و یا آموزشگاه رانندگی و یا سایت ها و ... تهیه کنید اما یادتان نرود این نمونه سوالات بسیار زیاد هستند و شما باید در ابتدا قوانین رانندگی را از کتاب آیین نامه به خوبی بیاموزید در غیر این صورت این نمونه سوالات به شما کمکی نخواهد کرد.

در نتیجه بعد از قبولی می توانید به مرحله بعد بروید ...

images_1697883103_6533a3df102d1.jpg

آزمون عملی ( رانندگی در شهر ) !

در ابتدا شما باید به خوبی رانندگی اصولی در شهر را بیاموزید که این مورد توسط مربی رانندگی آموزشگاه انجام می شود به این صورت که شما باید با استفاده از ماشین مورد تایید آموزشگاه رانندگی که در اختیار مربیان آموزشگاه است رانندگی را در کنار مربیان رانندگی بیاموزید در این حالت است که شما می توانید رانندگی اصولی در شهر را بیاموزید . در صورتی که شما رانندگی بلد هستید باز هم به شما این کلاس ها پیشنهاد می شود زیرا در صورتی که حتی در رانندگی مهارت زیادی داشته باشید بدون شک اگر رانندگی اصول را بلد نباشید در آزمون عملی و شهری مردود می شوید . 

در ادامه شما باید به این نکته برسید که این آزمون بسیار سخت است و افراد زیادی در این آزمون چندین بار مردود می شوند برای همین در صورتی که می خواهید در این آزمون قبول شوید به شما توصیه می کنیم با مربی آموزشگاه رانندگی به خوبی و با دقت تمرین کنید در این صورت است که در این آزمون هم قبول شده و گواهینامه رانندگی برای شما ارسال می شود اما در غیر این صورت باید هزینه های بسیار زیادی را بپردازید چه از نظر زمانی و چه از نظر مالی . 

در ادامه در حین آزمون ( آخرین مرحله گرفتن گواهینامه رانندگی ) شما باید در کنار افسر راهنمایی و رانندگی بنشینید و در این صورت به شما گفته می شود که فرضا پارک دوبل کنید و یا دور دو فرمان بزنید و یا در دنده 2 قرار دهید و حرکت کنید و بسیاری از موارد که مربیان آموزشگاه رانندگی پیشتر با شما کار می کنند . پس این موارد بسیار مهم است و باید توجه داشته باشید که اگر به خوبی تمرین نکنید بار ها در این آزمون مردود می شود و این اصلا برای شما خوب نیست . 

بسیار خب بیایید هزینه های جریمه رانندگی ایران با کشوری سخت گیر مانند بلژیک را بررسی و مقایسه کنیم 

هزینه جریمه رانندگی در ایران و بلژیک !

images_1697883124_6533a3f487ab5.jpg

هزینه های جریمه رانندگی در نظم و فرهنگ رانندگی بسیار موثر هستند که با هم بررسی می کنیم ( توجه داشته باشید هر چقدر هزینه جریمه کمتر باشد نظم رانندگی بسیار کمتر بوده و توسط رانندگان رعایت نمی شود - کمترین هزینه جریمه رانندگی برای کشور هند بوده و بیشترین هزینه جریمه رانندگی برای کشور بلژیک می باشد ) .

ایران : 

  • رانندگی با سرعت بالاتر از حد توصیه شده در شهر : 80 هزار تومان

  • رانندگی با سرعت بالاتر از حد توصیه شده خارج از شهر : 150 تا 200 هزار تومان

  • رانندگی بدون گواهینامه : پارک خودرو در پارکینگ + جریمه 500 هزار تومانی

  • رانندگی در مستی : ابطال گواهینامه + 600 هزار تومان جریمه + حکم دادگاهی

  • رانندگی بدون بیمه خودرو : توقف 10 روزه خودرو + جریمه 200 هزار تومانی

  • نبستن کمربند ایمنی : 60 هزار تومان

  • حرکات نمایشی : تا 200 هزار تومان

  • پرتاب زباله در حین رانندگی : 80 هزار تومان

  • پارک بر روی خط عابر پیاده : 40 هزار تومان

بلژیک :

  • رانندگی با سرعت بالاتر از حد توصیه شده در مناطق مدرسه : 1000 یورو

  • رانندگی با سرعت بالاتر از حد توصیه شده در شهر : 700 یورو

  • رانندگی با سرعت بالاتر از حد توصیه شده خارج از شهر : 400 یورو

  • رانندگی بدون گواهینامه : 2000 یورو + توقف خودرو به مدت 3 ماه + پرداخت روزانه 1 یورو

  • رانندگی بدون بیمه نامه : 3000 یورو + توقف خودرو تا زمانی که بیمه نامه را ارائه دهید

در گواهیران سایت نمونه سوالات آیین نامه تمرینی و مقالات مکانیکی می توانید قوانین رانندگی در تمامی کشور ها را مطالعه کرده و مقایسه کنید.

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.