مزایا، عوارض و هزینه‌های جراحی لیزری دیسک کمر

جراحی و درمان دیسک کمر با لیزر از طریق پوست باعث کاهش فشار دیسک می‌شود. این روش یکی از پیشرفته ترین تکنیک های توسعه یافته برای مقابله با دیسک کمر است. در برخی از کلینیک های تهران این روش به صورت سرپایی و تحت بی حسی موضعی انجام میشود.

اگر دیسک کمر شما با درمان های غیر جراحی بهبود نیابد درمان با لیزر ممکن است گزینه خوبی برای شما باشد. اکثر بیماران قادر به پرداخت هزینه جراحی لیزر دیسک کمر هستند و مزایای این روش بسیار بیشتر از هزینه های آن است.

اصول جراحی دیسک کمر با لیزر

جراحی ستون فقرات با لیزر یک روش کم تهاجمی است که میتواند برای برخی بیماری های رایج ستون فقرات از جمله فتق دیسک و برآمدگی دیسک استفاده شود. در طی جراحی ستون فقرات با لیزر، پزشک دو برش کوچک در نزدیکی ستون فقرات ایجاد میکند. از طریق این برش ها یک دوربین و یک پروب لیزری وارد میشود.

پروب لیزری که به دقت تنظیم شده است برای هدف قرار دادن دقیق بخش های آسیب دیده ستون فقرات استفاده شود. جراحی ستون فقرات با لیزر به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی و آرامبخش انجام میشود. بیماران اغلب میتوانند ظرف یک هفته به سر کار بازگردند.

مزایا

مزایای لیزر دیسک کمر این است که نسبت به روش سنتی جراحی کمر کمتر تهاجمی است. علاوه بر این میتوان آن را در یک محیط سرپایی و تحت بی حسی موضعی انجام داد. طول بهبودی پس از جراحی لیزر بسیار کمتر از جراحی سنتی کمر است چون برش بسیار کوچکتر است.

چه کسانی کاندید خوبی برای درمان دیسک کمر با لیزر هستند؟

درمان دیسک کمر با لیزر مطمئناً برای همه مناسب نیست، اما جایگزین مفیدی برای درمان بسیاری از بیماران است. اگر از بیرون زدگی دیسک یا اعصاب آسیب دیده در نخاع رنج می‌برید، جراحی لیزری دیسک بیرون زده ممکن است بتواند به اندازه روش‌های قدیمی و با کمترین درد، زمان و هزینه انجام شود.

کسانی که کاندیدهای خوبی برای درمان دیسک کمر با لیزر هستند معمولا این علائم را دارند:

  • درد شدید پا، بازو، گردن و کمر

  • دردی که با شش هفته درمان محافظه کارانه، استراحت، دارو یا فیزیوتراپی تسکین نیافته است.

  • فتق دیسک کمر که در اشعه ایکس مشخص شده و ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد: تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)، اسکن CAT، میلوگرافی، دیسکوگرافی.

از درمان دیسک کمر با لیزر چه انتظاری داشته باشیم؟

اگر پزشک شما جراحی دیسک کمر با لیزر را توصیه کرده است بهتر است با نکات زیر آشنا شوید:

قبل از جراحی

اگر کاندید جراحی با لیزر دیسک کمر هستید حتما از پزشک خود سوال کنید تا بتوانید انتظارات خود را مدیریت کنید و کاملا از انتظارات خود آگاه باشید. از تجربه پزشک خود مطمئن شوید. در اینجا چند سوال وجود دارد که شاید بخواهید بپرسید:

  • جراحی لیزر چگونه کار میکند؟

  • برای شرایط من روش کم تهاجمی بهتر است یا جراحی سنتی؟

  • عوارض احتمالی کدامند؟

  • آیا جایگزینی برای جراحی لیزر دارم؟

مراحل جراحی

در طول عمل پزشک یک برش کوچک ایجاد میکند. آنها یک دستگاه لیزر یا یک پرتو نور متمرکز را به سمت بدن شما هدایت میکند. کنترل دقیق پرتو برای جلوگیری از  آسیب به بافت های سالم اطراف بسیار مهم است. دستگاه لیزر میتواند بافت های نرم مورد نظر را تبخیر و منعقد کند. جراح شما همچنین میتواند تومورها را از نخاع خارج کند.

بر خلاف جراحی سنتی پزشکی که جراحی لیزر را انجام میدهد خیلی به ابزارهای جراحی متکی نیست. با این حال ممکن است از ابزارهایی برای برداشتن رباط ها و استخوان ها استفاده کند.

بعد از جراحی

از آنجایی که جراحی دیسک کمر با لیزر یک روش کم تهاجمی است زمان بستری شدن در بیمارستان کاهش می یابد. برش کوچکتر باعث خونریزی کمتر، درد کمتر و جای زخم کوچک تر میشود و عوارض را کاهش میدهد.

با توجه به اینکه جراحی دیسک کمر با لیزر کمترین آسیب بافتی را ایجاد میکند زمان بهبودی هم کوتاه تر میشود. ممکن است برای تقویت عضلات کمر نیاز به توانبخشی داشته باشید اما زمان بهبودی شما ممکن است کمتر از زمانی باشد که تحت عمل جراحی باز قرار میگیرد.

هزینه های جراحی دیسک کمر با لیزر چقدر است؟

جراحی کمر ممکن است هزینه های سنگینی داشته باشد. اما هزینه های جراحی کم تهاجمی بسیار کمتر از هزینه های جراحی باز است. شما باید مزایای طولانی مدت و نتایج موثر برای ستون فقرات را در نظر بگیرید. از آنجایی که جراحی لیزر ستون فقرات باعث تسکین طولانی مدت کمر درد و سایر علائم میشود به بیماران کمک میکند تا در آینده در هزینه های درمانی صرفه جویی کنند. علاوه بر این کیفیت زندگی بیمار به شدت بهبودی میابد.

بیمه

با توجه به اینکه جراحی ستون فقرات برای درمان یک بیماری انجام میشود بیمه هزینه های آن را پوشش میدهد. بنابراین هر بیمار بسته به شرایط بیمه خود ممکن است هزینه های مختلفی پرداخت کند. اگر درباره شرایط بیمه خود مطمئن نیستید بهتر است برای اطلاع از جزئیات بیشتر با شرکت بیمه خود تماس بگیرید.

مدیریت هزینه‌ها

اگر نمیتوانید تمام هزینه ها را یکجا بپردازید روش های پرداختی برای کمک به مدیریت هزینه درمان وجود دارد. برخی از این روش ها عبارتند از:

  • بیمه سلامت

  • وام های شخصی

  • پس انداز شخصی

قبل از عمل از تمام هزینه های مربوط به جراحی مطلع شوید.

عوارض لیزر دیسک کمر

جراحی پشت با لیزر برای برخی مشکلات مانند فتق دیسک کمر توصیه نمیشود. علاوه بر این مشکلات پیچیده تر اغلب به جراحی باز نیاز دارند. یکی از معایب جراحی لیزر دیسک کمر این است که ممکن است به جراحی اضافه نیاز داشته باشید.

یکی از اصلی ترین عوارض احتمالی جراحی پشت با لیزر آسیب به بافت اطراف است. از آنجایی که لیزر برای این روش انجام میشود حرارت میتواند به عصب، استخوان و غضروف اطراف آسیب وارد کند.

یکی دیگر از عوارض احتمالی این روش عفونت است. این مشکل ممکن است در صورت رعایت نکردن بهداشت هنگام قرار دادن پروب رخ دهد. در برخی موارد ممکن است برای کمک به جلوگیری از عفونت  آنتی بیوتیک تجویز شود. به خاطر داشته باشید که تنها چیزی که برای انجام جراحی ستون فقرات نیاز دارید مراجعه به یک پزشک با تجربه است.

سوالات پر تکرار

درمان در کلینیک هزینه بیشتری دارد یا بیمارستان؟

 معمولا بیمارستان ها هزینه بیشتری دریافت میکنند. با این حال هزینه ها معمولا به خصوص یا دولتی بودن بیمارستان بستگی دارد. اگر لازم است یک شب در بیمارستان بمانید ممکن است هزینه های شما بیشتر شود.

آیا جراحی هزینه‌های اضافی هم دارد؟

بعد از جراحی ممکن است نیاز به معاینات بعد از عمل داشته باشید. این معاینات در هر جلسه هزینه ای جداگانه دارد. پس از جراحی برخی از بیماران ممکن است نیاز به استفاده از مسکن های بدون نسخه داشته باشند هزینه های دارو بسته به مقدار و اینکه آیا بیمار یک نام تجاری یا مشابه آن را خریداری کند میتواند متفاوت باشد.

میزان موفقیت جراحی ستون فقرات با لیزر چقدر است؟

در حالی که جراحی لیزری در مقایسه با جراحی باز کمتر موثر است اما در برخی موارد میتواند به همان اندازه موثر باشد. در صورت امکان لیزر درمانی میتواند برخی مشکلات از جمله فتق دیسک را درمان کند و زمان بهبودی را کاهش دهد. این موضوع باعث میشود که جراحی های لیزری ستون فقرات جایگزین مطلوبی برای روش های درمانی سنتی باشد.

آیا لیزر درمانی دردناک است؟

جراحی ستون فقرات با لیزر فرایندی است که به جراح این امکان را میدهد تا از فناوری های پیشرفته لیزر پزشکی برای درمان استفاده کند. در حین جراحی به دلیل بی حسی موضعی و کوچک بودن  برش هیچ دردی احساس نمیکنید بنابراین بهبودی بسیار سریعتر است. بعد از عمل ممکن است درد داشته باشید اما این درد بسیار کمتر از جراحی باز است.

زمان بهبودی تکنیک های جراحی سنتی و لیزر ستون فقرات چقدر است؟

زمان بهبودی بعد از جراحی ستون فقرات با لیزر معمولا کمتر از 6 هفته است در حالی که زمان بهبودی بعد از جراحی ستون فقرات باز 3 تا 6 ماه است. بنابراین در حالی که روش های درمان با لیزر همیشه مناسب نیستند اما در مواردی که میتوان از این روش ها کمک گرفت مشکل بسیار راحت تر درمان میشود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.