از دستکند سامن تا دستکند غار آکواریوم

بازدید از دستکند سامن انسان‌ امروز را به رویاهای دور انسان‌های پیشین می‌برد. همه می‌دانیم که رویاهای انسان تمامی ندارد. رویاهای انسان از تولد آدمی شروع، و تا مادامی که در این جهان زندگی می‌کند ادامه دارد؛ اما آیا رویاها با مرگ انسان پایان می‌یابند؟ آیا رویاهای انسان‌ها در انسان‌های دیگر به تکامل نمی‌رسند و پخته نمی‌شوند؟ اگر پاسخ منفی‌ست پس تکامل زندگی انسان از کجا حاصل می‌شود؟

زندگی غارنشینی را در نظر بگیرید؛ انسان برای حفاظت از جان خود تصمیم می‌گیرد به نقطه‌ای پناه ببرد که برای او ایمنی ایجاد کند. بنابراین با بررسی زندگی سایر موجوادات زنده، متوجه می‌شود غار یکی از بهترین مناطق است، غار در روزگار نخستین یکی از ایمن‌ترین مکان‌ها برای انسان بود تا اینکه او دریافت که مناطق دیگری هم پناه بردنش وجود دارد و غار فقط مواقعی مورد استفاده قرار می‌گرفت که قصد پنهان شدن برای انسان وجود داشت.

گنجنامه

برخی از دستکندهای موجود در کشور هم بر اساس همین ضرورت و نیاز ساخته شده‌اند، که یکی از همین دستکندها، دستکند سامن است. البته آنچه دیرینه‌نگاران و باستان‌شناسان اعتقاد دارند دارند دستکند سامن 3 دوره را به خود دیده است.

برای دورۀ اول معتقدند که «این احتمال وجود دارد که این شهر برای انجام مراسمی خاص میترائیسم به‌طور پنهان درست شده‌است. در دوره دوم اعتقاد بر این است که اشکانیان از آن استفاده می‎کردند اما دوره سوم که دوران افول است با کاسته‌شدن قدرت پادشاهان ایران هم‌زمان است. در این دوره از این مکان به عنوان پناهگاه و تدفین مردگانی خاص استفاده می‌شده ‌است. این دوره از زمان حمله اعراب به ایران و جنگ نهاوند تا جنگ جهانی اول و حتی دوره دوره قاجار ادامه داشته ‌است؛ و موردی که همه باستان شناسان در مورد آن اتفاق نظر دارند مجهول‌بودن این شهر در تمام سه دوران خود است. به‌طوری‌که این مکان توسط افراد خاص مورد استفاده قرار می‌گرفته و عموم مردم از این مکان مرموز اطلاع نداشته‌اند.»

غذا دادن به ماهی ها توسط کودکان در غار آکواریوم گنجنامه

اما آیندگان ما آیا درباب امروز ما اینگونه نگاه می‌کنند که ما به گذشتگان خود نگریستیم؟! امروز گردشگری در همدان غیر از اماکن تاریخی و بناها و بقعه‌ها در مسیری تازه قرار گرفته و جذابیت‌های جدید به آن افزوده شده است. دهکدۀ تفریحی توریستی گنجنامه با ایجاد فضایی خاص در همدان و در کنار کتیبه‌های دوران هخامنشی، تلفیقی از جهان جدید در کنار نمادهای باستانی را رقم زده است. اما در میان این تلفیق یکی از زیباترین غارهای آکواریوم ایران در همدان ساخته شده است. این غار که الهام گرفته از غار علیصدر است شباهتی به شکل اجرای دستکندها دارد، با این تفاوت در غار آکواریوم طبیعت دستکاری نشده و فقط از امکانات طبیعت برای ساخت یک رویداد مصنوعی استفاده شده است.

ماکای زیبا در غار آکواریوم

انسان آینده ممکن است درباب رخدادها و کارهایی که انسان امروز انجام داده است، تصوری مانند آنچه ما امروز از دستکندهای سامن داریم، داشته باشد. اما امروز کاری که در دهکده گنجنامه صورت گرفته اتفاقی مدرن در حوزۀ گردشگری است. غار آکواریوم نامش در کنار تفریحات دیگری در دهکده گنجنامه اعم از تله کابین، سورتمه ریلی، تیرول و ... از جذابیت‌هایی است که گردشگران زیادی را به سمت همدان روانه می‌کند.

سایت گنجنامه : ganjname

اینستاگرام : @ganjnamehvillage

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.