نبشی پرسی با نبشی فابریک چه تفاوتی دارند؟

 وجود تفاوت هایی در روش تولید و مواد اولیه استفاده شده در ساخت آنها، موجب ایجاد یک تقسیم بندی در بین انواع نبشی می شود. نبشی ها با توجه به فرایند ساخت به دو دسته پرسی و فابریک تقسیم می شوند. تولید نبشی های پرسی از فرایند راحت تری نسبت به نمونه های فابریک برخوردار است. به همین جهت قیمت نبشی پرسی در برخی از سایزها مناسب تر از قیمت نبشی فابریک می باشد.

برای بیان تفاوت هایی که در بین این دو دسته از انواع نبشی وجود دارند، نیاز به بررسی هر یک از این انواع به صورت جداگانه و نکات مرتبط با آنها است. در هر دو نوع نبشی از نظر شکل ظاهری، با یک ساختار مواجه هستیم. به طور کلی نبشی ها دارای دو تیغه می باشند، که در طول بر یکدیگر عمود هستند. در اصطلاح به هر یک از این تیغه ها، بال گفته می شود.

دسته بندی های دیگری برای انواع نبشی مانند تقسیم آنها به نبشی بال نامساوی و بال مساوی، وجود دارد که با توجه به ویژگی ها ظاهری، نوع کاربری و همچنین میزان شاخص های وزنی در آنها تعریف می شوند. در ادامه این مطلب به بیان دسته بندی هایی که برای انواع نبشی وجود دارد و همچنین توضیح ویژگی های هر دسته خواهیم پرداخت.

نبشی فابریک چیست؟

به طور کلی به برخی از محصولاتی که با استفاده از شمش های فولادی تولید می شوند، فابریک می گویند. در طول فرایند تولید نبشی فابریک با استفاده از عملیات نورد گرم بر روی شمش های فولادی، آنها را به صورت نبشی در می آورند. ابتدا شمش های فولادی در اندازه های مشخص وارد کوره های حرارت بالا شده و پس از آن مقاطع را بر روی خطوط نورد گرم به واحد بعدی انتقال می دهند.

در مرحله بعد فولاد گداخته تحت فشار و نیروی کششی غلطک ها قرار گرفته و به ضخامت مورد نظر خواهد رسید. عموما کیفیت نبشی های فابریک از نمونه های پرسی بیشتر می باشد. برای شناسایی نبشی های فابریک از پرسی کافی است به زاویه قائمه بیرونی آنها توجه نمایید. این زاویه در نبشی های فابریک کاملا تیز و قائم است ولی در انواع پرسی دارای کمی انحنا می باشد.  DIN ۱۰۲۲ استانداردی است که نبشی های فابریک مطابق با مفاد آن تولید می شوند.

نبشی پرسی چیست؟

در ساخت این نمونه از انواع نبشی از انواع ورق فولادی استفاده می شود. نبشی های پرسی یکی از پر استفاده ترین پروفیل ها در صنعت و ساختمان سازی هستند. در طول فرایند تولید این محصولات، ابتدا ورق ها را از حالت رول خارج کرده و صاف می کنند. در مرحله بعد با عبور ورق از بین دستگاه برش، آنها را به مقاطع کوچکتری از نظر عرضی تبدیل می کنند.

پس از آن، نوارهای به دست آمده را از بین دستگاه رول فرمینگ عبور داده و با ایجاد خم در تسمه ها، آنها را به شکل نبشی فرم دهی می کنند. دستگاه های رول فرمینگ، گیربکس های متعددی داشته و توانایی ایجاد خم بر روی ورق های فولادی با ضخامت های مختلف را دارند. GOST ۸۵۱۰، نام استانداردی است که نبشی های پرسی بر اساس آیین نامه های آن تولید می شوند.

دسته بندی های دیگر در نبشی

همانطور که اشاره کردیم نبشی ها با توجه به فاکتورهای متعددی طبقه بندی می شوند. بسیاری از مقاطع فولادی مانند انواع تیرآهن، میلگرد و انواع پروفیل های ساختمانی و صنعتی بر اساس شاخص های وزنی هم دسته بندی می شوند. شاخص های وزنی را می توان به عنوان مهمترین فاکتور موثر بر قیمت نبشی در نظر گرفت. نبشی ها نیز دسته ای از پروفیل های فولادی می باشند که این طبقه بندی در نمونه های مختلف آنها هم انجام می گیرد.

میانگین وزنی در بین محصولات تولید شده با اندازه های مختلف، ملاک اصلی در این تقسیم بندی می باشد. با توجه به این فاکتور، مقاطعی که دارای وزنی کمتر از این میانگین هستند در دسته سبک وزن دسته بندی شده و با علامت L نشانه گذاری می شوند؛ و در طرف دیگر، نمونه هایی که دارای شاخص های وزنی بیشتر از این میانگین باشند در گروه سنگین وزن قرار گرفته و با حرف V نمایش داده می شوند.

علاوه بر این تقسیم بندی، دسته بندی دیگری نیز برای این محصولات وجود دارد که بر اساس آن، نبشی ها با توجه به مساوی بودن و یا نبودن اندازه عرض بال هایشان طبقه بندی می شوند. به نبشی که بال هایی با عرض برابر داشته باشد، نبشی بال مساوی و در غیر این صورت به آنها بال نامساوی می گویند. لازم به ذکر است، همه این دسته بندی هایی که برای انواع نبشی بیان شد به صورت ضریب برای یکدیگر قرار گرفته و تنوع بسیار زیادی را به انواع آن بخشیده است.

تفاوت های نبشی پرسی و فابریک

میزان ضخامت نبشی ها در این دو نوع، اولین فاکتوری است که در تفاوت های بین آنها مورد بررسی قرار می گیرد. همانطور که بیان شد علاوه بر سایز بندی، مقدار ضخامت تعریف شده برای انواع نبشی پرسی و فابریک متفاوت می باشد. به عنوان مثال قیمت نبشی ۳ در نوع فابریک و یا پرسی، با توجه به وزن آن مشخص می شود، که مقدار ضخامت بال ها بر آن تاثیرگذار می باشد.

تفاوت دیگری که در بین انواع نبشی پرسی و فابریک وجود دارد، به میزان کیفیت آنها نسبت به کاربری تعریف شده برای هر دسته باز می گردد. همه انواع نبشی برای کاربردهای ساختمانی و صنعتی قابل استفاده هستند، ولی نبشی های فابریک به دلیل کیفیت بالاتری که نسبت به نمونه های پرسی دارند در کاربری های حساس تری مورد استفاده قرار می گیرند.

میزان مقاومتی که شبکه های ساخته شده با استفاده از نبشی های فابریک به سازه های فولادی می بخشند بسیار بیشتر از انواع تولید شده با نبشی ها پرسی می باشد. به همین جهت سعی می شود تا در کاربری های سبک تر از انواع پرسی و در مواردی که نیاز به مقاومت بیشتری در سازه داریم از نمونه های فابریک استفاده شود.

خرید انواع نبشی

در مطالب گذشته بیان شد، که قیمت نبشی به میزان بسیار زیادی وابسته به شاخص های وزنی آن است. برای انجام محاسبات وزنی در محصول، می توانید از سه پارامتر طول، ضخامت و عرض بال نبشی استفاده کنید. فرمول ها و استانداردهای انجام این محاسبات در جدول وزنی نبشی به صورت کامل وارد شده و مهندسان، برای محاسبه وزن نهایی یک سازه و یا وزن مورد نیاز در مقاطعی که قرار است در سازه استفاده شوند، از آنها استفاده می کنند.

در این مطلب به بیان دسته بندی های مختلفی که برای انواع نبشی تعریف شده اند و همچنین تفاوت های نبشی فابریک و پرسی پرداختیم. کارخانجات ظفر بناب، فولاد البرز ایرانیان، مجتمع فولاد بناب، مجتمع فولاد خراسان رضوی و همچنین ذوب آهن اصفهان، از جمله مراکز تولید کننده انواع نبشی، سپری و ناودانی هستند. هموطنان عزیز برای استفاده از خدمات مشاوره ای کارشناسان ما در زمینه قیمت روز نبشی و دیگر مقاطع می توانند با وب سایت آهن مهام تماس برقرار نمایند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.