خاچاطوریان: تفاوت در زندگی امروز موجب تفاوت در طراحی داخلی شده است

 آریونا ادوارد در طول فعالیت خود تلاش کرده است راه پدر را ادامه داده و با خلاقیت و دانش خود، روح ایرانی را به طراحی‌هایش وارد کند. «مزون ادواردز» همزمان ارائه دهنده آثار کلاسیک و طراحی‌های نوینی است که بر اساس روحیه و شیوه زندگی ایرانیان طراحی می‌شوند. آریونا ادوارد خاچاطوریان در این گفت و گو از نگرش خود به طراحی و ضروریات آن می‌گوید.

- با توجه به اینکه شما در رشته معماری تحصیل کرده‌اید، هنر‌های دیگر چقدر بر کارتان تأثیر داشت؟

زمان تحصیل در پاریس کار دیزاینر‌های آنجا تأثیر فوق‌العاده زیادی بر کارم داشت. می‌دیدم دیزاینر‌های لباس هر کاری دلشان می‌خواهد می‌کنند اما در معماری آن زمان همه چیز بسته بود و نمی‌شد هیچ تغییری در معماری ایجاد کرد. البته امروز امکانش هست که در معماری نیز چنین اتفاقی بیفتد و دیدیم که زا‌ها حدید چه ساختمان‌هایی درست کرد. علاوه بر این تادائو آندو، معمار ژاپنی روی کار من تأثیر‌گذار بود و دیدم با سادگی می‌توان چه کار‌هایی انجام داد.

ساخت جواهرات نیز در فرانسه خیلی ساده و در دسترس بود و این سادگی بسیار جذاب است. هنر‌های تجسمی هم تأثیر زیادی بر من داشت و  از کودکی کار‌های هنرمندان را در موزه میدیدم و این مسئله در آن سن و سال دیدگاهی به من داد. هنر می تواند حقیقت یک شخص را به شما نشان دهد و درگاهی است که زیبایی را به مردم نشان دهیم و آنچه می‌بینیم را به مردم انتقال دهیم. این نکته خیلی مهم است و معمار‌ها نیز باید همین دیدگاه را داشته باشند.

photo_2022-11-12_12-43-52

-عنصر یا المان خاصی در کار‌های شما وجود دارد که تبدیل به مُعرفه کارتان شده باشد؟

عنصر کار من طبیعت است. المان‌های طبیعی یعنی آب، خاک، هوا و باد پایه کار من است و عنصر دیگر هم آتش است که یک المان ایرانی است و در فرهنگ ما سابقه دیرینه داشته است. من همیشه می‌توانم به این عناصر برگردم و برایم مثل خط‌کشی است که کمک می‌کند اشتباه نروم. آهن برایم نشانگر آتش است، سنگ نشان دهنده خاک و زمین است، شیشه به هوا یا آب اشاره دارد و این ترکیب می‌تواند هارمونی به وجود بیاورد. این مواد را من به شکل حسی استفاده می‌کنم و ممکن است نتیجه آن را یک نفر دوست داشته باشد یا نداشته باشد.

متریال‌های متفاوت را به کار می‌برم و در نهایت آنچه اهمیت دارد آن ترکیبی است که اتفاق می‌افتد و حسی که ایجاد می‌کند. هر چه تعداد عناصر در یک اثر بالاتر می‌رود کار با آن سخت‌تر می‌شود و برای هر حسی که می‌خواهیم انتقال دهیم یک متریال وارد کار می‌شود. ممکن است ابتدا متریالی را در نظر داشته باشم اما ببینیم که جواب نمی‌دهد و باید از ماده دیگری استفاده کنم. در واقع حرف این است که ما باید تابع متریال باشیم و ویژگی‌های آن را به درستی درک کنیم.

-بعضی از مواد در فرهنگ ما کاملاً جا افتاده و معنای خاص پیدا کرده است، مثلاً کاشی و آینه چنین خاصیتی دارند. آیا شما هم وقتی از این مواد استفاده می‌کنید قصد دارید ایرانی بودن را نشان دهید؟

در اوایل کارم این طور بود. مثلاً از کاشی روی میز‌ها استفاده می‌کردم که نشان بدهم ایرانی است. این کار‌ها آن زمان جواب می‌داد و هنوز هم گاهی جواب می‌دهد، اما امروز فکر می‌کنم به جای استفاده مستقیم باید از ماهیت و خاصیت کاشی استفاده کنیم. همه کشور‌های دنیا بعد از کوید ۱۹ به این سمت رفتند. یعنی در سال‌های اخیر هر تولید‌کننده آنچه نیاز داشت را می‌توانست به راحتی از کشوری دیگر خریداری کند، اما با شیوع کرونا و دشوار شدن رفت‌وآمد‌ها این کار سخت شد.

علاوه بر این با توجه به آسیب‌هایی که به کره زمین وارد شده است بسیاری از طراحان و تولیدکنندگان به این نتیجه رسیده‌اند که از مواد محلی همان مناطق استفاده کنند. حتی تکنولوژی به جایی رسیده است که به راحتی می‌تواند ‌اشیاء مختلف را بسازد و به این سمت می‌رویم که دیگر مواد نخریم برخی یک برنامه بخریم که با آن با صندلی و غیره تولید کنیم. در چنین وضعیتی جایگاه هنرمند و دیزاینر کجا است؟ همان جایی که ربات نمی‌تواند ورود بکند، یعنی آن قسمت‌های حسی و عرفانی را نمی‌تواند ایجاد کند. هر شخص زندگی را به شکلی می‌بیند و این تفاوت انسان با ربات است وگرنه ماهیت ربات این است که خیلی بهتر از انسان می‌تواند کار‌ها را انجام دهد.

-آیا تابه حال بر لایف استایل مخاطبان آثار خود تأثیر گذاشته‌اید؟

بله و سخت‌ترین بخش کار ما همین است. مردم می‌توانند خودشان را تغییر دهند و ما می‌توانیم به آن‌ها پیشنهاد دهیم و آن‌ها را هدایت کنیم. تجربه‌های زیادی در این زمینه داشتیم، مثلاً افرادی بر اساس آنچه قبلاً دیده بودند و در خانه‌های اشرافی وجود داشت، می‌خواستند چیز‌هایی را در زندگی خود استفاده کنند یا چیدمان خاصی داشته باشند. ولی یکی از کار‌هایی که ما در معماری داخلی برای مشتریان خود کردیم این بود که بگوییم در زندگی امروز شیوه زندگی و روابط افراد تفاوت پیدا کرده است و به همین دلیل باید تفاوتی هم در طراحی داخلی و به عنوان مثال در شیوه چینش مبلمان وجود داشته باشد.

photo_2022-11-12_12-43-43

قبلاً در خانه‌ها فضا‌های بزرگ داشتیم که با تعداد زیادی مبلمان کوچک پر می‌شد، امروز برعکس فضا‌های کوچکی داریم که با مبلمان بزرگتر پر می‌شود. آن زمان داستان اندرونی و بیرونی وجود داشت و مبل در بخش مهمانخانه بود و شما برای مردم می‌نشستید، اما امروز برای خودتان می‌نشینید. یعنی فرهنگ تغییر کرده و کارکرد مبل فرق کرده است. آن زمان نمایش بود اما امروز علاوه بر نمایش، در زندگی روزمره هم وجود دارد.

تغیرات اجتماعی و فرهنگی که به وجود آمده تأثیر مستقیم بر طراحی داخلی و طراحی اجزای داخلی دکوراسیون منازل داشته که حتماً باید این‌ها در نظر گرفته شود تا یک اتفاق پویا در روند کاری یک طراح و مجموعه رخ دهد. ما دائماً باید رصد کنیم که فضای خانه‌ها، زندگی مردم و بودجه‌ها تغییر می‌کند. این‌ها مسائل هر روز است که تغییر پیدا می‌کند و باید زنده باشیم تا این‌ها را متوجه شویم اما اگر زنده نباشی و حضور نداشته باشی کارت تمام است.

-نکته مهمی که وجود دارد ماندگاری در زمان است. دکوراسیون خانه و لوازم آن چیزی نیست که به راحتی بتوان تغییر داد و کنار گذاشت. شما به چه نکاتی توجه می‌کنید تا آنچه طراحی و ساخته شده است پس از گذشت سال‌ها همچنان پاسخگوی نیاز و سلیقه خریدار باشد؟

نکته مهم در هنر این است که هر چیز به حقیقت نزدیک باشد ماندگار است و هر چیز به حقیقت نزدیک نباشد باقی نمی‌ماند. این ماهیت فیزیکی یا طبیعی ما است و همین باعث می‌شود که یک صندلی یا لباس که سال‌ها پیش طراحی شده است همچنان مورد توجه ما باشد و به آن علاقه داشته باشیم، چون ذهن ما را هم آرام می‌کند و با آن ارتباط برقرار می‌کنیم.

-برای معرفی کار خود به جامعه هدف چه رویکردی دارید و چگونه برند ادواردز را به مخاطب معرفی می‌کنید؟

کار ما همیشه این طور بوده است که هر مشتری باعث آمدن مشتری‌های بعدی می‌شود، چون آن تجربه‌ای که با ما داشته و نتیجه‌ای که از کارش گرفته است را به دیگران منتقل می‌کند. اما برای تبلیغات گسترده اقدام نکرده‌ایم زیرا فرصت کافی برای افزایش میزان سفارش‌ها را نداریم و در عین حال این ارتباط تک به تک مخاطب با ما است که اهمیت دارد. کار ما فروش محصول آماده نیست، بلکه یک کار هنری است که هر بار یک اتفاق در آن می‌افتد و همه چیز متفاوت می‌شود.

لینک: https://maisonedward.com/

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.