خواص گلیسیرین برای پوست و مو

واقعیت این است که داشتن پوست و مویی سالم و زیبا بدون رسیدگی و مراقبت ممکن نیست. این مهم نیز جز با استفاده از محصولات مناسب بی‌ضرر انجام نمی‌پذیرد.

حالا که صحبت از محصولات مناسب برای مراقب از پوست و مو شد ممکن است ذهنتان به سمت کرم‌ها و شامپوهای گران‌قیمت برود.اما ما در این مقاله قصد معرفی یک محصول به‌صرفه و پرفایده را داریم که می‌تواند پوست و موهای شما را بسیار شاداب کند؛ پس با ما همراه باشید.

گلیسیرین چیست؟

گلیسیرین یا گلیسرول ماده‌ای شیمیایی است که در بسیاری از مواد حیوانی و گیاهی به وفور یافت می‌شود. این ماده نوعی مایع بی‌رنگ، بی‌بو، غلیظ و با عطر و طعمی شیرین است. از نظر شیمیایی، گلیسیرین یک قند-الکل سه‌هیدراته است. این ماده‌ی شیرین غیرسمی، خواص جالبی دارد که باعث شده از آن در سطح وسیعی در صنایع مختلفی هم‌چون صنایع آرایشی و بهداشتی، غذایی و... استفاده شود، یکی از مشتقات گلیسیرین ماده ای به نام گلیسیرین مونو استئارات (GMS۹۰) است که به عنوان امولسیفایر در صنعت غذایی استفاده میشود  اما در این مقاله تنها قصد داریم به فواید گلیسیرین برای پوست و مو بپردازیم.

فواید گلیسیرین برای پوست

مرطوب کنندگی

در زمینه‌ی آرایشی و بهداشتی، هرگاه صحبت از گلیسیرین پیش می‌آید، ناخودآگاه به یاد خاصیت فوق‌العاده‌ی آن به‌عنوان یک مرطوب‌کننده و آب‌رسان طبیعی می‌افتیم. این ماده از آن‌جایی که ترکیبی سه‌هیدراته است، خاصیت جذب آب بالایی داشته و میل بسیاری به حل‌شدن در آب دارد؛ همین خصوصیت باعث کاربرد وسیع گلیسیرین در مرطوب‌کننده‌ها و آب‌رسان‌های مختلف می‌شود. روزانه هر نوع پوستی نیاز به آب‌رسانی دارد؛ اما اگر پوست خشکی دارید بدانید که گلیسیرین حتماً به کارتان می‌آید.

کاهش آکنه‌ی پوست

گاهی در محصولات بهداشتی ضدآکنه ترکیباتی یافت می‌شوند که برای برخی از افراد نه‌تنها آکنه را درمان نمی‌کنند، بلکه با ایجاد سوزش و التهاب باعث افزایش آکنه و جوش می‌شوند؛ اما گلیسیرین کاملاً بی‌ضرر و بدون عوارض جانبی بوده و ممکن است به از بین رفتن آکنه‌های صورتتان کمک کند. هم‌چنین از آنجائی که گلیسیرین منافذ پوست را مسدود نمی‌کند، پوست شما را دچار شکستگی نمی‌کند.

از بین بردن پوست مرده

گلیسیرین، این ماده‌ی معجزه‌آسا، هم‌چنین به شفاف‌سازی و جوان‌سازی پوست نیز کمک می‌کند. این ماده پروتئین‌ها را در سلول‌های مرده‌ی پوست ما تجزیه کرده و باعث می‌شود این سلول‌ها از پوستمان خارج شوند؛ در نتیجه‌ی آن بدن شروع به تولید سلول‌های جدید کرده و پوست ما شفاف‌تر، سالم‌تر و جوان‌تر می‌شود.

همان‌طور که گفتیم گلیسیرین برای پوست و مو فواید زیادی دارد. برخی دیگر از فواید آن برای پوست عبارتند از: تنظیم PH پوست، نرم‌کنندگی، پاک‌کنندگی، ضدقارچ ‌‌‌بودن، مناسب برای بیماری‌هایی هم‌چون اگزما و...

فواید گلیسیرین برای مو:

مرطوب کنندگی و آبرسانی مو

گلیسیرین می‌تواند موها را هم به‌ خوبی پوست آب‌رسانی کند، مرطوب‌شدن مو و پوست سر باعث رفع شوره، کاهش خشکی مو، کاهش وزی مو و کاهش شکستگی مو می‌شود. مخصوصاً مرطوب ماندن مو برای مو‌های رنگ شده که به علت مواد شیمیایی حاصل از فرایند دکلره، سوخته و در نتیجه‌ی آن خشک و شکننده شده‌اند، خیلی اهمیت دارد.

رفع موخوره

یکی از بدترین اتفاقاتی که می‌تواند برای موهای شما بیافتد ایجاد موخوره است. جالب است که بدانید گلیسرول با مرطوب‌کنندگی و تقویت درونی موها، خشکی و درنتیجه ساییدگی مو را که علت اصلی موخوره است، از بین می‌برد.

کمک به رشد مو

گلیسیرین فقط باعث تقویت ساقه‌ی مو نمی‌شود، بلکه ریشه‌ی موهایتان را نیز تقویت کرده و باعث می‌شود فولیکول‌های مو مواد مغذی را برای تقویت خود به‌دست‌آورند. در نتیجه‌ی موارد مذکور، با استفاده از گلیسیرین رشد موهای شما افزایش می‌یابد و از ریزش موهایتان کاسته می‌شود.

کاهش خارش سر

از آنجائی‌که گلیسیرین به کاهش خشکی پوست سر و موها کمک می‌کند، می‌تواند برای برطرف ‌کردن خارش‌های ناشی از خشکی پوست سر، به‌خصوص در فصل زمستان بسیار مفید و کاربردی باشد.

فواید گلیسیرین برای ابرو نیز زیاد است؛ زیرا ابرو نیز نوعی مو محسوب می‌شود و گلیسیرین می‌تواند به پرپشت‌شدن آن کمک کند.

گلیسیرین برای تقویت پوست و مو

همان‌طور که گفتیم گلیسیرین برای پوست و مو بسیار مفید است؛ بنابراین ماده‌‌ای بسیار کاربردی در صنعت آرایشی و بهداشتی به‌شمار می‌رود. در کارخانه‌ها از گلیسیرین در ساخت انواع محصولات پوستی هم‌چون مرطوب‌کننده‌ها، آبرسان‌ها، تونرها، اسپری‌ها، ماسک‌های صورت، صابون‌ها و... استفاده می‌کنند؛ اما اگر قصد دارید خودتان در منزل مستقیماً از این ماده استفاده کنید، روش‌های آسانی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید که در ادامه برایتان آورده‌ایم.

روش‌های استفاده از گلیسیرین برای تقویت مو

اگر می‌خواهید از گلیسیرین برای تقویت موهایتان استفاده کنید، می‌توانید با ترکیب گلیسیرین، آب و روغن موردعلاقه‌تان یک اسپری بسازید. گلاب را نیز می‌توانید به این ترکیب اضافه کنید. روغن‌هایی مثل روغن زیتون، جوجوبا و نارگیل از روغن‌های پرفایده‌ای هستند که بسیاری از افراد در ترکیب با گلیسیرین از آن‌ها استفاده می‌کنند. اگر خواستید با استفاده از گلیسیرین یک تونر مو بسازید می‌توانید نصف پیمانه گلیسیرین و یک پیمانه گلاب را با هم ترکیب کنید. اگر موهای خشک و وزی دارید و نیاز به یک نرم‌کننده‌ی موی طبیعی دارید، می‌توانید دو تا سه قاشق گلیسیرین را به شامپو یا نرم‌کننده‌ی خود اضافه کرده و ترکیب کنید.

روش‌های استفاده از گلیسیرین برای تقویت پوست

با استفاده از گلیسیرین می‌توان برای پوست نیز ترکیبات مفیدی ساخت؛ مثلاً اگر به یک شیرپاک‌کن خوب نیاز دارید، کافی‌ست ۱ قاشق غذاخوری گلیسیرین را با ۳ قاشق غذاخوری شیر و ۱ قاشق چای‌خوری چای سبز ترکیب کنید؛ شیرپاک‌کن شما آماده است! اگر می‌خواهید از خاصیت جذب آب گلیسیرین استفاده کنید و مرطوب‌کننده‌ی خانگی بسازید، گلیسیرین را با دو قاشق غذاخوری آبلیموی تازه ترکیب کنید. برای ساخت تونر نیز یک فنجان گلاب، یک سوم فنجان گلیسیرین و یک قاشق غذاخوری آبلیمو را با یکدیگر ترکیب کنید.

ریسک‌های استفاده از گلیسیرین برای پوست و مو

حال که با فواید بسیار گلیسیرین برای پوست و مو آشنا شدید، شاید سوالاتی نیز برای شما پیش‌آمده‌باشد. در ادامه‌ی مطلب به برخی از متداول‌ترین سوالات در این زمینه پاسخ می‌دهیم.

  • آیا گلیسیرین پوست را تیره می‌کند؟

در حالت عادی خیر؛ اما اگر بیش از حد استفاده شود، پوست را تیره می‌کند.

  • آیا ممکن است گلیسیرین روی پوست و مو ما اثر برعکس بگذارد؟

اگر در اقلیم خشک و کم‌رطوبتی زندگی می‌کنید، بهتر است بدانید که استفاده‌ی زیاد از گلیسیرین در درازمدت می‌تواند باعث خشکی پوست شما شود؛ زیرا در این‌طور اقلیم‌ها گلیسیرین رطوبت درونی پوست شما را خارج می‌کند و در نتیجه‌ی آن پوستتان خشک می‌شود.

  • چه وقتی از روز از گلیسیرین استفاده کنیم؟

بهتر است پس از شستن صورت در شب و قبل از خواب از گلیسیرین استفاده نمایید؛ زیرا گلیسیرین با ایجاد یک لایه‌ی چسبناک بر پوست شما، در طول روز ممکن است باعث جذب آلودگی‌ها و درنتیجه پدیدار‌شدن آکنه بشود.

  • انواع گلیسیرین برای پوست کدام‌اند؟

به‌طور کلی گلیسیرین در دو نوع طبیعی و صنعتی یافت می‌شود. پیشنهاد ما این است که برای محصولات پوست و موی خود از گلیسیرین طبیعی و اگر به حیوانات اهمیت می‌دهید، از گلیسیرین طبیعی موجود در گیاهان استفاده کنید.

  • خواص گلیسیرین و گلاب برای پوست صورت چیست؟

درمورد خواص گلیسیرین زیاد صحبت کردیم، خوب است بدانید که گلاب هم یک پاک‌‌کننده‌ی طبیعی محسوب می‌شود؛ برای همین ترکیب آن با گلیسیرین می‌تواند برای پوست صورت شما مفید باشد.

گلیسیرین را از کجا تهیه کنیم؟

اگر قصد استفاده از گلیسیرین برای روتین مراقبت از پوست و موی خود را دارید، حتما مراقب باشید که محصولی مطمئن را خریداری کنید؛ زیرا در اینجا بحث سلامت پوست و موی شما در میان است. پیشنهاد ما برای خرید گلیسیرین، شرکت پیشگامان شیمی نمایندگی فروش مواد شیمیایی به صورت عمده است که با نیم قرن تجربه در این زمینه‌ از مطمئن‌ترین شرکت‌های این حوزه‌ است.

از این شرکت می‌توانید مرغوب‌ترین محصولات شیمیایی وارداتی و ایرانی را تهیه نمایید. این شرکت که سابقه‌ی همکاری با واحدهای تولیدی معتبری هم‌چون ایران دارو، داروسازی دانا، داروسازی خوارزمی و... را دارد مطمئن‌ترین راه برای تهیه‌ی محصول شیمیایی موردنظر شماست‌.

برای استعلام قیمت، مشاوره و خرید مواد شیمیایی با ما تماس بگیرید.

۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۷

۰۲۱۵۴۰۳۲۳۱۸

۰۹۱۲۹۰۰۸۸۶۲

 شنبه  تا چهارشنبه ۹ الی ۱۷ |  پنج شنبه ۹ الی ۱۳

منبع : شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی

آدرس » irchem

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.