معرفی منطقه الهیه تهران

 اما آیا آب‌و‌هوا تنها دلیل آن است؟ با ما همرا باشید تا پای صحبت افراد این منطقه بنشینیم و نظر آن‌ها را در باره خرید آپارتمان در منطقه الهیه جویا شویم.

الهیه کجاست؟

بگذارید ابتدا با یک مقدمه کوتاه شما را با این منطقه قدیمی آشنا کنم. منطقه الهیه تهران به دلیل وسعت خود، نگین تهران نام گرفته است که در ادامه به صورت کامل علت این نام‌گذاری را برای شما خواهم گفت، اما مهم‌ترین دلیل این نام‌گذاری مشرف شدن از شمال غرب با محله باغ فردوس، از سمت غرب با محله امانیه، از جنوب با محله زرگنده و از شرق نیز با محله‌های قیطریه و حکمت همسایه است که آن را جزء مناطق یک تهران به شمار می‌آورد.

برای آشنایی بیشتر با این منطقه بد نیست بدانید که بزرگراه‌های صدر در جنوب، بزرگراه مدرس در غرب و خیابان شریعتی در شرق آن قرار گرفته است. منطقه الهیه که همانند نگینی در شمال تهران با آپارتمان و برج‌های لوکس خود خوش می‌درخشد، بهترین گزینه برای قشرهای مرفه جامعه است. درادامه معرفی الهیه، گفتن این نکته ضروریست که محله الیهه در سمت غرب نیز خیابان ولیعصر قرار گرفته و در قسمت شرقی آن خیابان دکتر شریعتی به چشم می‌خورد که اگر از این خیابان به قسمت شرق آن بروید به زمین‌های قیطریه می‌رسید. 

دانستن این نکته هم در رابطه با خرید آپارتمان در الهیه شاید برایتان جالب باشد که در قسمت جنوب و جنوب غربی آن، باغ سفارت روسیه در مرز بین آن‌ها در محله زرگنده واقع شده است. بزرگراه‌های شهید صدر و مدرس در جنوب الهیه واقع شده است.

تاریخچه الهیه

در ادامه بررسی‌های محله الهیه، در کوچه‌پس‌کوچه‌های آن، پیرمرد عصا به دستی را دیدم که با حسرت سرگرم تماشای خیابان‌های کاه‌گلی بود. دروغ چرا، توجه‌ام را به خودش جلب کرد. پس پیش او رفتم و بعد از یک احوالپرسی دوستانه، از الهیه پرسیدم. گفتم حاجی شما که سن و ‌سالی ازتون گذشته، بهم بگید چرا الهیه؟

او با یک لحن صمیمانه، صحبت‌هایش را این‌طور شروع کرد: ببین عزیزجان تا جایی که من شنیدم و یادم می‌یاد، حدود ۹۰۰ سال پیش، مردمان سرزمین «باغ جشن گلشن و گل باوکن» به اطراف قبرامام‌زاده صالح کوچ کردند تا از شر گرگ‌های منطقه خودشون در امان باشند، به همین‌خاطر آن‌ها چادرهای خود را آن‌جا بساط کردند. با گذشت زمان، چادرها جای خود را به خانه‌های گلی دادند تا آن‌که به دستور طغرل سلجوقی بر روی این زمین‌ها کاخ ساخته شد تا فرمانروایان در تابستان برای استراحت به آن‌جا بیایند.

نکته جالبی که پیرمرد به آن اشاره کرد، وجود منطقه طجرشت بود. بهم گفت این اسم برات آشنا نیست هر چه فکر کردم چیزی به ذهنم نرسید که خودش ادامه داد؛ کاخ‌های بسیاری در این منطقه ساخته شد. بعدها نام آن به تجریش تغییر پیدا کرد اما الهیه که در آن زمان نه اسمی داشت و نه شناخته شده بود، جزء زمین‌های تجریش محسوب می‌شد.

خیلی دقت کردم در میان صحبت‌هایش از خورآذین زیاد استفاده می‌کرد، علت را که جویا شدم، با همان لحن صمیمی گفت؛ عزیزجان ما قدیمی‌ها منطقه الهیه را با نام خورآذین می‌شناسیم که به معنای شایسته است. رمین های این‌جا همگی متعلق به محترم الدوله همسر امین الدوله بوده است که بعد از خرید آن‌ها توسط میرزا جعفر حکیم الهی، به «الهیه» تغییر نام داد.

صحبت‌هایمان طول کشید و بعد ازچند دقیقه مکث، دوباره شروع به صحبت کرد و از میرزا علی خان امین الدوله گفت که کارخانه کبریت‌سازی را در این منطقه بنا کرده بوده است. پرسیدم این اطراف باغ هم هست؟ او در جواب از باغ‌های شرکت نفت، باغ سفارت آلمان و باغ سفارت ترکیه یاد کرد و گفت چه سرمایه‌هایی آن زمان داشتیم...

خرید آپارتمان در الهیه

خرید آپارتمان در الهیه

از او در رابطه با خرید آپارتمان در الهیه پرس‌و‌جو کردم که آژانس املاک آکس هوم را بهم معرفی کرد و از مشاوران با تجربه آن املاک برایم صحبت کرد. من هم بعد از گرفتن آدرس، سریع راهی شدم. بعد از احوالپرسی کوتاه، شروع به سوال پرسیدن درباره خرید آپارتمان در الهیه، خیابان های مهم، مراکز خرید و ده‌ها سوال دیگر کردم که آن‌ها به تک‌تک سوالاتم پاسخ دادند. شاید شما هم دوست داشته باشید که جواب این سوالات را بدانید، پس با من همراه باشید.

یکی از مشاوران با سابقه آکس هوم خیلی با حوصله شروع به توضیحات کرد که این منطقه برایم خیلی جذاب به نظر آمد. او منطقه الهیه را به دلیل بافت ساختمان‌ها و خوبی آب و هوا بهترین گزینه برای افراد سرشناس و اتباع خارجه معرفی کرد و اضافه کرد که برج‌ها و مجتمع‌های لوکس و عیان‌نشین آن مانند نگینی در این منطقه می‌درخشند. در پایان صحبت‌هایش با صدای بلند خندید و گفت اگر می‌خواهی افراد سرشناس و معروف کشور را ببینی، می‌تونی به این منطقه شلوغ و پر ترافیک تهران بیایید.

خیابان های مهم الهیه

در ادامه معرفی الهیه، قدم‌زنان مرا به سمت خیابان فرشته برد. من فقط اسمش را شنیده بودم که از لوکس‌ترین و عیان‌نشین‌ترین خیابان‌های الهیه محسوب می‌شود. حال با چشمان خود دیدم که واقعا شهرت این خیابان به تجمل‌گرایی و عیان‌نشینی افراد سرشناس و معروف حقیقت دارد. با این حال چند خیابان مهم دیگر را نام برد که در رهن‌ و اجاره آپارتمان در الهیه می‌توانید به آن دقت داشته باشید:

خیابان تختی

باز هم صحبت از قدیم‌ها شد و مشاور مجرب آکس هوم از قدیمی‌های منطقه الهیه نقل قول کرد که قدیمی‌ها این خیابان را با نام ژاله به یاد می‌آورند اما از آن‌جا که مدتی محل سکونت کشتی‌گیر معروف جهان پهلوان تختی بوده است، نام آن را به تختی تغییر داده‌اند.

خیابان جردن

  • این خیابان را با نام نلسون ماندلا یا خیابان آفریقا نیز می‌شناسند، دلایلی مانند موقعیت خوب جفرافیایی، کافه‌ها و رستوران‌های معروف موجب محبوبیت این خیابان درالهیه شده است. او در میان صحبت‌هایش به افراد سرشناسی مانند پرویز یاحقی و محمد ذوالفنون اشاره داشت که در این منطقه سکونت داشته‌اند.

    شاید بتوان گفت این خیابان‌های عیان‌نشین در خرید و فروش آپارتمان الهیه نقش مهمی دارند و باعث افزایش قیمت‌های آن شده است.

    در انتهای صحبت‌هایش به چند خیابان مهم دیگر نیز اشاره کرد که من هم برای شما آن‌ها را نام خواهم برد که عبارتند از:

  • پارسا

  • چناران

  • سروستان

  • خیابان مریم

  • واثق نوری

  • کوهیار (نامدار سابق)

  • نمازی (مهران سابق)

  • کامران (گلناز سابق)

  • صحرا (شکوفنده سابق)

  • احمد لطیفی (شقایق سابق)

  • مبشر (مشارالملک سابق)

  • خیابان مهدیه (اسفندیاری سابق)

  • خیابان خزر (بصیرالدوله سابق)

  • خیابان شریفی منش (بوستان سابق)

  • خیابان آقابزرگی (امین الدوله سابق)

  • شاهد و دشت یار (خسروانی سابق)

  • خیابان بوسنی و هرزگوین (امیرتیمور سابق)

دسترسی به الهیه

مشاوری که با من همراه شده بود در ابتدای راه درباره وسیله نقلیه‌ شخصی از من پرسید که در پاسخ سری به معنای عدم داشتن وسیله نقلیه تکان دادم. او خیلی دلسوزانه راهنماییم کرد و از پدرش برام نقل قول کرد که مهم‌ترین نکته‌ در خرید آپارتمان علاوه بر قیمت، راه‌های دسترسی به آن منطقه است و ادامه داد که منطقه الهیه به دلیل دسترسی‌های عالی که با وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و ماشین شخصی، جای نگرانی برای هیچ‌کس نگذاشته است.

مترو

باید ازخط یک مترو در شریعتی، مترو قیطریه و مترو صدر برای رفتن به الهیه استفاده کنید.

بی‌ آر تی

 بی‌آرتی‌های تجریش-راه‌آهن بهترین گزینه برای شما هستند.

ماشین شخصی

اتوبان آیت‌الله مدرس و اتوبان صدر کار را برای شما آسان کرده است.

برج های معروف الهیه

برج ها و آپارتمان های معروف الهیه با املاک آکس

حین صحبت‌هایمان زیاد از برج‌ها و آپارتمان‌های الهیه صحبت کردیم. یکی از مهم‌ترین آن‌ها برج دوقولویی با 35 طبقه است که در خیابان گلنار واقع شده است. می‌توان گفت بالاترین طبقات این برج‌ها دارای پنت‌ هاوس است که از قیمت بالایی برخوردار هستند. او هم‌چنین نام چند برج دیگر را در صحبت هایش نیز آورد، مانند:

  • برج مسکونی الهیه

  • برج نگین

  • برج بیژن

امکانات منطقه الهیه

منطقه الهیه نیز مانند هر منطقه‌ای در این شهر از امکانات رفاهی قابل توجه‌ای برخوردار است که نقش مهمی در فروش آپارتمان‌های الهیه دارد، در ادامه بعضی از این امکاناتی که مشاور آژانس مسکن آکس هوم نام برد را برای شما خواهم گفت:

مراکز خرید

 برای آشنایی بیشتر شما که قصد سرمایه‌گذاری یا خرید آپارتمان در منطقه الهیه را دارید، مهم‌ترین آن‌ها را به شما خواهم گفت:

  • مرکز خرید سام سنتر

  • مجتمع کویین سنتر

  • نماد الهیه

مراکز درمانی

مراکز درمانی و دسترسی آسان به آن‌ها از الویت‌های انتخاب یک منطقه برای سکونت به حساب می‌آید که الهیه نیز از آن بی‌نصیب نیست. مهم‌ترین این مراکز:

  • بیمارستان اختر

  • بیمارستان دامپزشکی الهیه

  • کلینیک درمانی مانی جمالی

مراکز تفریحی

به دلیل آن‌که خودم زیاد اهل تفریح هستم، به مراکز تفریحی و محیط آن‌ها خیلی دقت دارم، امروز که با این دوستمون همراه بودیم یکی دوتا از آن ها را از نزدیک دیدم و دیگر جای هیچ‌ صحبت و سوالی برایم باقی نماند، بگذارید آن‌ها را به شما هم معرفی کنم:

  • باغ فردوس

  • قصر سنگی

  • موزه موسیقی

  • موزه دکتر حسابی

  • باغ موزه هنر ایرانی

در این محتوا تمام تلاش خود را کردم تا شما را به خوبی با منطقه الهیه، شرایط خرید آپارتمان در الهیه، امکانات و دسترسی‌های آن آشنا کنم. با این حال اگر نیاز به مشاوره یا دیدن آپارتمان‌ها در آن را منطقه داشتید، می‌توانید با مشاوران آژانس مسکن آکس هوم صحبت کنید. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.