اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده

اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده شاید به مراتب بیشتر و گسترده‌تر از سایر دستگاه‌ها باشد. انجام فرآیند خنکسازی آب در طی چندین مرحله و بازگردانی مجدد سیال خنک شده به چرخه صنعت، خود گویای اهمیت تک تک اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده می‌باشد.

همانطور که گفته شد، مهمترین وظیفه سیستم کولینگ، خنکسازی سیالات داغ صنعتی است تا مجدداَ امکان استفاده داشته باشند. صرفه جویی بی‌نظیر در مصرف آب صنایع، یکی دیگر از مهمترین مزایای این دستگاه‌ها می‌باشد.

علاوه بر اینها، خنکسازی آب داغ توسط برجهای خنک کن، موجب کاهش چشمگیر آسیب به تجهیزات گرانقیمت صنعتی و عدم رسوب گذاری نیز میشود. اما بیاد داشته باشید که برای هر نوع اقلیم و کاربری، نوع خاصی از سیستمهای کولینگ میتواند مناسب باشد.

بنابراین با توجه به طراحی متنوع کولینگ تاورها، اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده نیز میتواند متفاوت باشد. بطورکلی شما بایستی پیش از خرید این تجهیزات، با بخشها و قطعات مختلف دستگاه آشنا شوید. همچنین نسبت به عمر مفید، چگونگی نگهداری، مصرفی یا غیرمصرفی بودن قطعات و... اطلاع لازم را کسب نمایید. در این مقاله به بررسی اجزای کولینگ تاور خواهیم پرداخت.

برج خنک کننده چیست؟

فرآیندهای صنعتی و تولیدی، همواره با تولید آبهای داغ همراه می باشد. این آبهای داغ را نمیتوان به همین شکل مجددا مورد استفاده قرار داد و بایستی خنک شوند. چراکه آبهای داغ میتوانند موجب آسیب رساندن به دستگاه ها، رسوب گذاری جداره‌ها و کاهش کیفیت محصولات شوند. کولینگ تاور بمنظور خنکسازی همین آبهای داغ در بیش از ۹۷% صنایع جهان مورد استفاده قرار میگیرد. بلــــــــــــه؛ درست خواندید... در بیش از ۹۷% صنایع جهان؛ تا بیشتر مشخص شود که خرید اصولی و نگهداری صحیح اجزای برج خنک کننده، تا چه حد میتواند دارای اهمیت باشد!

نحوه عملکرد برج خنک کننده تبخیری بدین صورت است که آبهای گرم صنعتی، ابتدا از طریق لوله‌های ورودی به درون دستگاه راه پیدا میکنند. سپس بوسیله‌ی پمپ به شبکه توزیع آب قرار گرفته در بالای برج هدایت میشوند. در ادامه این آبهای گرم از طریق افشانک‌ها (نازلها) بر روی سطح پکینگ برج خنک کننده ریخته میشوند. این آبها بر روی سطح پکینگ، تشکیل لایه هایی کم‌عمق میدهند تا سریعتر خنک شوند. فن‌های دستگاه نیز همزمان هوای خنک خارج از دستگاه را مکیده و به درون کولینگ تاور وارد میکنند.

با به جریان درآمدن هوا بر روی سطح پکینگ، جریان هوا و لایه های آب با یکدیگر تماس مستقیم برقرار خواهند کرد. درنتیجه عملیات تبخیر در کولینگ تاور رخ میدهد و خنکسازی آب تکمیل میگردد. آبهای خنک شده نهایتاَ به بیسین (تشتک) برج ریخته شده و از طریق لوله های خروجی، به خط تولید و صنعت بازمیگرند.

اجزای برج خنک کننده

اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده بسته به:

نوع جریان هوادهی (جریان مکانیکی و جریان طبیعی)

نوع انتقال حرارت. (مداربسته یا غیر مستقیم و مدارباز یا مستقیم)

و نوع آرایش جریان (جریان متقاطع، جریان مخالف، القایی و...)

میتواند متفاوت باشد. اما همواره بخش عمده‌ای از قسمت‌ها و قطعات کلیدی کولینگ تاورها، یکسان می باشد. درادامه به بررسی این بخشها و قطعات خواهیم پرداخت.

فن کولینگ تاور

فن ها در برجهای خنک کن تبخیری، هوای خنک بیرونی را وارد دستگاه کرده و به بالای سطح پکینگها انتقال میدهند تا تبادل حرارت مستقیم صورت گیرد. در انواع کولینگ تاور مداربسته نیز فن ها وظیفه‌ی واردسازی هوای خنک را به درون برج دارند. با این تفاوت که این بار خبری از پکینگ نبوده و این جریان هوا باید به سطح کویلها وزیده شود. فن‌ها غالباَ در دو نوع فن محوری (مکنده) و فن سانتریفیوژی (دمنده) در برج خنک کننده تعبیه میشوند. فن محوری در بخش فوقانی دستگاه و فن سانتریفیوژی در بخش جلویی کولینگ تاور نصب میشوند.

الکتروموتور برج خنک کننده

الکتروموتور، یکی دیگر از مهمترین اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده بشمار میرود. موتورهای کولینگ قادرند تا انرژی الکتریکی را دریافت کنند و آن را به انرژی جنبشی مکانیکی تبدیل نمایند. پس از این تبدیل انرژی، الکتروموتور کولینگ تاور قادر است تا قدرت و توان را به پروانه دستگاه انتقال دهد و دستگاه به حرکت دربیاید. بیاد داشته باشید که خاموشی الکتروموتور، به منزله‌ی خاموشی سیستم کولینگ است. بنابراین از عایق بودن آن مطمئن شوید و اطمینان حاصل کنید که در انواع شرایط محیطی و جوی، این قطعه میتواند با تمام توان خود به کار بپردازد.

نازل برج خنک کننده

نازل ها یا افشانک بر روی سیستم توزیع آب نصب می شوند. با باز کردن شیر، آب داغ از طریق نازل برج خنک کننده بر روی سطح پکینگ پاشیده میشود. بیاد داشته باشید که مسدود بودن نازلها میتواند فرآیند پاشش آب و خنکسازی را با اختلال روبرو کند. بنابراین این قطعات قادرند تا آب را اتمیزه کنند تا انسداد به حداقل ممکن برسد. اتمیزه شدن آب بوسیله‌ی افشانکها، علاوه بر آنکه موجب پراکندگی بهتر آب بر روی سطوح پکینگ میشود، منجر به کاهش فشار آب نیز میگردد که دمای تبخیر آن را پایین می‌آورد.

پکینگ برج خنک کننده

سطوح پکینگ به چند دلیل در درون برج خنک کننده قرار می گیرد:

  • ایجاد لایه نازکی از آب و یا تبدیل جریان آب به قطرات ریزتر

  • افزایش سطح تماس آب و جریان هوا

  • افزایش مدت زمان تماس میان سیال و هوا

تمامی این اهداف بمنظور افزایش برخورد سیال داغ و هوای خنک بکار گرفته میشود تا آب هرچه سریعتر خنک شود. سطوح خنک کننده در دو دسته کلی «پکینگ فیلمی یا آبشاری» و «پکینگ اسپلش» تقسیم بندی میشوند. هریک از انواع پکینک برج خنک کننده دارای مزایای خاصی هستند. بعنوان مثال پکینگ فیلمی دارای راندمان کاری بالایی می باشد و قابلیت برشکاری راحت برای قرارگیری در انواع کولینگ تاور را دارند. درسوی دیگر، انواع پکینگ اسپلش راندمان کمتری دارند. اما ضدرسوب بوده، عملکرد مناسبی در برابر آبهای با سختی زیاد داشته و دارای طول عمر و مقاومت دمایی بالایی می باشند.

قطره گیر برج خنک کننده

استفاده از قطره گیر کولینگ تاور (دریفت الیمیناتور) برای مدلهای مدارباز (تبخیری) شدیداَ کاربردی خواهد بود. بطوریکه این قطعات با به دام انداختن آب موجود در لایه‌های بخار (در حین فرآیند تبخیر آب داغ)، از هدررفت آب به شکل قابل توجهی جلوگیری می‌کنند. بایستی بدانید که هنگامی که بخارها به سمت بالا میروند، ذرات کوچکی از آب در آنها وجود دارد. کافیست امتحان کنید که هرگاه دستتان را بالای سطح بخار نگه دارید، کف دستتان خیس خواهد شد!

پورت و شناور آب جبرانی

پورت آب جبرانی به یک شناور موجود در بیسین (تشتک) متصل است. زمانی که آب درون تشتک برج خنک کننده از حد مجاز کمتر شود، شناور به سمت پایین حرکت کرده و مقداری آب جبرانی به دستگاه وارد میشود. انواع کولینگ تاور مدارباز به دلیل استفاده از فرآیند تبخیر، همواره بخشی از آب خود را در قالب بخار از دست می دهند. بنابراین نیاز به آب جبرانی خواهند داشت. هنگامی‌که آب موجود در تشتک زیاد باشد، شناور برعکس عمل کرده و مقداری از آب مازاد خارج میشود تا سطح آب متوازن گردد. معمولاَ به ازای 1.5 درصد از حجم کلی آب در گردش، به آب جبرانی نیاز خواهد بود.

پورت آب تخلیه کولینگ تاور

این قطعات یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده هستند که در انتهایی ترین قسمت تشتک برج (پایین دستگاه) نصب میگردد. در سیستم کولینگ مدارباز، جریان آب با هوای مکیده شده به دستگاه، مستقیماَ ارتباط دارد. بنابراین کثیف شدن آب اجتناب ناپذیر است. اینجاست که پورت آب تخلیه کولینگ تاور وارد عمل شده و برای افزایش راندمان برج خنک کننده و کاهش احتمال رسوب پذیری، آب کثیف را با آب جبرانی تمیز تعویض میکند.

پورت ورودی و خروجی

دریچه های لوله کشی شده هستند که آب داغ صنعتی را وارد کولینگ تاور میکنند. پس از اتمام فرآیند خنکسازی، آبهای خنک شده در تشتک جمع شده و سپس توسط پورت خروجی برج خنک کن به چرخه صنعت بازگردانده میشوند.

پورت آب سرریز کولینگ تاور

هنگامی که به هر دلیلی برای شناورها مشکلی بوجود بیاید، پورت سرریز آب وارد عمل میشود. درواقع زمانی که شناور کارکرد صحیح خود را از دست دهد، بوسیله‌ی این لوله ها میتوان آب اضافی را خالی نمود تا سطح آب تشتکها از حد مجاز بیشتر نشده و راندمان کولینگ تاور پایین نیاید.

گیربکس برج خنک کننده

گیربکس (GEARBOX) از دیگر اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده است که نقشی محوری بر عهده دارد. قطعه گیربکس یک قطعه مصرفی است که که وظیفه انتقال توان و انرژی مکانیکی الکتروموتور را بر عهده دارد. همچنین کنترل کننده دور موتور سیستم کولینگ نیز می باشند. این قطعات بیشتر برای کولینگ تاورهای صنعتی کاربرد دارند. بنابراین غالباَ ترکیبی از تسمه و بولی و سیستم کاهش سرعت هستند.

کویل مسی

در برج خنک کننده مداربسته به جای طراحی و نصب پکینگ، از کویل های مسی استفاده میشود. کویلهای مسی به همراه لوله های پره دار آلومینیومی، مجرایی برای جریان یافتن آب داغ در مسیر بسته ای می باشند. بنابراین کیفیت و پاکیزگی سیال را حفظ می کنند.

سایر اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده

روتور: بخش متحرک الکتروموتور کولینگ تاور

ایستانه: بخش ثابت الکتروموتور

اسپرینکلرهد: سیستم توزیع آب دستگاه که میتواند ثابت یا متحرک باشد.

گارد فن: محافظ فنها می باشد تا افراد و پرندگان به درون فن سقوط نکنند.

نردبان: دسترسی به فضای بالای کولینگ تاور و حوضچه آرامش بالایی

پروانه: پروانه همان فن دستگاه است.

درب دسترسی: امکان دسترسی به درون دستگاه

خرید برج خنک کننده از بهترین شرکت سازنده ایران

شرکت معتبر مهتاب گستر سالهاست که نام خود را به عنوان یکی از برترین مجموعه های طراحی و تولید انواع برج خنک کننده مدارباز، آدیاباتیک، مداربسته، خشک، هیبریدی، جریان طبیعی، جریان مکانیکی، جریان مخالف، کولینگ تاور جریان متقاطع، کولینگ تاور هیبرید و ... در قلب بسیاری از پروژه های بزرگ کشور حک نموده است.

مجموعه مهتاب گستر تنها به پاسخگویی موفق به نیازهای داخلی بسنده نکرده و همواره به صادرات انواع برج خنک کننده، چیلر، یخساز صنعتی، مبدل حرارتی، هواساز، منبع کویل دار، فن کویل، داکت اسپلیت، سختی گیر رزینی، پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی، اگزاست فن، یونیت هیتر و ده‌ها محصول صنعتی دیگر نیز پرداخته است.

از همین رو جهت کسب اطلاعات تکمیلی و دریافت مشاوره رایگان، با کارشناسان مجموعه مهتاب گستر تماس بگیرید. ما در راه موفقیت، همراهتان خواهیم بود...

آدرس دفتر مرکزی: تهران، خیابان حافظ، خیابان کامران صالح، پلاک ۲۰

تلفن : ۶۶۷۰۶۳۷۷ و ۶۶۷۰۹۵۲۸ - ۰۹۱۲۷۸۸۳۷۲۱

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.