قیمت چیلر و فن کویل | نکات مهم انتخاب و خرید چیلر و فن کویل

پیش از آنکه در مورد خرید و قیمت چیلر تراکمی و تجهیزات مکمل آن مانند فن کویل بصورت اختصاصی صحبت کنیم، ابتدا مهمترین عواملی که موجب یک خرید خوب می شود را عنوان می کنیم:

• کسب اطلاعات لازم قبل از خرید (به طور مثال: چیلر چیست، فن کویل و ارتباط آن با چیلرو ...)

• انتخاب صحیح فروشنده با توجه به همه شرایط

• ارتباط صحیح و کامل با فروشنده پس از خرید 

• شما به عنوان بهره بردار یک سیستم که تلفیقی از حساس ترین قطعات مکانیکی و الکترونیکی و کنترلی هست، می بایست قبل از تصمیم نهایی با حداقل شرایط استاندارد یک تامین کننده تجهیزات تهویه مطبوع و همچنین دستگاه های مورد نیاز خود آشنا شوید.

در ادامه توضیح مختصر در مورد چیلر و پارامترهای موثر بر قیمت چیلر معرفی شده است.

چیلر چیست؟

چیلر دستگاهی است که به وسیله سیال خنک کننده در سیکل تبرید (گاز مبرد)، سیال دیگر را (عمدتا آب) برای مصارف صنعتی یا تهویه مطبوع خنک می کند. این آب سرد در اواپراتور چیلر در سیستمهای صنعتی برای خنک کردن بخشی از ماشین آلات و در تهویه مطبوع برای خنک کردن هوا استفاده می شود و هوا را از فن کویل، هواساز و ... به محیط منتقل می کند.

انواع چیلر 

چیلرها به دو دسته چیلرهای جذبی و چیلرهای تراکمی تقسیم می شوند. نوع دیگر تقسیم بندی چیلر ها به این صورت است که بر اساس شکل خنک شدن مبرد آنها را به سه دسته آب خنک، هوا خنک و تبخیری تقسیم می کنند.

چیلر های جذبی با استفاده از انرژی حرارتی و چیلر های تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی باعث ایجاد برودت و سرما می شوند.

چیلر تراکمی هوا خنک (چیلر هوایی) 

چیلر هوا خنک چیلری است که با استفاده از هوای محیط که از طریق فن ها به داخل چیلر وارد می شود وهوا را روی کویل های کندانسور عبور می دهد تا گاز مبرد را خنک کند. چیلر های هوایی مانند چیلرهای آبی محدودیت برج خنک کننده را ندارند و در تمام اقلیم ها قابل استفاده هستند. اما در چیلر آب خنک به این دلیل که فشار و دمای تبخیر پایین تر است و فشار کمتری به کمپرسور وارد می شود راندمان و طول عمر بالاتری دارد.

چیلر تراکمی آب خنک (چیلر آبی)

چیلر آب خنک چیلری است که گاز مبرد گرم شده را با استفاده از آب موجود در کندانسور خنک می کند و آب کندانسور خود گرم شده و برای اینکه دوباره مورد استفاده قرار بگیرد به برج خنک کننده (cooling tower) ارسال می شود و در آنجا بر اساس فرآیند انتقال حرارت مجددا خنک شده و به چرخه چیلر باز می گردد. 

در مناطقی که آب و هوای مرطوب دارند از برج خنک کننده نمی توان استفاده کرد زیرا برج خنک کننده در این مناطق به دلیل رطوبت محیط کارایی لازم را ندارد و چیلر آب خنک بدون برج خنک کننده کارایی لازم را نخواهد داشت. دلیل دیگری که در مناطق مرطوب نمی توان از چیلر آب خنک استفاده کرد این است که در این مناطق رسوب و خورندگی بیشتر است که وجود این عوامل باعث عدم کارایی چیلر آب خنک می شود. به همین دلیل بهترین گزینه در این مناطق استفاده از چیلر هوا خنک است.

مینی چیلر هوا خنک

مینی چیلر هواخنک که به چیلر خانگی نیز مشهور هستند، چیلر های کوچکی هستند که دارای ابعاد کوچک و همچنین ظرفیت پایینی هستند که صدای کمی دارند و مناسب برای مکانهای مسکونی و اداری کوچک است. ظرفیت مینی چیلرها از 2 تا 20 تن تبرید می باشد و مناسب برای مکانهایی است که می خواهند سرمایش و گرمایش مستقل داشته باشند. که در این صورت مشکلات مربوط به موتورخانه مرکزی حذف خواهد شد و هر واحد مصرف برق جدا و مشخص خواهند داشت. 

چیلر تراکمی

خرید چیلر هوا خنک یکی از دغدغه های بسیار مهم برای تولیدات صنعتی می باشد. 

یکی از بیشترین سوالاتی که در زمینه چیلر مطرح می شود در خصوص قیمت و خرید چیلر تراکمی هوا خنک است . که پاسخ دادن به این سوال با توجه به نوسانات ارز و شرایط کنونی کشور به طور قطع قابل پاسخ گویی نیست. به این دلیل که قطعات برقی و کمپرسور اکثرا وارداتی هستند و با نوسانات ارز قیمت آنها نیز تخت تاثیر قرار می گیرد.

خرید چیلر و نکاتی که باید در هنگام خرید رعایت کرد:

جهت خرید چیلر باید اطلاعات حداقلی از شرایط زیر داشته باشیم

 شرایط آب و هوایی و محل پروژه

 میزان نیاز برودتی 

 شریط مالی 

 هزینه های جانبی و تجهیزات مورد استفاده در چیلر 

 کمترین درجه حرارت مورد نیاز در محیط یا فرآیند

 حداکثر جریان آب سرد مورد نیاز

 ثابت یا متغیر بودن جریان آب سرد 

 حداکثر فشار آب مورد نیاز

 مهمترین قطعات چیلر مانند کمپرسور، پمپ و تجهیزات الکترونیکی باید از تولید کنندگان معتبر جهانی تامین گردد. برای مثال در چیلرهای ساخته شده در شرکت رادکو(RADCO) از کمپرسور برندهای معتبر جهانی از جمله: دانفوس، کوپلند، هنبل و بیتزر استفاده می شود و نیز اینکه جنس فریم ها، پمپ، پنل ها، مخزن ذخیره و در برخی موارد لوله های آب از فولاد ضد زنگ می باشد.

 همانطور که به قیمت تمام شده هنگام خرید چیلر توجه می کنید باید به پولی که در طول زمان جهت مصرف انرژی آن پرداخت خواهید کرد نیز فکر کنید. چیلری بخرید که راندمان مناسبی داشته باشد. برای سنجش راندمان از EER(Energy Efficiency Ratio ) است استفاده می شود. هرچه EER بیشتر باشد از نظر راندمان بهینه تر است و به مقدار انرژی کمتری جهت کار آن نیاز است.

 جانمایی قطعات اصلی به گونه ای باشد که دسترسی راحتی برای بازرسی، تعمیر چیلر، سرویس و تعویض وجود داشته باشد.

 کنترلرهای چیلر باید به راحتی قابلیت خوانده شدن و کار داشته باشند و به اصطلاح User Friendly باشد. 

 هر زمان تصمیم به خرید چیلر دارید در واقع یک انتخاب بین قیمت و کیفیت آن دارید. چیلری را انتخاب کنید که بهترین قیمت را در هزینه اولیه داشته باشد و نیز هزینه تعمیر و نگهداری آن در آینده حداقل ها را شامل شود.

 آیا تاسیسات مربوط به برج خنک کننده (cooling tower) از قبل وجود دارد یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت باشد ظرفیت آزاد آن چقدر است؟ در صورت وجود برج خنک کننده، بهتر است که از چیلر آب خنک استفاده گردد.

 بهترین گزینه در مناطقی که آب کافی برخوردار نیستند استفاده از چیلر هوا خنک است.

 در مناطقی که آب و هوای مرطوب دارند چیلر هوا خنک گزینه مناسبی است.

راهنمای خرید چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک :

چطور می خواهید یک چیلر مناسب خریداری کنید؟

هنگامی که قصد خرید چیلر دارید، پارامترهای زیادی وجود دارد که باید متناسب با پروژه خود آنها را بررسی نمایید.

جهت خرید چیلر و سایر تجهیزات تهویه مطبوع می بایست موارد به شرح ذیل را مدنظر قرار دهید.

 تعیین کردن ظرفیت چیلر همراه با محاسبات دقیق بار برودتی مورد نیاز 

 گرفتن مشاوره از شرکت های معتبر در زمینه مهندسی و سازنده تجهیزات تهویه مطبوع 

 تحقیقات و انتخاب گزینه های نهایی و عقد قرارداد با شرکت مورد نظر

 نظارت و بازدید از اقلام مورد استفاده در تجهیزات 

 تحویل محصول نهایی و نصب و راه اندازی دستگاه 

 گارانتی محصول، آموزش و خدمات پس از فروش

تحقیقات 

در حالی که پروژه خود مشاور، ناظر و محاسب دارید، حتما از اطلاعات اولیه، نحوه کارکرد حتی جزئیات کاری سیستم تهویه مطبوع خود آگاه باشید. از مشاور و محاسب خود بخواهید نحوه کارکرد سیستم تهویه مطبوع، میزان ظرفیت آن و برخی جزئیات کاری آن شما را آگاه سارند، به یاد داشته باشید در هنگام عقد قرارداد تهیه تجهیزات تهویه مطبوع، شما به تنهایی می بایست تصمیم نهایی را بگیرید و با عواقب آن روبرو شوید، شما سرمایه گذار و بهره بردار مالی نهایی پروژه هستید پس در مورد جزئیات آن حساس و کنجکاو باشید.

تعیین ظرفیت 

نکته اولیه و بسیار مهم در انتخاب تجهیزات تهویه مطبوع، محاسبه دقیق ظرفیت و نیازسنجی تجهیزات می باشد. توجه داشته باشید که در این زمینه دمای هوای گرمترین و سردترین روز از سال، منطقه جغرافیایی پروژه، نوع کاربری، نحوه تابش افتاب، نوع و کیفیت مصالح ساختمانی و... تاثیر بسیار زیادی دارد.

هرگز محاسبات سرانگشتی و حدودی و یا حتی تجربی فروشندگان را قبول نکنید، شما به عنوان خریدار و کسی که هزینه هایی تامین تجهیزات پروژه را تامین می کنید، حق دارید از مشاور، طراح و هر شخص یا شرکتی که ظرفیت نجهیزات تهویه مطبوع شما را محاسبه می کنند محاسبات و خروجی نرم افزارهای معمول محاسبه تهویه مطبوع (HAPP)، (Train) را درخواست کنید.

گزینه های نهایی 

در کشور ما صدها تامین کننده تجهیزات تهویه مطبوع بصورت وارد کننده، بازرگانی، کارگاه های کوچک و بزرگ و کارخانجات وجود دارند که به شما پیشنهادات متنوعی ارائه می کنند که دارای قیمت، کیفیت و خدمات مختلف می باشد. شما به همراه تیم تصمیم گیرندگان پروژه می بایست با توجه به محدودیت ها، استانداردها و شرایط اختصاصی خود 99% گزینه ها را حذف کنید و در آخر مابین 2 تا 3 تامین کننده تصمیم نهایی را بگیرید. هرگز با تمامی شرکت ها و فروشندگان ارتباط مستمر و پیوسته برقرار نکنید چون موجب از بین رفتن زمان و انرژی شما و در نهایت سردرگمی شما می شود. برای رسیدن به گزینه های نهایی به وسیله پارامترهای ابتدایی اما مهم شروع کنید.

این پارامترها شامل:

 تجربه و قدمت کارکرد تامین کننده

 رزومه کاری با ظرفیت های مشترک و مشابه شما

 قدرت تجاری و مالی 

 خدمات پس از فروش تامین کننده

 اعتبار و خوش نامی تامین کننده

دقت کنید که در گزینه هایی که در متن بالا به آن اشاره شده است، شرایط مالی وجود ندارد. شما می بایست در مراحل اول بدون در نظر گرفتن شرایط مالی گزینه های ابتدایی را حذف کنید. به طور مثال: همه شرکت های دنیا در چیلرهای خود از کمپرسور بیتزر استفاده می کنند، آیا کیفیت همه آنها برابر است؟ با یک بررسی ساده در بازار می توانید به بازه بسیار بزرگی از قیمت های بالا و پایین دست یابید. توجه داشته باشید قیمت پایین نشانه ضعف و پایین بودن کیفیت و قیمت بالا نشانه بالا بودن کیفیت نیست.

به طور مثال : یک دستگاه بسیار خوب، با کیفیت و با قیمت مناسب در صورتی که در محل زندگی شما دارای خدمات پس از فروش محلی نباشد، هرگز ارزش خرید را نخواهد داشت. یا شرکت هایی که نوظهورهستند که با سابقه کاری بسیار پایین بصورت بازرگانی قصد واردات دستگاه های تهویه مطبوع را دارند، قیمت پایین آنها نباید سبب ترغیب شما به عنوان اولین رزومه های یک شرکت شود.

انتخاب گزینه های نهایی

بعد از این که گزینه ها را محدود کردید، نوبت به بررسی دقیق و فنی دستگاه ها و تامین کنندگان می رسد. در این مرحله می توانید با ارائه جدول استاندارد کاری تجهیزات خود به گزینه های نهایی، آنها را وارد رقابت کاری نمایید، در این مرحله شما فقط شنونده پیشنهادات رنگارنگ و متنوع تامین کننده گان نیستند، بلکه شما قوانین مسابقه را وضع می کنید و در نهایت با توجه به شرایط کلی و قیمت نهایی انتخاب خود را انجام می دهید.

حال به پارامترهای موثری که بر قیمت چیلر تاثیر می گذارد می پردازیم

قیمت چیلر تراکمی(قیمت چیلر آب خنک / قیمت چیلر هوا خنک)

قیمت یکی از مهمترین پارامترها در انتخاب چیلر است. قیمت، کیفیت و مشخصات عملکردی تعیین کننده نوع چیلر انتخابی است. چیلرها دارای کاربردهای تهویه مطبوع صنعتی و فرآیندی هستند. چیلر صنعتی و فرآیندی در صنایع مختلفی از جمله : صنایع تزریق پلاستیک، برش لیزر، دارویی، پزشکی و غذایی کاربرد دارد.

قیمت چیلر هوا خنک بسته به ظرفیت و انواع آن متفاوت است و تقریبا برابر با چیلرآب خنک خواهد شد زیرا هزینه نصب و تعمیر و نگهداری کم تری نسبت به چیلر آب خنک دارد و همین طور به برج خنک کننده  و پمپ های اضافه تر نیاز ندارد. قیمت چیلر هوا خنک نیز مانند باقی اجناس با توجه به نوسانات ارز تغییر می کند. همین طور بسته به ظرفیت و مقدار سرمایی که تولید می کند هم قیمت متفاوتی دارد و همچنین نوع کمپرسور مورد استفاده در آن نیز موجب اختلاف در قیمت آن می شود.

عواملی که بر قیمت چیلر موثر است

عوامل زیر تعیین کننده سطح قیمت چیلر هستند

 ظرفیت واقعی دستگاه در تامین آب خروجی 7 درجه و ایجاد اختلاف 5 درجه سانتی گراد در رفت و برگشت اواپراتور

 نوع و تعداد کمپرسور های پیشنهادی همراه با ذکر برند و تاریخ واردات به کشور: کمپرسور قلب اصلی یک چیلر است. قطعه ای بسیار متحرک و وسیله ای که گاز را فشرده می کند، مهم ترین قطعه چیلر در چهار نوع و چند برند مطرح ارائه می گردد. کمپرسور نوع رفت و برگشتی،کمپرسور نوع اسکرو، کمپرسور نوع اسکرال و کمپرسور سانتریفیوژ  در حال حاضر در چیلرهای با تناژ پایین و متوسط نوع اسکرال یا حلزونی استفاده می شود که با موازی نمودن تعداد زوجی از آنها به ظرفیت مورد نظر می رسند. مشکل آنها غیر قابل تعمیر بودن آنها است و همچنین سیستم مرحله ای و پله ای بودن ظرفیت آنها می باشد ولی به صورت کلی بسیار کم مصرف و کم صدا تر از سایر کمپرسور ها می باشند. در تناژهای بالا نوع اسکرو یا پیچی استفاده می گردد، این نوع کمپرسور ها قابل تعمیر و دارای ظرفیت پیوسته می باشند ولی صدای بالاتری این نوع کمپرسورها دارند. در چیلرهای با تناژ بالا از دو یا چهار کمپرسور استفاده می گردد. برندهای متداول کمپرسور اسکرال (کوپلند- دانفوس- بیتزر) می باشد و برند معتبر در کمپرسور اسکرو(هنبل - بیتزر)  می باشد. توجه نمایید برای چیلرهای بالاتر از 10 تن تبرید همیشه از تعداد زوج کمپرسور و مدارات مجزا موازی استفاده نمایید.

 تعداد مدار مجزا چیلر در حال کارکرد از نظر برق، فرمان و تبرید

اخذ تایید فروشنده مبنی بر اصل بودن تجهیزات ارائه شده بصورت جز به جز:  با توجه به واردات قطعات اصلی چیلر از سایر کشورها و تولید برخی از آنها توسط کارخانه های غیر اصل تضمین کیفیت و اصالت آن بر عهده تامین کننده می باشد.

اعلام مصرف برق دستگاه در شرایط کارکرد دستگاه:  با توجه به محدودیت های تامین برق مورد نیاز دستگاه ها، اطلاع از میزان واقعی آن بسیار مهم و حیاتی می باشد.

اعلام بازدهی دستگاه بصورت عدد بی بعد EER در شرایط کارکرد دستگاه :  در پروژه EER بازدهی چیلر به صورت واقعی می باشد، بهترین عدد آن 2.8 به بالا می باشد. 

نوع و تعداد فن کندانسور و برند تولید کننده آن: فن های کندانسور به صورت معمول بصورت اکسیال می باشد و دلیل آن نیز دبی بالا و هد پایین می باشد. نکته مهم در آن تکنولوژی ایجاد سطح پایین صدا می باشد که بصورت فن های دور متغیر می باشد. برخی از فن ها با ایجاد شیارهای خاصی بر روی لبه های آن باعث افزایش راندمان و کاهش صدا می گردند.

گاز مبرد مورد استفاده در مدار تبرید و میزان شارژ آن: مایع مبرد در سیکل تبرید بسیار مهم می باشد، دقت کنید که گاز R22 گازی با بازدهی بالا است اما سبز نیست زیرا بسیار برای محیط زیست مضر است، برای چیلر های اسکرو گاز R134 و برای چیلر های اسکرال گازR410  پیشنهاد می شود.

سطح صدای دستگاه در فاصله ۱ و ۱۰متری : سطح صدای ساطع شده از دستگاه حاصل دو قسمت اصلی و متحرک دستگاه می باشد، کمپرسور و فن های کندانسور، چیدمان و نحوه ی محدود کردن صدای هر قسمت سبب کاهش صدا می گردد، به طور مثال: پوشش کمپرسورها یا دور متغیر ساختن فن های کندانسورها از اقدامات برخی تامین کنندگان می باشد.

استانداردها و شرایط تولید کویل و فین کندانسور:  کویل ها و فین های کندانسور بسیار مهم و در حقیقت قسمت غیر متحرک سیکل تبرید می باشند، کیفیت ساخت آنها و میزان فین در اینچ آنها بسیار مهم می باشد، کمبود آنها سبب کاهش سطح انتقال حرارت کندانسور و کارکرد بیشتر کمپرسور و کاهش محسوس کارایی چیلر می گردد.

نوع و برند اواپراتور: اواپراتور دستگاه قسمت بسیار مهمی می باشد، زیرا مرز تماسی و انتقال انرژی سیکل تبرید و سیکل هیدرولیک می باشد. اواپراتورهای معمول جهت چیلرهای با تناژ پایین صفحه ای، تناژهای متوسط تا بالا پوسته و لوله و تناژهای بسیار بالا مستغرق می باشد. ایراد اواپراتور صفحه ای امکان تشکیل رسوب، آسیب پذیری بالا و حساسیت بالا می باشد ولی بسیار کوچک و با بازدهی بالا می باشد و اواپراتورهای پوسته و لوله بسیار بزرگتر، نسبت به رسوب گرفتن و کاهش بازدهی مقاوم تر هستند. 

نوع کنترل دستگاه : امروزه سیستم کنترل چیلر دیگر به صورت آنالوگ و رله کنتاکتور قابل قبول نیست. سیستم کنترل یک چیلر می بایست به صورت پی ال سی و از برندهای معتبر تولید کننده کنترلر باشد مانند: کرل و دانفوس که همگی کارکرد مناسب و خوبی در کارکرد دستگاه دارند.

برند اداوات قدرت تابلو برق: ادوات برق و قدرت یک چیلر از قطعات بسیار مهم و حساس آن هستند، دلیل آن نیز عبور مصرف بسیار زیاد برق توسط کمپرسور دستگاه می باشد. انتخاب برند مناسب فیوزهای قدرت و کنترل تجهیزات می تواند در محافظت از دستگاه شما بسیار موثر باشد. برندهای معمول و معتبر شامل اشنایدر، هیوندای است که با توجه به تولید تقلبی آنها توسط گارگاه های داخلی و چینی از صحت اصالت آنها اطمینان حاصل کنید. 

نوع کندانسور دستگاه :  کندانسور دستگاه مسئول انتقال حرارت از خط تبرید به محیط بیرون می باشد. در تولید آنها نوع های مختلفی وجود دارد که نوع سینوسی تخت قابلیت انتقال حرارت بیشتری نسبت به سایرین دارد.

پوشش محافظ کندانسور دستگاه: با توجه به محیط کاری پروژه و کارکرد کندانسورها آنها را به صورت محافظت شده در محیط هایی که دارای رطوبت بالا در هوا باشند یا به صورت محافظت نشده در محیط های خشک می سازند. در محیط های دارای شرجی و رطوبت چگالی هوا بالاتر می باشد و پوشش کندانسور توسط پوشش های آبی یا طلایی رنگ سبب محافظت خوردگی مس و آلومینیوم در حضور آب می گردند ولی بازدهی تبادل دمایی کندانسور پایین تر می آید که با در نظر گرفتن چگالی بالاتر هوا قابل صرف نظر می باشد. در محیط های خشک به دلیل پایین بودن رطوبت مس و آلومینوم دچار خوردگی نمی گردند و نیازی به پوشش محافظت کننده نیست.

نوع شیر انبساط: شیر انبساط قطعه ای بسیار کوچک ولی تاثیر گذار می باشد. شیر انبساط به صورت مکانیکی و الکترونیکی می باشد که نوع الکترونیکی بسیار مفیدتر و قابل اعتماد تر می باشد.

اعلام نوع شاسی و استراکچر دستگاه: شاسی فیزیکی دستگاه از دو دیدگاه مهم می باشد، اول نحوه ی دسترسی و تعبیه درب و محل بازدید از تجهیزات و راحتی آنها، مثلا درب لولایی بسیار کارآمد تر از درب های کشویی می باشد. دوم نوع شاسی کشی دستگاه می باشد که به دو صورت پیچ و مهره ای و جوشی می باشد، به دلیل بسیار زیادی نو پیچ و مهره ای بسیارمعتبرتر و مفیدتر از نوع جوشی می باشد.

اعلام نوع محافظتی ادوات هیدرولیک و تبرید دستگاه: نوع عایق سیکل تبرید و هیدرولیک دستگاه بسیار مهم می باشد و دلیل آن نیز اختلاف دمای بسیار زیاد محیط بیرون و آب سیستم می باشد. بهترین عایق نوع الاستومری می باشد و بهترین حالت آن مصلح آن می باشد.

ابعاد و وزن نهایی دستگاه: ابعاد دستگاه از نکات مهم آن می باشد قطعا ابعاد کوچکتر بهتر می باشد ولی ابعاد خیلی کوچکتر از سایر برندها، می تواند نشان از ایراد در سطح کندانسور یا نوع و تناژ کمپرسور باشد. وزن چیلرها نیز می بایست به صورت معمول همسان باشد و دلیل آن نیز مساوی بودن مواد سازنده آنها می باشد.

شرایط تست و اعلام ظرفیت مورد ادعا تامین کننده: بازدهی و ظرفیت واقعی یک دستگاه چیلر می بایست توسط یک آزمایشگاه تعیین ظرفیت با امکانات شبیه سازی محل بهره برداری پروژه تایید گردد و می توان در این ضمینه استانداردهای آنلاین و معتبر یورو ونت اروپا را مورد قبول دانست.

لزوم استفاده از فن کویل:

در چه صورتی می توان از مینی چیلر یا چیلر به همراه فن کویل در چهار فصل استفاده کرد؟

مینی چیلر در فصل تابستان آب سرد تولید شده را توسط پمپ به فن کویل هایی که در ساختمان نصب شده اند هدایت می کند و در فصل زمستان نیز آب گرم تولید شده توسط پکیج یا موتورخانه به داخل فن کویل ها هدایت می شود. بدین ترتیب با استفاده از مینی چیلر و چیلرهای رادکو، هوایی بسیار مطبوع در فصل تابستان و زمستان در اختیار خواهید داشت.

فن کویل

فن کویل کوچکترین عضو سیستم های تهویه مطبوع است. فن کویل دستگاهی برای خنک کردن و تولید گرما و به طور کلی تهویه مطبوع در محیط های اداری، تجاری و مسکونی است و تبدیل انرژی از آب به هوا است.

فن کویل ها همان طور که از نامشان پیداست متشکل از چند فن و کویل که با عبور هوا از روی کویل، هوای گرم یا سرد را تولید می کند. اجزای آن شامل کویل (لوله های مسی)، موتور، بلوور، فن، الکتروموتور، دریچه دهش و مکش و بدنه اصلی تشکیل شده اند. فن کویل ها با گرم کردن یا خنک کردن هوا در یک فضای داخلی، کنترل دما را فراهم می کنند و از طریق کویل مسی گردش می کنند و هوای تازه را گرم یا خنک می کند و هوای تازه جایگزین هوای اتاق می شود. فن کویل می تواند تغییرات گرمایشی یا سرمایشی را برای چندین اتاق در ساختمان فراهم کند و می توان دمای هر اتاق را با استفاده از ترموستاتی که در هر اتاق نصب می گردد متناسب با خواست افراد آن اتاق تنظیم کرد.

انواع فن کویل

 فن کویل کانالی

 فن کویل زمینی

 فن کویل سقفی توکار

 فن کویل ایستاده

 فن کویل دیواری 

 فن کویل سقفی کابینتی

فن کویل

عواملی که بر قیمت فن کویل ها تاثیر دارد

1. کیفیت کنترل کننده هوای فن کویل

2. عملکرد فن کویل

3. اندازه فن کویل

4. برقراری ارتباط فن کویل 

ضمن توضیح تاثیراین پارامترها در قیمت چیلر و فن کویل، لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان شرکت رادکو (RADCO) تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده ارائه هر گونه مشاور تخصصی در این زمینه می باشند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.