راهکارهایی برای  کاهش هزینه‌‌‌های انرژی در سنگاپور

به عنوان اپراتور شبکه ملی سنگاپور، حدود ۱.۶ میلیون مشتری صنعتی، تجاری و مسکونی از خدمات انتقال، توزیع و پشتیبانی بازار در سطح جهانی این شرکت بهره می‌‌‌برند. این شبکه‌‌‌ها از قابل اعتمادترین و مقرون به‌‌‌صرفه‌‌‌ترین شبکه‌‌‌ها در سراسر جهان هستند. فراتر از خدمات سنتی، گروه SP مجموعه‌‌‌ای از راه‌‌‌حل‌‌‌های انرژی تجدیدپذیر و پایدار از جمله راه‌‌‌حل‌‌‌های انرژی خورشیدی، ریزشبکه‌‌‌ها، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی برای مناطق تجاری و شهرک‌‌‌های مسکونی، شارژ سریع وسایل نقلیه الکتریکی و ابزارهای مدیریت انرژی دیجیتال سبز را برای مشتریان در سنگاپور و منطقه ارائه می‌‌‌دهد.

اما افزایش تعرفه برای خانواده‌‌‌هایی که در آپارتمان‌‌‌های چهار‌اتاقه زندگی می‌‌‌کنند، به معنای افزایش متوسط قبض برق ماهانه حدود ۴.۳۹ دلار سنگاپور (۳.۳۳ دلاری آمریکا) است. همچنین سیتی انرژی تولیدکننده و خرده‌‌‌فروش گاز شهری در سنگاپور که یک شرکت تابعه کامل از شرکت Keppel است، اعلام کرد که تعرفه گاز در این کشور در عین حال با ۳.۳ درصد افزایش به ۲۳.۵۱ سنت در هر کیلووات ساعت خواهد رسید. این سومین سه‌ماهه متوالی افزایش قیمت برق و گاز در سنگاپور است. گروه SP آخرین افزایش را به هزینه‌‌‌های انرژی بالاتر نسبت داد که شامل هزینه سوخت و هزینه تولید برق است.

تخفیف برای خانوارها

برای کمک به کاهش تاثیر افزایش برنامه‌‌‌ریزی‌شده تعرفه‌‌‌های برق و گاز و همچنین افزایش مالیات کربن و قیمت آب، حدود ۹۵۰ هزار خانوار سنگاپوری که در آپارتمان‌‌‌های HDB زندگی می‌‌‌کنند، تخفیف‌‌‌هایی را با عنوان U-Save و هزینه‌‌‌های خدمات و حفاظت (S&CC) در ماه ژانویه ۲۰۲۴ دریافت خواهند کرد. این تخفیفات که در آوریل، ژوئیه، اکتبر و ژانویه هر سال پرداخت می‌‌‌شود، بخشی از طرح دائمی ‌‌‌کوپن کالا و خدمات و بسته‌‌‌های تضمینی دولت سنگاپور است.

وزارت نیرو سنگاپور در یک بیانیه مطبوعاتی در روز جمعه گفت:  در سال مالی ۲۰۲۳، خانوارهای واجد شرایط دو برابر تخفیف معمول U-Save و ۲۰ دلار سنگاپور اضافی از ژانویه ۲۰۲۴ دریافت خواهند کرد تا از تاثیر افزایش مالیات کربن و قیمت‌‌‌ها روی آنها بکاهند. این در حالی است که ۲۰ دلار سنگاپور اضافی به ازای هر سه ماه از U-Save که هر فصل از ژانویه ۲۰۲۴ تا دسامبر ۲۰۲۵ ارائه می‌‌‌شود، توسط معاون نخست وزیر و وزیر دارایی لارنس وانگ در ماه سپتامبر امسال به عنوان بخشی از بسته حمایتی ۱.۱ میلیارد دلاری برای کمک به هزینه زندگی خانوارها اعلام شد.

این وزارتخانه گفت که به طور متوسط، تخفیفات U-Save ارائه‌شده برای سال مالی ۲۰۲۳، برابر با حدود ۸ تا ۱۰ ماه قبوض آب و برق برای خانوارهایی است که در آپارتمان‌‌‌های یک و دو اتاقه زندگی می‌‌‌کنند. برای آپارتمان‌‌‌های سه و چهار‌اتاقه، تخفیف‌‌‌ها حدود ۴ تا ۶ ماه قبض آب و برق را پوشش می‌‌‌دهد. تخفیف‌‌‌های U-Save مستقیما به حساب‌‌‌های آب و برق خانوارها در حساب SP Services آنها واریز می‌‌‌شود، در حالی که تخفیف‌‌‌های S&CC مستقیما به حساب S&CC خانوارها در شورای شهر مربوطه آنها واریز می‌‌‌شود.

گروه SP، که مالک و اداره‌کننده شبکه برق سنگاپور است، تعرفه‌‌‌های برق را هر سه ماه بر اساس دستورالعمل‌‌‌های تعیین‌شده توسط تنظیم‌کننده صنعت، اداره بازار انرژی (EMA) بررسی می‌‌‌کند. تعرفه برق از چهار جزء شامل هزینه‌‌‌های انرژی پرداختی به شرکت‌‌‌های تولید برق و هزینه‌‌‌های شبکه پرداختی به گروه SG برای بازیابی هزینه‌‌‌های انتقال از طریق شبکه برق تشکیل شده است. همچنین هزینه‌‌‌ای برای پشتیبانی بازار به گروه SP پرداخت می‌‌‌شود که هزینه‌‌‌های صورت‌‌‌حساب و قرائت کنتور را بازیابی می‌‌‌کند، و همچنین هزینه‌‌‌ای به شرکت بازار انرژی پرداخت می‌‌‌شود که هزینه‌‌‌های راه‌‌‌اندازی بازار عمده‌‌‌فروشی برق و سیستم برق را بازیابی می‌‌‌کند. هزینه‌‌‌های انرژی هر سه ماه یک‌بار تنظیم می‌‌‌شود تا تغییرات در هزینه سوخت و تولید برق را منعکس کند. هزینه سوخت، در حقیقت هزینه گاز طبیعی وارداتی است که با قراردادهای تجاری به قیمت نفت گره خورده است. هزینه تولید برق عمدتا هزینه‌‌‌های بهره‌برداری از نیروگاه‌‌‌ها مانند هزینه‌‌‌های نیروی انسانی و تعمیر و نگهداری و همچنین هزینه سرمایه‌‌‌ای نیروگاه‌‌‌ها را پوشش می‌‌‌دهد.

در حالی که انرژی یک منبع حیاتی است که برای توسعه یک کشور ضروری است، اما سنگاپور هیچ منبع انرژی قابل‌توجهی از خود ندارد و این کشور برای تامین نیازهای داخلی خود به شدت به واردات انرژی وابسته است. بخش انرژی سنگاپور از روزهای ابتدایی خود راه طولانی را پیموده است. در طول ۵۰ سال گذشته، این کشور از نفت به گاز طبیعی برای تولید برق پاک‌تر روی آورده است. سنگاپور همچنین شاهد افزایش استفاده از انرژی خورشیدی، به ویژه در پشت بام‌‌‌ها و مخازن بوده است.

با چالش‌‌‌هایی که تغییرات آب و هوایی ایجاد می‌‌‌کند، دولت سنگاپور باید نحوه استفاده و تولید انرژی را تغییر دهد. این امر به ویژه در صورتی که تقاضای انرژی این کشور با توسعه اقتصادی آن همچنان رو به افزایش باشد، صادق است. در سال‌‌‌های اخیر  عمده ترکیب انرژی سنگاپور شامل گاز طبیعی مایع (LNG)، پاک‌‌‌ترین سوخت فسیلی است که حدود ۹۵ درصد از نیازهای تولید برق سنگاپور را تامین می‌‌‌کند. زغال سنگ، نفت، انرژی خورشیدی و زباله‌‌‌ها ۵ درصد باقی‌مانده از انرژی موردنیاز این کشور را تامین می‌‌‌کنند.

این وزارتخانه در ادامه اظهار کرد:  در سمت تقاضا، ما به تلاش‌‌‌های خود برای بهبود بهره‌‌‌وری انرژی در همه بخش‌‌‌ها ادامه خواهیم داد. ما همچنین با ارائه اطلاعات بیشتر، خانوارهای خود را برای مدیریت بهتر مصرف برق توانمند خواهیم کرد. داستان انرژی ما یک تلاش طولانی‌مدت است. بازار انرژی با ذی‌نفعان مختلف، از مشاغل گرفته تا جوامع تحقیقاتی، جوانان، اتحادیه‌‌‌ها و عموم مردم، برای دستیابی به این چشم‌‌‌انداز انرژی پاک‌‌‌تر و کارآمدتر با یکدیگر همکاری می‌‌‌کنند.