بازار سهام

15 (2)

 بورس در دومین روز از پاییز بهاری شد

روز گذشته هر سه شاخص‌ بورس نیمه اول بازار را مثبت آغاز کردند، شاخص کل بارشد40 هزار واحدی شروع به کار کرد. اما در ادامه معاملات روز این روند کندتر شد و در نهایت با رشد ۳۰ هزار واحدی نماگر بورس مجدد بر قله یک میلیون و ۶۱۱ هزار واحدی بازگشت.ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس از ۱۲ هزار میلیارد تومان عبور کرد که در مقایسه با روز گذشته نشان‌دهنده افت حدود ۷ درصدی است. در بین صنایع بیشترین ارزش معاملات متعلق به پالایشی‌ها بود و پس از این صنعت گروه‌های خودرو، فلزات، شیمیایی و بانک‌ها در رده‌های بعدی ایستادند. این ۵ صنعت در مجموع ۷۰درصد از ارزش معاملات کل بازار را به خود اختصاص دادند. نرخ ارز آزاد و نیمایی، قیمت‌های جهانی، گزارش‌های 6ماهه، روند آتی نرخ بهره و برآورد سودآوری شرکت‌ها متغیرهای اثرگذار بر بازار روز گذشته بودند.

 

بازار سکه

15 (3)

سکه به دنبال سقف شکنی

سکه پس از نوسانات زیاد در هفته‌های گذشته، روند افزایشی به خود گرفته است تا‌جایی که از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه افزایش 600 هزار تومانی را در کارنامه هفتگی دارد. قیمت هر قطعه سکه تمام طرح جدید در روز چهارشنبه به ۱۳ میلیون و 220هزار تومان، رسید که افزایش 15/ 0درصدی معادل 20هزار تومان را نشان می‌دهد. قیمت نیم سکه ۷ میلیون و 10۰ هزار تومان،و قیمت ربع‌سکه به ۴میلیون و 80 هزار تومان رسید که در مقایسه با آخرین قیمت 50 هزار تومان افزایش را در هرکدام از این قطعه فلز گرانبها نشان می‌دهد. دلار و طلا در بازار جهانی قطب‌نمای سکه هستند و این فلز زرد رنگ از این دو تاثیر می‌پذیرد. روند افزایشی این روزهای سکه نشان می‌دهد که این فلز گرانبها به کاهش قیمت طلا در بازار جهانی هیچ واکنشی نشان نداده است.

 

بازار طلای جهانی

15 (4)

روند کاهشی طلا شدت گرفت

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر رشد ارزش دلار، برای سومین روز کاهش پیدا کرد.به دنبال تشدید مجدد تنش‌ها بین آمریکا و چین و در حالی که نگرانی‌ها از کندی ترمیم اقتصادی همچنان ادامه دارد قیمت طلا روز چهارشنبه اندکی افزایش داشت، اما تقویت ارزش دلار سبب شده تا قیمت طلا طی روزهای اخیر تضعیف شود.قیمت هر اونس طلاروز گذشته (ساعت16 به وقت تهران) با 2/ 0درصد کاهش به 1882 دلار و 74 سنت رسید، اما قیمت طلا در معاملات آتی امروز 07/ 0 درصد رشد داشت و به 1909 دلار رسید.شاخص دلار آمریکا تحت تاثیر آمار اقتصادی مثبت و نگرانی‌ها نسبت به موج دوم شیوع ویروس کرونا در اروپا و انگلیس، در برابر ارزهای رقیب، به بالاترین حد در 8 هفته گذشته صعود کرد. دلار قوی‌تر طلا را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر می‌کند.

 

بازار اوراق مسکن

15 (5)

اصلاحات در تسه‌ها

 در چند روز اخیر نوسانات بازار سهام دامن‌گیر اوراق تسهیلات بازار مسکن شده است و قیمت این اوراق را تحت تاثیر قرار می‌دهد به این ترتیب قیمت هر برگه از این اوراق روز گذشته به 80 هزار و 477 تومان رسید که کاهش 67/ 0 درصدی را نشان می‌دهد. عمدتا دوتغییر عمده در سیاست‌ها و عملکرد بانک مسکن می‌تواند قیمت اوراق را تحت تاثیر قرار دهد که یکی از آنها تغییر در سطح تخصیص اوراق به افراد، صاحب حساب سپرده ممتاز است و دیگری تغییر در شرایط تسهیلات مسکن همچون تغییر در سقف تسهیلات است که می‌تواند تقاضا را برای خرید اوراق افزایش داده یا کاهش دهد. اما در شرایط فعلی هیچ تغییر خاصی در عملکرد بانک مسکن در این دو مورد اتفاق نیفتاده است تا بتوان از آنها به‌عنوان عوامل تغییر قیمت تسه‌ها در روزهای اخیر یاد کرد.

 

بازار نفت

15 (6)

نگاه طلای سیاه به بازار سهام

دیروز شاخص‌های نفتی اندکی رشد کردند، چراکه سهام در اروپا بهبود یافت و آمار منتشر شده از تولید آلمان نشان از بازیابی اقتصادی این کشور دارد. علاوه بر این موضوع، موسسه نفت آمریکا گزارشی مبنی بر تخمین افزایش 700 هزار بشکه‌ای موجودی نفت و کاهش 7/ 7 میلیون بشکه‌ای بنزین ارائه کرده که به‌صورت کلی از سوی فعالان بازار مثبت ارزیابی شده است. البته باید منتظر تایید رسمی این آمار در شامگاه چهارشنبه بود. از طرفی، لیبی به‌عنوان یکی از اعضای اوپک که معافیت محدودیت تولید توافق اوپک‌پلاس را نیز به دلیل شرایط خاص خود دارد، نگرانی جدیدی به بازار تزریق کرده، زیرا این کشور قرار است از هفته آینده تولید خود را که به دلایل امنیتی به تنها 100 هزار بشکه در روز کاهش یافته، افزایش بیش از دو برابری بدهد.