آمار نفتکش‌ها در رفینیتیو آیکان نشان داد صادرات نفت از جنوب عراق در ۲۱ روز نخست ژانویه، به ۶/ ۳میلیون بشکه در روز بالغ شد که نزدیک به رکورد ۶۳/ ۳ میلیون بشکه در روز دسامبر بود. این آمار سیگنال قوی از عرضه کمتر عراق با وجود آغاز اجرای توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولید به میزان ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز از اول ژانویه را نشان نمی‌دهد. یک منبع آگاه به رویترز گفت: تاکنون هیچ کاهشی در نرخ صادرات عراق صورت نگرفته است. عمده صادرات نفت عراق از جنوب این کشور انجام می‌گیرد. مدیر شرکت دولتی «نفت بصره» در ۱۱ ژانویه آمار مشابهی برای صادرات ژانویه ارائه کرده بود.

عراق که سرگرم توسعه ظرفیت صادرات نفت خود است، تمایلی برای پیوستن به اقدامات اوپک برای تنظیم عرضه نفت در سال ۲۰۱۷ نداشت و در آن زمان پایین‌ترین نرخ پایبندی را به این پیمان نشان داد. البته توافق اوپک مربوط به محدودیت تولید و نه صادرات است و ممکن است که عراق تولید خود را کاهش داده باشد اما از ذخایرش نفت برداشت می‌کند یا اینکه نفت کمتری به پالایشگاه‌های داخلی اختصاص می‌دهد.

با این حال معامله‌گران و تحلیلگران نفت سرگرم بررسی صادرات نفت برای ارزیابی تاثیر توافق اوپک و غیراوپک روی بازار جهانی هستند و تاکنون صادرات عراق از شمال این کشور نیز تغییر قابل توجهی نداشته است. طبق آمار نفتکش‌ها که توسط رویترز گردآوری شده است، صادرات نفت از شمال عراق در ژانویه ثابت بود و حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز ماند که همچنان کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز در برخی از ماه‌های سال ۲۰۱۷ است. بغداد اعلام کرده که به توافق کاهش تولید پایبند است و ثامر غضبان، وزیر نفت عراق چهارم ژانویه اظهار کرد: عراق در نیمه اول سال ۲۰۱۹، تولید نفت خود را نزدیک به هدف اوپک نگه خواهد داشت.