کره‌جنوبی بر اساس معافیت‌های اعلام شده از سمت آمریکا، برای ۱۸۰ روز می‌تواند از ایران نفت دریافت کند. طبق این معافیت‌ها، کره‌جنوبی می‌تواند روزانه تا سقف ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران را که عمدتا شامل میعانات گازی می‌شود خریداری کند بدون آنکه هدف تحریم‌های آمریکا قرار گیرد. تا پیش از اعمال تحریم‌ها، این کشور آسیای شمالی سومین خریدار بزرگ نفت خام ایران و همچنین بزرگ‌ترین‌ خریدار میعانات گازی کشورمان بود. بر‌اساس آمارهای موجود، واردات میعانات گازی کره‌جنوبی از ایران در ماه‌های ژانویه-آگوست روی ۷۷۰/ ۱۵۹ هزار بشکه در روز قرار داشت که ۴۹ درصد از میزان ۸۸۵/ ۳۱۱ هزار بشکه در روز در همین بازه زمانی در سال قبل از آن کاهش یافته بود. میعانات گازی نوعی نفت خام بسیار سبک است که عمدتا برای تولید نفتا در پتروشیمی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 اما با وجود اینکه کره‌جنوبی به‌عنوان متحد سیاست‌های آمریکا، از تحریم‌های نفتی ایران معاف شده است، کارشناسان عقیده دارند هنوز مشکلاتی می‌تواند بر سر راه خرید نفت از ایران وجود داشته باشد. به گفته منابع آگاه، هیاتی که هفته جاری از کره‌جنوبی به ایران می‌آید، بر سر مسائلی مانند پرداخت پول محموله‌ها، حمل و نقل و بیمه مذاکراتی خواهند داشت. از همین رو یکی از این منابع آگاه به رویترز گفته است «اینکه حجم واقعی واردات کره‌جنوبی از ایران چقدر باشد به مذاکرات هفته جاری بستگی دارد.» طبق این گزارش، SK Incheon Petrochem یک واحد پتروشیمی از SK Innovation به همراه Hyundai Chemical که زیرمجموعه Hyundai Oilbank است و همچنین Hanwha Total Petrochemicals که یک جوینت ونچر میان Hanwha Corp و توتال فرانسه است، خریداران پایدار میعانات گازی ایران هستند.

هر کدام از این سه واردکننده، ‌در نیمه نخست سال جاری میلادی بین یک تا سه میلیون بشکه از میعانات گازی پارس جنوبی وارد کرده‌اند. با این حال باید دید مذاکرات پیش رو در رابطه با نحوه واردات میعانات گازی ایران از سمت کره‌جنوبی چگونه پیش خواهد رفت. طبق بیانیه‌ای که وزارت خارجه کره‌جنوبی منتشر کرده است، بانک صنعتی کره (IBK) و ووری بانک( woori bank) دو بانک کره‌ای هستند که پول محموله‌های میعانات گازی در آنها سپرده‌گذاری خواهد شد.  تحلیلگران انتظار دارند ایران از ماه آگوست به این سو، حدود ۲۰ میلیون بشکه میعانات گازی را به علت کاهش تقاضا ذخیره کرده باشد. دیگر خریدار اصلی میعانات گازی ایران، شرکت ملی نفت امارات است که روابط تجاری خود را با ایران به حالت تعلیق درآورده است. اگرچه انتظار می‌رفت نام این کشور نیز در میان کشورهای معاف‌شده از تحریم‌های نفتی آمریکا مشاهده شود، با این حال نام امارات در میان هشت کشور معاف شده دیده نشد.

با وجود محدودیت‌هایی که آمریکا روی صادرات میعانات گازی ایران در کنار نفت گذاشته است، به نظر می‌رسد با تکمیل هر سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس و همچنین راه‌اندازی فاز چهارم آن، افزایش نیاز داخلی ایران به میعانات گازی باعث به حداقل رسیدن آثار تحریم‌های یکجانبه آمریکا شود. پالایشگاه ستاره خلیج فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز در قالب ۳ مرحله ۱۲۰ هزار بشکه‌‌ای با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت تعریف شده است. خوراک مورد نیاز این پالایشگاه به وسیله خط لوله‌ای به طول بیش از ۴۸۵ کیلومتر از پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی تامین می‌شود. هم‌اکنون روزانه ۲۴۰ هزار بشکه میعانات گازی با خط لوله از عسلویه به این پالایشگاه منتقل و مصرف می‌شود.