صف خرید میلگرد فولادی

امسال مشوق‌های دولت چین برای مقابله با تبعات اقتصادی کرونا بر میزان ساخت‌وساز در این کشور افزود که همین موضوع عامل افزایش تقاضا برای فولاد در چین و در ادامه افزایش نرخ این محصول شد. نیاز چین به واردات حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد از سنگ‌آهن تا محصولات فولادی و حتی قراضه عامل تحریک بازار این محصولات در سایر کشورهای دنیا و افزایش جهانی قیمت‌ها شده است. درست در همین زمان تصمیم فدرال رزرو مبنی بر استمرار دوره نرخ بهره صفر، باعث تضعیف ارزش دلار و خروج سرمایه از بازار سهام این کشور و تقویت بازار کامودیتی‌ها شد. همزمانی این اتفاق با زمان اوج ساخت‌وساز در چین به تقویت بهای شمش و میلگرد در بازارهای جهانی انجامید. به عقیده تحلیلگران بازار، این روند افزایشی قیمت حداقل تا پایان اکتبر که همچنان تقاضای فصلی در چین بالاست، ادامه پیدا می‌کند.

افت تقاضا و کاهش تولید جهانی فولاد

در حالی وارد نهمین ماه از سال ۲۰۲۰ شده‌ایم که همچنان دنیا با اثرات همه‌گیری شیوع ویروس کرونا درگیر بوده و همین موضوع نیز همچنان یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد و بازارهای کالایی در دنیا به‌شمار می‌رود.

کاهش تقاضا برای انواع کامودیتی‌ها اولین تاثیر شیوع کرونا در بازارهای کالایی بود. اعمال قرنطینه‌های سختگیرانه از ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۰ ابتدا در چین و به مرور در سایر نقاط دنیا به‌منظور کنترل این پاندمی، بازار مصرف بسیاری از کامودیتی‌ها را کوچک کرد. فولاد نیز از جمله بازارهایی بود که در اثر محدودیت‌های قرنطینه‌ای با کوچک شدن بازار مصرف روبه‌رو شد. البته محدودیت‌های کرونایی تنها بر بازار تقاضای فولاد اثرگذار نشد و در ادامه شاهد تسری این اثرات بر بخش تولید نیز بودیم به‌گونه‌ای که براساس گزارش انجمن جهانی فولاد، میزان تولید فولاد دنیا در ۷ ماه ابتدایی سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه قبل کاهش ۳/ ۵ درصدی داشت.  کاهش تولید فولاد در دوران شیوع کرونا متاثر از چند عامل بود. قرنطینه‌های عمومی در بسیاری از کشورهای دنیا کاهش تولید در بخش‌های مختلف از معدن تا محصول را درپی داشت، در ادامه اگرچه بسیاری از شرکت‌های بزرگ فعالیت تولیدی خود را با رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی از سر گرفتند اما رعایت همین دستورالعمل‌ها عاملی جهت کاهش تولید محصولات ازجمله فولاد بود. همچنین از آنجایی که کاهش تقاضا برای فولاد باعث افت قیمت این محصولات نیز شده بود، بسیاری از کشورهای تولیدکننده فولاد در این شرایط موافق کاهش سطح تولید به‌منظور ایجاد تعادل در این بازار با هدف جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت بودند، اتفاقی که اجرایی شد و تا حدی نیز توانست این بازار را به تعادل نسبی برساند.

صنعت ساخت‌وساز به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد دنیا در دوران کرونا با رکودی کم‌سابقه در کشورهای مختلف روبه‌رو شد، اما شرایط رکودی حاکم بر این صنعت در چین دیری نپایید و پس از یک دوره کوتاه مدت به حالت عادی بازگشت و حتی به نسبت دوران پیش از شیوع کرونا تقویت نیز شد.  چین اولین کشور دنیا بود که با شیوع ویروس کرونا روبه‌رو شد و اقدام به اعمال قرنطینه عمومی در برخی از استان‌های این کشور کرد. اعمال سختگیرانه محدودیت‌های قرنطینه‌ای در این کشور به سرعت بر بازار جهانی تقاضای بسیاری از کامودیتی‌ها ازجمله فولاد اثرگذار شد و کاهش نرخ جهانی را درپی داشت. در ادامه از میزان تولید فولاد این کشور نیز کاسته شد اما پس از زمان نسبتا کوتاهی در اواسط ماه مارس شرایط چین به حالت عادی بازگشت. ابتدا از شدت قرنطینه در این کشور کاسته و به‌مرور شرایط به حالت عادی بازگشت. با عادی شدن شرایط در چین مجددا ساخت‌و ساز در این کشور از سر گرفته شد، دولت این کشور برای تحقق رشد اقتصادی مدنظر خود اقدام به تزریق منابع مالی به‌منظور سرعت‌دهی به پروژه‌های ساخت‌و‌ساز و همچنین زیرساخت کرد و به این ترتیب مجددا بازار مصرف فولاد در چین رونق گرفت. هرچند که در مدت کوتاهی بعد از عادی شدن شرایط، فصل باران‌های موسمی در چین آغاز شد که این موضوع هر سال بازار تقاضای فولاد چین را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  همواره در فصل تابستان به علت باران‌های موسمی از میزان تقاضا برای فولاد در چین کاسته می‌شد و همین موضوع نیز افت بهای فولاد به‌خصوص فولادهای ساختمانی را به دنبال داشت. اما در هفته‌های گذشته و همزمان با آغاز فصل باران‌های موسمی در چین، با وجودی که از میزان تقاضای داخلی در این کشور اندکی کاسته شد اما بازار مقاطع شاهد کاهش چندانی در قیمت محصولات نبود؛ چرا که تجار فولاد پیش‌بینی می‌کردند پس از اتمام فصل باران‌های موسمی در چین باتوجه به حمایت‌های دولتی بازار مقاطع فولادی رونق بیشتری گیرد، پیش‌بینی که درست از آب درآمد.

مصرف فولاد چین بالاتر از سال‌های قبل

البته همواره بعد از اتمام فصل تابستان و باران‌های فصلی در چین میزان ساخت‌وساز در این کشور در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر افزایش پیدا می‌کند؛ چراکه فعالیت‌های ساخت‌وساز به منظور جبران خسارت‌های ناشی از سیل به بیشترین میزان می‌رسد. از آنجایی که امسال دولت چین برای جبران خسارت‌های ناشی از شیوع کرونا مشوق‌های قابل‌قبولی برای تحرک صنایع ساخت‌وساز نیز درنظر گرفته، میزان تقاضا در این زمان افزایش بیشتری نسبت به دوره‌های مشابه در سال‌های قبل خواهد داشت.  نتایج بررسی موسسات بین‌المللی و بررسی روند تولید و تجارت مقاطع فولادی در چین نشان می‌دهد که اقدامات دولت چین برای تقویت بخش ساخت‌وساز نتیجه‌بخش بوده و بر همین اساس بر مبنای پیش‌بینی تحلیلگران Fastmarkets میزان مصرف میلگرد (پرمصرف‌ترین کالای فولادی) چین در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ رشد حدود ۵ درصدی خواهد داشت.  دولت چین برای رونق اقتصادی در این کشور علاوه بر حمایت از ساخت‌وساز، مشوق‌هایی را برای خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم خانگی این کشور نیز در نظر گرفته که این مورد نیز تاثیری بسزا در افزایش تقاضا در چین ظرف روزهای آتی خواهد داشت.

اگرچه اغلب کشورهای دنیا همچنان درگیر‌و‌دار کنترل شیوع ویروس کرونا هستند اما چین به ‌سرعت به شرایط عادی بازگشته و در این میان نیز توانسته از فرصت کاهش‌های جهانی قیمت‌ها در زمنیه انواع کامودیتی‌ها و مواد اولیه برای کاهش هزینه‌های خود به خوبی بهره‌مند شود. البته در ادامه افزایش تقاضا برای فولاد در چین و رشد تولید فولاد در این کشور باعث افزایش بهای مواد‌اولیه این صنعت از جمله سنگ آهن و قراضه شد. همچنین این روند رو به رشد تقاضا برای محصولات فولادی توانست عامل مثبتی در جهت تحریک بازار محصولات فولادی دنیا به‌خصوص شمش و مقاطع ساختمانی از جمله میلگرد باشد.

قیمت میلگرد در شمال چین در روزهای پایانی آگوست به ۵۳۰ دلار به ازای هر تن محصول رسید که این رقم نسبت به بهای این محصول در پایان ماه فوریه افزایش ۴۸ دلاری داشت، به این ترتیب بهای هر تن میلگرد در شمال چین ظرف مدت شش ماه با رشد ۱۰ درصدی روبه‌رو شد.

این روند افزایشی قیمت در ماه سپتامبر نیز ادامه یافت به‌گونه‌ای که قیمت هر تن میلگرد در ۴ سپتامبر در محدوده ۵۳۵ تا ۸/ ۵۳۹ دلار به ازای هر تن معامله شد.  بهای بیلت در شرق آسیا نیز در هفته گذشته به ۴۴۵ دلار رسید که این رقم نیز نسبت به حداقل قیمت این محصول که در روزهای پایانی آوریل شاهد آن بودیم افزایش ۷۸ دلاری داشت و به این ترتیب نرخ بیلت در شرق آسیا ظرف مدت چهار ماه رشد ۲۱ درصدی را تجربه کرد.  قیمت میلگرد صادراتی چین نیز در روزهای ابتدایی سپتامبر به ۴۸۶ دلار رسید که این رقم بیشترین قیمت این محصول پس از آگوست ۲۰۱۹ است.

افزایش ۲/ ۳ درصدی تولید فولاد چین

باتوجه به افزایش تقاضا در زمینه انواع محصولات فولادی در چین میزان تولید فولاد این کشور نیز پس از دوران کوتاهی که این کشور درگیر کنترل کرونا بود افزایش یافت. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی انجمن جهانی فولاد میزان تولید فولاد چین از ماه مارس وارد فاز افزایشی شد، البته همچنان سطح تولید فولاد این کشور در این زمان نسبت به مدت مشابه در سال قبل کمتر بود اما از آوریل میزان ماهانه تولید فولاد این کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل خود فراتر رفت. این روند افزایشی در ماه‌های بعد نیز ادامه پیدا کرد به‌گونه‌ای که آمار تجمعی تولید فولاد چین ظرف مدت هفت ماه ابتدایی سال ۲۰۲۰ نیز از رشد ۲/ ۳ درصدی تولید نسبت به هفت ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹ حکایت دارد.  باوجود رشد تولید فولاد در چین، همچنان میزان تقاضا نسبت به تولید بیشتر بوده و همین موضوع نیز از سویی عاملی در جهت تقویت بهای شمش و مقاطع طویل فولادی در این کشور و از سوی دیگر عاملی در جهت افزایش جهانی قیمت این محصولات است چرا که بخشی از نیاز چین به فولاد از طریق واردات تامین می‌شود. بنابراین کاهش تولید جهانی در عین افزایش تقاضای داخلی چین زمینه افزایش بهای جهانی شمش فولاد و مقاطع طویل فولادی در دنیا را فراهم کرده است.

تصمیم فدرال‌رزرو به افزایش بهای کامودیتی‌ها انجامید

در روزهای پایانی آگوست امسال، فدرال رزرو تصمیم گرفت که نرخ بهره صفر را در این کشور برای دوره زمانی طولانی‌تری اجرایی کند، باتوجه به وجود تورم ۲ درصدی در این کشور، نرخ بهره صفر به مفهوم نرخ بهره منفی ۲ درصد است. این تصمیم فدرال‌رزرو از سویی عامل تضعیف دلار آمریکا و همچنین خروج پول از بازار سهام این کشور و از طرف دیگر تقویت ارزش طلا و سایر کامودیتی‌ها خواهد بود. موضوعی که در ۱۰ روز سپری شده از این تصمیم نتیجه خود را در این بازارها گذاشت و بهای اغلب کامودیتی‌ها در این زمان افزایش پیدا کرد.

بنابراین درحالی که نرخ شمش و میلگرد در نقاط مختلف دنیا در اثر افزایش تقاضای چین رو به رشد بود، تضعیف ارزش دلار آمریکا نیز به کمک این بازار آمد و عاملی مضاعف در جهت تقویت این بازار شد به‌گونه‌ای که استمرار این روند افزایشی قیمت در این بازار حداقل تا پایان اکتبر که همچنان تقاضای فصلی در چین بالاست ادامه یابد. تغییر در این بازار و ایجاد ثبات قیمتی کاملا وابسته به میزان تولید فولاد در دنیا و بازگشت سطح تولید فولاد کشورهای مختلف به میزان قبل از شیوع کرونا است.