شماره روزنامه ۶۱۱۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۱۵ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۱۱۵

  • جاماندگی از انقلاب تجدیدپذیر‌ها

    دنیای اقتصاد: در حالی که ترکیه با گام‏‏‌های بلند به سوی انقلاب انرژی‏‏‌های تجدیدپذیر پیش می‌رود، ایران همچنان در تلاش برای رفع چالش‏‏‌های اساسی در صنعت انرژی خود است. ظرفیت تولید برق ترکیه به ۱۱۰,۵۳۹مگاوات رسیده که بیش از نیمی از آن از منابع پاک تامین می‌شود، اما ایران با تولید تنها ۱۱۰۰مگاوات برق تجدیدپذیر، فاصله زیادی با اهداف خود دارد. در حالی که ترکیه موفق به کاهش واردات برق و افزایش تولید گاز شده است، ایران با کمبود ۱۲‌هزار مگاواتی برق در اوج مصرف دست‌وپنجه نرم می‌کند. هر دو کشور با چالش‏‏‌های مالی روبه‌رو هستند، اما تحریم‏‏‌ها شرایط را برای ایران پیچیده‏‏‌تر کرده است. کاهش ۴۵درصدی قیمت برق در ترکیه فرصتی برای رشد صنایع فراهم کرده، در حالی که افزایش مصرف در ایران، فشار بر زیرساخت‏‏‌ها را تشدید می‌کند.
  • بمب دوست در جیب دشمن

    دنیای‌اقتصاد: نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در اوایل ژوئیه که از مسکو بازدید کرد، با اشاره به همکاری راهبردی چندین دهه بین دو کشور، روسیه را «متحد قابل اعتماد» و «دوست در همه حال و هوای دهلی نو» توصیف کرد. با این حال، کمتر از سه ماه بعد، این سخنان به بوته آزمایش سپرده شده است؛ به‌ویژه پس از گزارش‌هایی مبنی بر دسترسی کی‌یف به مهمات هند و استفاده از آن در جنگ روسیه و اوکراین. تحقیقات خبرگزاری رویترز حاکی از آن است که مهمات هندی خریداری‌شده توسط ایتالیا و جمهوری چک به سمت اوکراین ارسال شده است. پس از انتشار تصاویری از جبهه‌های جنگ از سوی اوکراینی‌ها، مشخص شده است که آنها از مهمات هندی برای عقب راندن نیروهای روسیه استفاده می‌کنند. در همین حال، مودی چندین دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین داشته است که از ژوئن در توکیو آغاز شد، سپس در اولین سفر نخست‌وزیر هند به کی‌یف در ماه اوت ادامه پیدا کرد و در نهایت، هفته گذشته، در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل پایان یافت.
  • اثرات منطقه‌ای تجارت آزاد

    دنیای اقتصاد -میثم قریشی: مطابق با نظریات اقتصادی، کشورها هرچه بیشتر در معرض تجارت جهانی قرار بگیرند، می‌توانند از مزیت نسبی این مساله استفاده کنند و به رشدی بادوام در اقتصاد خود برسند. این موضوع مستلزم باز بودن درهای اقتصاد روی تجارت و مراودات مالی در صحنه جهانی است. ایده اصلی این است که با تحرک کامل سرمایه و نیروی کار، تعادلی بلندمدت در اقتصاد جهانی ایجاد می‌شود؛ اما همیشه این‌طور نیست و مثال‌های نقض بسیاری حول‌وحوش این موضوع می‌توان پیدا کرد.
  • هوش مصنوعی دنیای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار را دگرگون می‌کند

    دنیای اقتصاد: زیر پوست دنیای توسعه نرم‌افزار دو تغییر در حال وقوع است. از زمان معرفی چت‌بات هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی در سال ۲۰۲۲، مدیران و روسا در تلاش برای یافتن روش‌هایی برای استفاده از هوش مصنوعی هستند. تا حالا اغلب تلاش‌ها نتیجه چندانی نداشته‌اند، اما در این میان برنامه‌نویسی نرم‌افزاری استثنا است. نظرسنجی‌ها در این زمینه نشان می‌دهند که توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در سراسر جهان هوش مصنوعی مولد را آن‌قدر مفید می‌دانند که در حال حاضر حدود دو پنجم آنها مشغول استفاده از آن هستند. این حرفه به یک شکل دیگر هم در حال تغییر است. سهم رو به رشد مهندسان جهان از بازارهای نوظهور می‌آیند. هیچ تعریف استاندارد و مشخصی از یک توسعه‌دهنده وجود ندارد، اما در حدود سال ۲۰۲۰ تعداد کاربران پلتفرم محبوب ذخیره و اشتراک‌گذاری کد Github که در کشورهای فقیرتر زندگی می‌کنند، از کشورهای ثروتمند پیشی گرفت. در همین راستا، انتظار می‌رود که در چند سال آینده هند با پشت سر گذاشتن آمریکا به بزرگ‌ترین استخر استعدادهای برنامه‌نویسی جهان تبدیل شود.
  • نقطه‌ضعف نسل Z در شرکت‌ها

    نزدیک به دو سال است که می‌‌شنویم مدیران شرکت‌ها از سختی‌‌های کار با نسل زد شکایت می‌کنند. اما حالا دیگر صرفا در حد حرف و شکایت نیست. به گزارش فورچون، رهبران سازمان‌ها دست به کار شده‌‌اند و نیروی کار جوانی را که عملکرد خوبی ندارد یا به درستی با روال و مناسبت‌‌های اداری آشنا نیست، به سرعت و تنها چند ماه پس از استخدام اخراج می‌کند.
  • مدیران اجتماعی؛ موفق‏‌تر از مدیران فنی

    مترجم: مهدی نیکوئی
    ۴۰‌درصد از مدیران عامل در ۱۸ ماه نخست فعالیت خود شکست می‏‌خورند (به گزارش نشریه پژوهشی کسب و کار هاروارد) و عامل شکست آنها ‌نداشتن تجربه یا تخصص نیست؛ عامل این شکست، کمبود مهارت‏‌های انسانی و ناتوانی در ایجاد روابط سازنده با افراد تاثیرگذار شرکت است. موسسه مشاوره مدیریت مک‏‌کینزی برآورد کرده که سالانه یک‌تریلیون دلار از ارزش بازار ۱۵۰۰ شرکت برتر فهرست اس‏‌اندپی (S&P) به دلیل تغییر ناموفق مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره از دست می‌رود. این میزان زیان به اندازه کافی بزرگ است که نیاز به توجه و اقدامی جدی باشد. در واقعیت، انتخاب یک مدیرعامل جدید و امضای قرارداد با او، به هیچ وجه پایان کار یک شرکت نیست و تازه همه چیز از آنجا شروع می‌شود.
  • مختصات سینمای تک‌ژانری

    دنیای اقتصاد: سینمای ایران از ابتدای امسال تا دوم مهرماه، به فروش ۹۳۵میلیارد تومان رسیده و آمارها نشان می‌دهد که ۷۵درصد از این فروش، معادل ۶۹۷میلیارد تومان، از اکران فیلم‌های کمدی به دست آمده است. بازار سینما سال‌هاست که در تسخیر فیلم‌های کمدی قرار گرفته و سینماها تمایلی به اکران ژانرهای دیگر ندارند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر