شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۹۰ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۰۹۰

  • آرامش پس از توفان

    دنیای اقتصاد: راندا اسلیم، نمرود گورن، برایان کاتولیس و الکس وطن‌خواه ۲۶ اوت در میزگرد موسسه خاورمیانه مستقر در واشنگتن مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند. در این میزگرد گزاره‌های زیر مورد تاکید قرار گرفت. اول؛ پس از عملی شدن پاسخ حزب‌‌‌الله، فعلا جنگ گسترده‌‌‌تری وجود ندارد، اما درگیری ادامه دارد. دوم، با جلوگیری از درگیری منطقه‌ای در حال حاضر، جنگ فرسایشی اسرائیل و حزب‌الله نباید به یک امر روتین تبدیل شود. سوم؛ بحث سطحی سیاسی در آمریکا درباره خاورمیانه راه‌حل‌های عملی کمی برای مدیریت مسائل و مشکلات این منطقه ارائه می‌دهد و چهارم؛ تداوم و نه تغییر در سیاست خارجی ایران در دوران پزشکیان برجسته خواهد بود.
  • فاصله زیاد تا آتش‌بس

    دنیای اقتصاد: دو روز پس از اینکه اسرائیل و حزب‌الله به تبادل گسترده آتش پرداختند و البته به سرعت برای مهار یک جنگ بزرگ‌تر دست به‌کار شدند، تمرکز در خاورمیانه روز دوشنبه (۵مردادماه) به تلاش برای دستیابی به آتش‌بس در غزه بازگشت؛ جایی که جنگ ۱۰ماهه اسرائیل با حماس در بطن و کانون تنش‌های روزافزون منطقه‌ای قرار دارد. «جولیان بارنز» و «جیمز مک کینلی» در گزارش ۲۶اوت در نیویورک‌تایمز نوشتند، مذاکرات چهار روزه در روز یکشنبه (۴مردادماه) پس از ورود مقامات ارشد اسرائیلی و حماس به قاهره برای دیدار با میانجی‌گران، بدون هیچ دستاوردی به پایان رسید. به‌رغم فشار دیپلماتیک تمام‌عیار از سوی دولت بایدن، دو طرف درباره چندین موضوع حیاتی، از جمله درخواست اسرائیل برای حفظ حضور نظامی در امتداد مرز غزه با مصر، فاصله زیادی دارند.
  • بذرپاش به پزشکیان چه گفت؟

    دنیای‌اقتصاد: وزیر سابق راه و شهرسازی در آیین معارفه وزیر جدید عنوان کرد: وزیر راه و شهرسازی به کمک رئیس جمهور برای رفع موانع نیاز دارد. این اظهارنظر بذرپاش در مراسم تودیع خود در حالی عنوان شد که بسیاری از اتفاقات ناخوشایند بازار مسکن نظیر جهش تاریخی قیمت و رکود تاریخی در معاملات خرید و فروش و همچنین رکود ساخت مسکن، به دلیل ریسک‌‌های بیرونی این بازار رقم خورد. درواقع ریسک سیاسی، معلق شدن برجام و بازگشت تحریم‌‌ها، صعود نرخ دلار و انتظارات تورمی طی سال‌های اخیر از سویی با افزایش خرید سرمایه‌‌ای در بازار مسکن زمینه جهش قیمت در این بازار را مهیا کرد و از سوی دیگر جهش تورم تولید به کاهش ساخت مسکن انجامید.
  • تغییر موتور اقتصاد جهان

    دنیای اقتصاد: در‌حالی‌که در گذشته، کشورهای توسعه‌یافته مانند ایالات متحده پیشتاز رشد اقتصادی بودند، اکنون این روند در حال تغییر است و کشورهای نوظهور با سرعت بیشتری در حال رشد هستند. فایننشال تایمز در گزارشی به بررسی تغییرات روند رشد اقتصادی در کشورهای مختلف جهان پرداخته است. در‌حالی‌که آمریکا با چالش‌های اقتصادی ناشی از بدهی بالای دولت دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، بسیاری از کشورهای نوظهور با بدهی کمتر، چشم‌انداز روشنی برای رشد اقتصادی دارند. این تغییرات، فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در اقتصادهای نوظهور ایجاد کرده است. برای اولین بار پس از بحران مالی جهانی ۲۰۰۹، شرکت‌های مستقر در کشورهای نوظهور در سه‌ماهه دوم سال جاری توانستند حاشیه سود بالاتری نسبت به همتایان آمریکایی خود کسب کنند. این تغییر قابل‌توجه نشان از تحول در موازنه قدرت اقتصادی جهانی دارد.
  • بانک مرکزی مرموز

    دنیای اقتصاد-محمدحسین حسینی: اگر رمز و راز پولی یک هنر باشد، بانک خلق چین یک هنرمند افراطی است. به عنوان بانک مرکزی دومین اقتصاد بزرگ جهان و بانکی که آرزوی ارتقای مکانیزم‌‌های بازار را دارد، فقدان شفافیت، پیامدهای منفی زیادی در عرصه داخلی و بین‌الملل به همراه دارد. عدم‌شفافیت بانک مرکزی چین باعث می‌شود که فعالان بازار در مورد آینده سیاست‌‌های پولی تنها به حدس و گمان اکتفا کنند و دیدگاه مشخصی نداشته باشند.
  • بهترین زمان کناره‏‌گیری

    دنیای اقتصاد: «رفتن» یکی از سخت‌‌ترین تصمیمات زندگی است. فرقی هم نمی‌‌کند که بخواهیم یک مهمانی را ترک کنیم یا شرکت یا شهر و کشورمان را. زندگی حرفه‌‌ای هم از این قاعده مستثنا نیست. یکی از سخت‌‌ترین لحظات در هر حرفه‌‌ای تصمیم گرفتن درباره زمان و نحوه ترک یک شغل است. بسیاری از افراد می‌‌خواهند در اوج کناره‌‌گیری کنند، اما برای تعیین زمان درست کناره‌‌گیری با مشکل مواجهند، چون وقتی در اوج هستید، خداحافظی زودهنگام خطر از دست دادن دستاوردهای بیشتر را در پی دارد. برخی از مدیران با این تفکر حتی تا ۸۰ و ۹۰ سالگی جایگاهشان را حفظ می‌کنند.
  • ماموریت ستار هاشمی برای حفظ امنیت سایبری

    دنیای‌اقتصاد: دولت چهاردهم در آسیب‌پذیرترین وضعیت امنیت سایبری، فعالیت خود را شروع کرده و مردم و کارشناسان نیز در بیم و امید تصویب لایحه حفاظت از داده‌های شخصی و اجرای دستورالعمل حفاظت از حریم خصوصی کاربران به سر می‌برند. بازوی پژوهشی مجلس نیز در گزارش‌هایی به خلأ‌های قانونی حفاظت از داده پرداخته و پیشنهادهایی برای لحاظ شدن در لایحه حفاظت از داده‌ها مطرح کرده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر