شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۸۲ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۰۸۲

  • ایران به مذاکرات آتش‌بس فرصت می‌دهد

    دنیای اقتصاد: «به گفته منابع متعدد، به نظر می‌رسد تهران به میانجی‌ها زمان داده تا مذاکرات آتش‌بس را دنبال کنند.» رونن برگمن خبرنگار اسرائیلی ۱۶ اوت در نیویورک‌تایمز ادعا کرد: مقامات ایرانی و اسرائیلی گفتند، انتظار می‌رود ایران اقدامات تلافی‌‌‌‌جویانه برنامه‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌شده علیه اسرائیل برای ترور یکی از رهبران ارشد حماس در تهران را به تعویق بیندازد تا به میانجی‌گران برای رسیدن به آتش‌‌‌‌بس و پایان دادن به جنگ در غزه فرصت داده شود.
  • سنگ بنای مهار تورم؟

    دنیای اقتصاد: قانون جدید بانک مرکزی در سال۱۴۰۲ با هدف تقویت نظارت بر نظام بانکی و افزایش اختیارات بانک مرکزی تصویب شده است. این قانون به بانک مرکزی این اختیار را می‌دهد تا بر عملکرد بانک‌ها نظارت دقیق‌تری داشته باشد و در صورت لزوم، نسبت به اصلاح ساختار آنها اقدام کند. با این حال، برخی کارشناسان معتقدند که بانک مرکزی برای ایفای نقش موثر خود در کنترل تورم، مدیریت ناترازی بانکی و بهبود دسترسی به اعتبار، به اصلاحاتی در قانون نیاز دارد.
  • عصر مداخله‌گرایی اقتصادی در آمریکا

    دنیای اقتصاد: کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده و دونالد جی.‌ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این هفته به کارولینای شمالی پرواز کردند تا آنچه را که به‌عنوان سخنرانی‌های مهم درباره اقتصاد اعلام می‌شد، ارائه دهند. با این حال هیچ‌کدام از آن دو یک برنامه جامع ارائه نکردند- نه کامالا هریس در تمرکز نیم ساعته‌اش بر مسکن، مواد غذایی و داروهای تجویزی و نه دونالد ترامپ در ۸۰دقیقه سخنرانی‌اش مورد ورود مهاجران و خطرات بعد از آن. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، اما هر دو نامزد به روش خاص خود، پیام‌های روشن و مهمی را درباره دیدگاه‌های اقتصادی خود به رای‌دهندگان ارسال کردند. هر یک از آنها چشم‌اندازی از یک دولت فدرال قدرتمند را پذیرفتندکه قرار است از قدرت خود برای مداخله در بازارها برای دستیابی به یک اقتصاد قوی‌تر و شکوفاتر استفاده کنند.
  • سه‌ضلعی ناامنی محیط کار

    دنیای اقتصاد: محیط کسب‌وکار همچنان از نظر فعالان اقتصادی نامساعد است. بررسی‏‏‌ها حاکی از این است که محیط کسب‌وکار نسبت به فصل گذشته روند رو به بهبودی نداشته و تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. شاخص محیط کسب‌وکار نسبت به سال‌های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نامساعدتر شده و از سال ۱۴۰۲ نیز چندان روند رو به بهبودی را ثبت نکرده است. غیرقابل‏‏‌ پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه، دشواری تامین مالی از بانک‌ها و بی‏‏‌ثباتی سیاست‏‏‌ها، قوانین و مقررات و رویه‎های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار از اصلی‏‏‌ترین مولفه‏‏‌های ناامن‌کننده فضای کسب‌وکار است.
  • ادعای شرکت‌های تکنولوژی درباره فعالیت سایبری ایران علیه انتخابات آمریکا

    دنیای اقتصاد: با گسترش نفوذ فضای مجازی به مناسبات مختلف زندگی روزمره، چندان جای تعجبی ندارد که در برهه‌های حساسی مانند انتخابات، شبکه‌های اجتماعی و حملات سایبری به عنوان ابزارهایی برای تقابل رویکردها، دیدگاه‌ها و حتی دشمنی‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.
  • ضرورت توسعه سامانه‌های معاملاتی

    دنیای اقتصاد: در نشست تخصصی بازار مشتقه که اخیرا به میزبانی گروه رسانه‌‌‌ای «دنیای اقتصاد» و با حضور فعالان و مدیران بازار نوپای مشتقه برگزار شد، مصطفی نامنی، مدیر عامل شرکت توسعه ابزار بازار سرمایه فرصت‌‌‌های پیش رو برای توسعه سامانه‌های معاملاتی را تشریح کرد. در این نشست، نامنی با بررسی سامانه‌‌‌های مدیریت سفارش یا OMS پیشنهادهایی در خصوص یکپارچه‌‌‌سازی این سامانه‌‌‌ها ارائه داد. در حال حاضر سه استراتژی در بازار مشتقه بدون وجه تضمین قابل اجراست. در آینده‌ای نزدیک هشت استراتژی دیگر به این بازار افزوده خواهد شد که نیازمند تسهیلاتی در زمینه وجه تضمین است. بنابراین کارشناسان حاضر در این نشست ، پیشنهادهایی در خصوص این تسهیلات ارائه دادند. احتمال دارد که طی سال جاری هشت راهبرد معاملاتی دیگر به راهبردهای بازار اختیار معامله افزوده شود. بنابراین لزوم یکپارچه‌سازی سامانه معاملاتی در این برهه حساس قابل توجه است. همچنین اجرای سیاست یکپارچه سازی فرآیند ثبت‌نام و معاملات بازار نقدی و آپشن در سامانه‌ای یکتا توسط بورس، فرابورس و بورس کالا اجرا خواهد شد.
  • فرود تورم تولید مسکن؟

    دنیای اقتصاد-راضیه احقاقی: تورم نقطه‌‌‌ای ساخت مسکن در کشور در بهار امسال نسبت به فصل قبل کاهش داشت و برابر ۲۲.۷‌درصد اعلام شد؛ این در حالی بود که تورم نقطه‌‌‌ای ساخت مسکن برای فصل زمستان برابر ۲۳.۸‌درصد بود و به این ترتیب داده‌‌‌های مرکز آمار از شاخص قیمت نهاده‌‌‌های ساختمانی شهر تهران از کاهش تورم ساخت مسکن حکایت دارد. با وجود این زمانی می‌توان از این کاهش تورم ساخت مسکن ابراز خرسندی کرد و از آن به عنوان فرود تورم در بخش مسکن یاد کرد که تورم نقطه‌‌‌ای ساخت به کمتر از ۲۰‌درصد رسیده باشد. در چنین شرایطی حاشیه سود برای سازندگان بهبود پیدا می‌کند و استمرار این بهبود حاشیه سود در میان و بلند مدت به رونق فعالیت ساخت‌‌‌وساز می‌انجامد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر