شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۰ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۰۷۰

  • اثر منفی مخاطرات سیاسی

    دنیای اقتصاد-علیرضا کتانی: در منطقه متلاطم و پرتنش خاورمیانه، مخاطرات و ریسک‌های سیاسی همواره مسائلی مطرح هستند.این ریسک‌ها، به‌خصوص در صورتی که حالت مزمن و بلندمدت پیدا کنند، آثار مختلف سیاسی و اقتصادی بر سطح جامعه بر جای می‌گذارند. واضح‌ترین این مخاطرات، تضعیف سرمایه‌گذاری خارجی و رشد اقتصادی است. با‌این‌حال، این مخاطرات بر وضعیت نرخ ارز، تورم، صادرات و امنیت روانی جامعه نیز آثار شدیدی دارند.
  • ۴ نقطه‏‏‌ضعف «مسکن تا ۱۴۰۴»

    دنیای اقتصاد-گروه مسکن و شهری: روند ۲ ساله ثبت‌‌‌نام خانوارهای فاقد مسکن در طرح «مسکن دولتی»، مطابق آنچه پیش‌تر در گزارش «دنیای‌اقتصاد» اعلام و منتشر شد، از وجود «۵ میلیون خانه‌‌‌اولی» در کشور حکایت داشت، اما اکنون نتایج تکمیلی از آمار اسم‌‌‌‌‌‌نویسی‌‌‌ها، «موقعیت کشوری» خانه‌‌‌اولی‌‌‌ها را به تفکیک ۳۱ استان نشان می‌‌‌دهد و در عین حال، مشخص می‌‌‌کند «عدم‌تطابق بین برنامه‌‌‌ریزی صورت گرفته و تقاضای موجود در ۴ پارامتر» وجود دارد که لازم است متولی جدید بخش مسکن نسبت به بررسی مجدد برنامه مصوب برای «تامین مسکن حمایتی تا سال ۱۴۰۴» اقدام کند.
  • یک قدم تا نامزدی رسمی

    دنیای اقتصاد: کامالا هریس در آستانه نامزدی دموکرات‌ها قرار دارد. رئیس حزب دموکرات گفت که کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور ایالات متحده، آرای لازم را برای نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به‌دست آورده است و در ماه نوامبر یک رقابت انتخاباتی را علیه دونالد ترامپ جمهوری‌خواه ترتیب خواهد داد. به گزارش الجزیره، جیمی هریسون، رئیس کمیته ملی حزب دموکرات، روز جمعه گفت که هریس از آستانه آرای نمایندگان لازم برای کسب نامزدی عبور کرده است. روند رای‌گیری آنلاین -که به نام فراخوان مجازی شناخته می‌شود- تا روز دوشنبه به‌طور رسمی پایان نمی‌یابد. هریسون طی تماسی با حامیان خود گفت: «بسیار مفتخرم که تایید کنم که معاون رئیس‌جمهور کامالا هریس بیش از اکثریت آرا را از همه نمایندگان کنوانسیون به‌دست آورده است و پس از پایان رای‌گیری در روز دوشنبه، نامزد حزب دموکرات خواهد بود. »
  • غیبت از بازار صنایع خلاق

    دنیای اقتصاد: سهم صنایع و خدمات خلاق از تولید ناخالص داخلی جهانی و همچنین تجارت جهانی این بخش در دنیا رو به افزایش است، اما در حالی که این صنایع پتانسیل بالایی برای اشتغال‏‏‌آفرینی، ارزآوری، صادرات و پیوستن به زنجیره‏‏‌های ارزش جهانی دارند، سهم ایران از این اقتصاد رو به گسترش در دنیا ناچیز است. بررسی‏‏‌ها حاکی از این است که در حال حاضر گروه کوچکی از اقتصادها بیش‏‏‌‏‏‌‏‏‌ از دوسوم صادرات جهانی‏‏‌‏‏‌‏‏‌ کالاهای‏‏‌‏‏‌‏‏‌ خلاق را تشکیل‏‏‌‏‏‌‏‏‌ می‌دهند. در سال ٢٠٢٠، چین‏‏‌‏‏‌‏‏‌ به‏‏‌‏‏‌‏‏‌طور چشمگیری‏‏‌‏‏‌‏‏‌ بزرگ‌ترین‏‏‌‏‏‌‏‏‌ صادرکننده کالاهای‏‏‌‏‏‌‏‏‌ خلاق بود (با ارزش ١٦٩میلیارد دلار آمریکا) و ایالات‏‏‌متحده آمریکا (٣٢میلیارد دلار آمریکا)، ایتالیا (۲۷میلیارد دلار آمریکا)، آلمان (٢٦میلیارد دلار آمریکا) و هنگ‏‏‌‏‏‌‏‏‌کنگ‏‏‌‏‏‌‏‏‌ (٢٤میلیارد دلار آمریکا) در رتبه‏‏‌های بعدی قرار داشتند.
  • «پارادوکس موفقیت» در رهبری سازمان

    مترجم: منا اختیاری
    تاریخ نشان می‌دهد برای رسیدن به قله‏‏‌های موفقیت باید بهای سنگینی پرداخت. رهبران سازمان‌ها معمولا بیشترین آسیب‏‏‌پذیری نسبت به لغزش‏‏‌های اخلاقی، معنوی یا قانونی در قضاوت و تصمیم‌گیری‏‏‌هایشان را در اوج دوران کاری خود تجربه می‌کنند. درست زمانی که به نظر می‌رسد همه‏‏‌چیز دارند و دنیا بر وفق مرادشان است، دست به کارهای خطرناک یا احمقانه‏‏‌ای می‏‏‌زنند که همه ‏‏‌چیز را نابود می‌کند. این موقعیت را «پارادوکس موفقیت» می‏‏‌نامیم.
  • ریشه یابی ناترازی در صنعت پتروشیمی

    دنیای اقتصاد-هادی سلگی: یکی از ناترازی‌‌های مغفول در صنعت کشور به عدم‌توازن در تولید و مصرف برخی محصولات پتروشیمی برمی‌گردد. توصیف این وضعیت و بررسی عوامل آن موضوعی است که در گفت‌وگو با مرضیه طهماسبی، کارشناس ارشد صنایع تکمیلی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی به بحث گذاشتیم. وی ناترازی‌ها در سه زنجیره پروپیلن، آروماتیک و کلرآلکالی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و می‌گوید: این موضوع به نوعی توسعه زنجیره در انتها (زنجیره پایین‌دستی) را دچار مشکل می‌کند. به گفته طهماسبی در این شرایط تولیدکننده واقعی نمی‌تواند اطمینان چندانی در خصوص تامین مواد اولیه خود داشته باشد، در نتیجه نه تنها بازار خارجی را از دست می‌دهد، در داخل هم محصولات انتهایی این زنجیره‌ها دچار کمبود می‌شود و دولت ناگزیر به واردات می‌شود؛ بنابراین به زنجیره‌های آسیب‌پذیری تبدیل می‌شوند و در هر حوزه‌‌ای که باشد به هر حال وقتی که بازار دچار کمبود می‌شود، دولت‌ها ناخودآگاه اجازه واردات می‌دهند و خود این واردات بعضا به خاطر تفاوت نرخ ارزی که داریم موجب تشدید آن می‌شود.
  • سقوط سهام غول‌های تکنولوژی در انفجار حباب هوش مصنوعی

    دنیای اقتصاد: هفت غول تکنولوژی که متعلق به همان گروه سهام تکنولوژی هستند و نقش مسلطی در بازار سهام آمریکا بازی می‌کنند، هفته سختی را پشت سر گذاشتند. در واقع معاملات سهام این شرکت‌ها به دنبال هیجان سرمایه‌گذاران درباره پیشرفت‌های هوش مصنوعی در شرایط معلق باقی ماندند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر