شماره روزنامه ۶۱۰۴
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۵۵ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۰۵۵

  • پایان ماه‌عسل پنج‌ماهه؟

    دنیای اقتصاد: تورم ماهانه آرژانتین در ژوئن با افزایش ۰.۳واحد درصدی نسبت به ماه مه به ۴.۶‌درصد رسید و به روند پنج‌ماهه کاهش تورم پایان داد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که افزایش قیمت گاز و برق، اصلی‌‌‌ترین دلیل افزایش تورم ژوئن بوده است. خاویر میلی، رئیس‌جمهور آرژانتین، در ادامه اقدامات ریاضتی خود با هدف مهار تورم، یارانه‌‌‌هایی را که تا پیش از این به برق و گاز تعلق می‌گرفت قطع کرد که موجب افزایش قیمت این گروه از کالاها شد. میلی در ماه‌‌‌های گذشته دست به اقدامات دیگری مانند تعطیلی نیمی از وزارت‌‌‌خانه‌‌‌های این کشور و متوقف کردن پروژه‌‌‌های زیرساختی زده است. تورم سالانه آرژانتین در ژوئن با کاهش ۴.۹واحد درصدی نسبت به ماه مه به ۲۷۱.۵‌درصد رسید. در واقع با وجود افزایش جزئی تورم ماهانه در ژوئن، روند کاهش تورم سالانه این کشور همچنان ادامه دارد. برخی از کارشناسان معتقدند کاهش تورم تنها یک وجه از اقدامات انقباضی میلی است و این اقدامات سایه رکود را بر اقتصاد آرژانتین می‌‌‌گستراند. با این حال مهار یکی از بزرگ‌ترین تورم‌‌‌های جهان بهای زیادی دارد که باید پرداخته شود.
  • مکانیسم پیش‌بینی رشد اقتصادی

    دنیای اقتصاد-گروه سیاستگذاری: کنون‌بینی یا Nowcasting در اقتصاد، ارائه تصویری از وضعیت گذشته بسیار نزدیک، حال و آینده بسیار نزدیک یک شاخص اقتصادی است. این شیوه پیش‌بینی از هواشناسی سرچشمه گرفته و به‌تدریج وارد علم اقتصاد شده است. معیارهای معمولی که برای ارزیابی وضعیت یک اقتصاد استفاده می‌شوند، مانند تولید ناخالص داخلی (GDP) یا تورم، تنها پس از تاخیر تعیین می‌شوند و با احتمال بازبینی مواجه هستند. در این موارد، کنون‌بینی چنین شاخص‌هایی می‌تواند تخمینی از متغیرها را قبل از مشخص شدن داده‌های واقعی ارائه دهد. مرکز پژوهش‌های مجلس، در یک گزارش، مدلی از نوع کنون‌بینی ارائه داده است که با دقت بالایی به پیش‌بینی وضعیت رشد اقتصادی فصل آینده می‌پردازد.
  • شکل‌‌‌دهنده‌‌‌های قیمت تمام‌‌‌شده مسکن

    محمد خدادادی/فعال حوزه ساختمان
    قیمت تمام شده مسکن یکی از مهم‌ترین عوامل اثر‌گذار بر رفتار تولیدکنندگان در بازار است. در این زمینه مسائل متعددی از تورم و تحریم گرفته تا بوروکراسی دولتی بر قیمت تمام‌شده اثر می‌گذارد، اما اگر بخواهیم به شکل دوره‌ای، یک دوره زمانی خاص را مورد بررسی قرار دهیم از سال ۹۷ به این سو تورم و تحریم‌ها مهم‌ترین عواملی بوده که به قیمت تمام‌شده ساختمان شکل داده است. در طول این سال‌ها دولت برای رفع نیازهای خود تورم ایجاد کرده و این امر بر سبد مصرف مردم که مسکن یکی از مهم‌ترین پارامترهای شکل‌دهنده به آن است اثر گذاشته است.
  • چشم‏‏‏‌انداز تقاضای طلای‏‏‏‌سیاه

    دنیای اقتصاد-پیمان قناعتی‌فرد: اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)‌ بار دیگر رشد کوتاه‌مدت و میان‌مدت متفاوتی برای تقاضای جهانی نفت را پیش‌بینی کردند. گزارش‌های منتشرشده توسط هر دو سازمان در هفته‌جاری نشان‌داد که پیش‌بینی‌های اوپک در بالاترین حد انتظار صنعت قرار دارد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت به پیش‌بینی خود برای رشد نسبتا قوی تقاضای جهانی نفت در سال‌۲۰۲۴ و سال‌آینده میلادی پایبند بود و اعلام کرد؛ رشد اقتصادی انعطاف‌‌‌‌پذیر و سفرهای هوایی بیشتر، از مصرف سوخت در ماه‌های تابستان حمایت می‌کند.
  • تحقق دولت الکترونیک؛ دردولت دوازدهم یا سیزدهم؟

    دنیای اقتصاد: ایران بر اساس بررسی‌های سازمان ملل همچنان در شاخص‌های دولت الکترونیک رتبه پایینی دارد و به اعتقاد کارشناسان نیز برداشت نادرست سیاستگذاران از این روند، موجب تعدد سامانه‌ها و نه لزوما گذر از فرآیندهای حضوری شده است.
  • افراد باهوش‏‏‌تر از خودتان را استخدام کنید

    مترجم: منا اختیاری
    دیوید اگیلوی که از نظر بسیاری به‏‏‌عنوان پدر تبلیغات مدرن شناخته می‌شود، برای آموزش مدیران جدیدی که وارد سازمانش می‏‏‌شدند، به آنها عروسک ماتروشکا هدیه می‏‏‌داد؛ همان مجموعه عروسک‏‏‌های چوبی روسی معروفی که هر کدام را باز کنید عروسک کوچک‌تری در دلش قرار دارد. بعد به تازه‏‏‌واردان می‏‏‌گفت اگر کسانی را استخدام کنند که از خودشان باهوش‏‏‌تر باشند، ابرشرکتی می‏‏‌سازند که در آن تک‌تک اعضا وزنه‏‏‌ای سنگین و تاثیرگذار محسوب می‏‏‌شوند. اما اگر افرادی را استخدام کنند که از نظر بهره هوش و مهارت در سطحی پایین‏‏‌تر از خودشان قرار داشته باشند، شرکت کوچکی متشکل از نیروهای ضعیف خواهند داشت.
  • رسم تفرشی‌ها در تعزیه خوانی

    سوگواری ایام محرم تنها به سینه‌زنی و زنجیرزنی خلاصه نمی‌شود. در هر استان‌‌‌، شهر و روستایی مردم به شیوه و سبک و سیاق خود عزاداری می‌‌‌کنند. همچنان که در یزد و برخی شهرهای دیگر مانند شهرها، ‌‌‌ روستاها و محله‌‌‌های شاهرود مردم نخل‌‌‌ها را بالا می‌‌‌برند، در لرستان اهالی این شهر آیینی به نام خره‌‌‌مالی برگزار می‌‌‌کنند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر